Reactie van werkgever op zwangerschap/minder werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Eylem, 25 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

#1 Eylem, 25 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2009
    Volgende week hebben wij de tweede echo en als dan alles goed is wil ik ook op mijn werk vertellen dat ik zwanger ben. Nu zie ik eerlijk gezegd een beetje op tegen de reactie van mijn werkgever. We zijn met een klein team, op een collega na werkt iedereen fulltime (ik ook), het is megadruk en ik heb een soort van coordinerende functie waardoor ik zowel het aanspreekpunt van mijn collega's ben als een soort van personal assistent van mijn werkgever. Nu wil ik na de bevalling 3 dagen in de week gaan werken. Maar ik vermoed dat dit niet in goede aarde zal vallen. Nou ja, kort gezegd, ik zie er best tegenop om het te vertellen eigenlijk. Niet tegen de eerste reactie, maar meer dat hij in de loop van de tijd moeilijk gaat doen....En verder vind ik mijn werk leuk, maar echt niet leuk genoeg om na de bevalling fulltime te blijven werken. Lastig hoor! Hoe was dit bij jullie?

2. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    ik heb ook een collega met dezelfde functie als jij, zei is ook 3 dagen gaan werken en we hebben na een jaar een 2e persoon voor dezelfde functie aangenomen, het is nu gewoon een duo-baan. kan ook bij jou geregeld worden, als er echt fulltime iemand moet zijn, kan hij altijd nog een ander aannemen voor de overige uren.

ik zou in ieder geval doen wat jij wil, en met je werkgever kom je er wel uit denk ik!

3. Seth

Seth Niet meer actief

hi.... ik kan je maar een raad geven..... doe wat jezelf wil...!!!

Klinkt een beetje cru, maar mijn eerste zwangerschap is gewoon verziekt door werkgever en collega's...
    Toen ik vertelde dat ik zwanger was.. feliciteerde ze me...
    maar daarna.....

ik had een collega die geen kinderen had... en die heeft me echt alles express laten sjouwen.. en traplopen etc..
    we zaten met 3 man op een kamer.. en vanaf het moment dat ik vertelde zei ze geen woord meer tegen me (van te voren gingen we geregeld samen wandelen) nog geen goede morgen...
    ik mocht geen vakantie opnemen dat jaar omdat ik toch al met verlof zou gaan en een hele lijst zaken...
    echt drama... maar iig... het is JOUW zwangerschap... en je bent maar 1x voor de eerste keer zwanger... en dan zou je je niet druk hoeven maken over zuke dingen...

En over dat parttime gaan werken...
    Heb je een vast contract? en werk je er langer dan 1 jaar... dan heb je recht op deeltijd werk.... (als dat niet veranderd is)
    moet je maar even nakijken op internet.....

Succes met je werk... maar VOORAL.. veel plezier en succes met je zwangerschap!!!

4. wish 2b pregnant

wish 2b pregnant Actief lid

6 aug 2009
    239
    127
    43
    Vrouw
    Fulltime moeder
    Krimpenerwaard
    Hoi Seth,

Je hebt wel gelijk. Ik ben nog maar 9 weekjes zwanger, 1 collega weet het nog maar net en gelijk al problemen. Heb heel de middag zitten janken omdat mijn collega zo achterlijk tegen mij doet. Ze is bang dat zij tijdens mijn verlof een extra vinger moet uitsteken terwijl ze zelf maar 1 dag werkt. Ik ben de enige full-timer en woensdag zou ik in principe mijn vaste contract tekenen en vertellen dat ik zwanger ben. Lekker hoor. Nou is het maar afwachten of ze mij willen houden omdat die ene collega zich vandaag heeft gedragen als een dramaqueen en mij in een slecht daglicht heeft weten te zetten. Moet ik mij straks nog gaan verdedigen ook. Terwijl iedereen duidelijk tevreden is over mij. Nou, je hoort het al. Leuke manier om met je zwangerschap bezig te zijn... Maar wat jij vertelt over expres zware dingen sjouwen dat is toch wel het toppunt. Wat moet je nou in zo'n situatie? Ik kan toch niet zwanger gaan solliciteren? Ben echt kwaad dat het allemaal zo moeilijk moet gaan. Sorry voor mijn klaagverhaal... Moest het even kwijt. Ben zo bang dat ik straks financieel niet rond kan komen...

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

#5 Eylem, 26 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2009
    Bedankt voor het advies.

Seth, je hebt gelijk hoor, en misschien maak ik me ook druk om niets. Ik heb nu een contract voor anderhalf jaar, mijn tweede contract, ik werk hier nu iets meer dan een jaar. Wat een rotreacties op jouw werk zeg...

wish2bpregnant: wat ontzettend flauw dat je collega zo reageert...Ik zou om roddelverhalen te voorkomen zo snel mogelijk naar je baas stappen en het hele verhaal te vertellen denk ik

6. wish 2b pregnant

wish 2b pregnant Actief lid

6 aug 2009
    239
    127
    43
    Vrouw
    Fulltime moeder
    Krimpenerwaard
    Thanks Eylem,

Inmiddels heb ik ook mijn werkgever(s) (huisartsen) op de hoogte gebracht en verteld hoe mijn collega had gereageerd. Zij begrepen ook niet waarom zij zo vervelend doet, maar ik mag het wel mooi zelf oplossen. Maar goed heb iig een jaarcontract gekregen (heb eigenlijk recht op vastcontract). Na mijn zwangerschapsverlof ga ik ergens anders partimen. Ze hebben namelijk al aangegeven dat ze niet nog een nieuwe parttimer erbij nemen. (ookal heb ik recht op parttime werk). Nog 5 maanden en ik kan weg bij deze baan. Mijn andere naaste collega's reageerden ook niet al te enthousiast. En dat is het ook gewoon; collega's zien alleen maar een probleem ipv dat ze blij zijn voor je. En heb je inmiddels al de 2de echo gehad? Ben benieuwd hoe het jou verder vergaat op het werk...

7. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laat je niet gek maken. Straks heb je vast elders een veel leukere baan met als het even kan normale collega's die niet alleen aan zichzelf denken.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

@wish2be: hmm, dat klinkt niet echt fijn. Nou ja het vooruitzicht dat je dan straks een andere (leukere!) baan hebt is wel prettig!

Ik heb morgen mijn echo dus we gaan het zien....

9. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Bij mij vond niemand het erg. Mijn bestand wordt nu verdeeld over 5 andere collega's. Ik werkte dit jaar al minder, 3 dagen ipv 4 ivm ouderschapsverlof en nu werk ik 2x4 uur omdat ik last heb van allerlei kwalen.
    Voor mij wordt er nu speciaal een slaapbank bij Ikea aangeschaft zodat ik gedurende die 4 uur dat ik werk, tussendoor ook nog even kan liggen.

10. Rosado

Rosado Niet meer actief

Bij mij op het werk heeft ook iedereen echt super enthousiast gereageerd. Lijkt me heel vervelend en echt een domper op je vreugde als ze op je werk niet leuk reageren.

11. Seth

Seth Niet meer actief

mermaid...
    Ik hoop voor je dat het zo blijft.....

Bij mij begon het grootse "gezeik" toen het zwangerschapsverlof in zicht kwam..
    Toen ze zich realiseerde dat ik er dalijk zoveel weken niet zou zijn....

Moet zeggen dat bij het januariforum bij veel vrouwen de problemen begonnen voor het zwangerschapsverlof...
    omdat het werk dan opeens vervanging moet regelen...
    of collega's niet meer werk op zich wilden nemen.....

hoop voor je dat het zo blijft....

12. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Wat is dat toch, dat ze op het werk zo moeilijk kunnen doen...?
    Al jaren worden vrouwen zwanger, vroeger kon je meteen opkrassen, maar tegenwoordig zijn er goede wetgevingen voor. Zoals verlof, ouderschapsverlof, minder werken. En daar heb je recht op hoor!
    Als ze je het werken moeilijk maken, is een arbo-arts een optie, want stress kun je niet gebruiken tijdens de zwangerschap.
    daarbij kunnen ze je ook blijven irriteren, met als gevolg dat je er nog eerder uitmoet en dus maken ze het zichzelf moeilijk.

Bij mij reageerden de collega's allemaal enthousiast en houden rekening met mij. De werkgever/teamleidster echter zijn terughoudender. Weer iemand die weggaat met verlof, ouderschapsverlof opneemt, minder wil gaan werken enz.
    Ik zit inmiddels voor de 4e wk thuis omdat de werkdruk zo hoog werd, dat ik alleen nog maar koppijn had.
    Toen ik wel werkte en extra pauze aanvroeg(je hebt recht op meer pauzes als je zwanger bent) omdat ik de huidige werkdruk niet trok, moest de werkgever het nog uitzoeken. Inmiddels 4 wkn geleden en nog steeds geen antwoord....

Maar laat het niet verzieken door je werk. Ook al is dat je inkomen, het is 'maar' je werk. Blijkbaar raken ze in paniek, wat heel veel zegt over de werkplek, want daar zijn ze dan niet op berekend. Ja, vervelend voor hun, maar als je vrouwen aanneemt, weet ja dat ze zwanger kan worden.
    En daar zijn wij heel blij mee, nietwaar :D!!

Mexican

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik denk niet dat het bij mij zover zal komen. Ik heb een tijdelijk contract wat afloopt per 1 juli. Omdat we 1 juli gaan integreren in een grote NL bank is de kans heeeel groot dat mijn contract niet verlengd wordt. Dus vanaf 1 juli zou ik er toch al niet meer zijn. Bovendien hebben ze hier altijd zonder secretaresse gewerkt en ben ik pas april dit jaar gekomen. Het wordt voor hun dus weer gewoon zoals het voor mijn komst was...

14. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Bij mij ging het gelukkig ook soepel. Er werd zelfs nog een tillift gemaakt zodat ik mijn werkzaamheden die ik altijd al deed langer kon blijven uitvoeren. Ook kreeg ik wat andere klusjes als ik de eigenlijke werkzaamheden niet kon uitvoeren.
    Kreeg toen ik vertelde dat ik zwanger was een 9maanden dagboek en toen ik net bevallen was een kraammand van de baas en bazin en volgens mij hebben ze bij het kraamcadeau wat ik van collega's heb gekregen ook nog meebetaald. Dus echt wel waardering. Ook de collega's deden gewoon normaal, geen gekke dingen ofzo. Echt jammer dat er bedrijven zijn waar bazen of collega's zo moeilijk doen.

Deel Deze Pagina