Hallo allemaal, ook ik werk in de zorg en werk nu nog 36 uur ga donderdag met leidingevende om de tafel om te vragen voor ouderschapsverlof opnemen en dan 28 uur te gaan werken. Mijn zoontje is 1 jaar en 3 weken en ben nu net 5 weken zwanger van een tweede. Had tot nu toe heel veel lfb uren die ik kon inzetten waardoor ik in werkelijkheid per week zo'n 28 a 32 uur werkte deze uren zijn nu bijna op vandaar dat ik nu ouderschap verlof ga vragen. Heb de afgelopen maanden alleen maar laat en nacht gedraaid. Zo hadden we niet veel opvang nodig. De doelgroep waar ik mee werk is licht verstandelijke beperkt, verslaafd en psychiatrische ziektebeelden en of stoornis in gedrag. Agressie komt voor en daarom ga ik melding maken van de zwangerschap bij teamleidster. Vorige zwangerschap had ik vanaf 18 week vervangend kantoor werk heb tot 36 weken gewerkt. Dit ben ik nu ook van plan te vragen.
Even een update: Intussen heb ik al 1 dienst gewerkt op een andere groep en heb ik in overleg met mijn manager besloten om het zondag te gaan vertellen aan alle cliënten en de cliënt met agressie ga ik niet meer verzorgen. melkchocolade: Mooi dat het zo goed geregeld is op jouw werk. Ik ben de eerste van het nieuwe team die zwanger is dus het is nog allemaal nieuw en uitproberen, maar ik heb zo een vermoeden dat 1 collega mij gaat volgen en nu in de risico weken zit
Hai dames!! Ik werk op een gesloten PG afdeling en op een gesloten Gerontogeriatrie, 2 afdelingen die samenwerken. Ik werk 24-28 uur en ben bijna 22 weken. Nu net 3 weken vrij geweest en voor mijn vakantie had ik al gauw last van mn rug. Vk heeft geadviseerd wanneer ik weer last krijg van rug of buik ik mn werk moet aanpassen oid... Ik zie dat totaal niet zitten! Hoop dat het meevalt als ik morgen weer aan t werk gaat! Ik had begrepen dat je eigenlijk ook niet mag bukken! Lastig met al die steunkousen! Tilliften gebruiken, mag dat wel? Vind t allemaal maar lastig hoor, dat rustig aan doen op de werkvloer... Kan helemaal niet in de zorg!
Loessje1987: Begrijp helemaal wat je bedoeld, rustig aan doen is er inderdaad in de zorg niet bij. Er staat inderdaad in het CAO en ook binnen de ARBO dat je vrijwel niet meer mag bukken, maar is inderdaad moeilijk te voorkomen. Ik kreeg van vk alleen het advies om ergonomisch te bukken en te tillen dus vanuit je benen ect. evt kun je ervoor kiezen om overal een krukje mee te nemen waar je kan zitten om dit werk te doen. Maar... ik zou ook zeker naar je lichaam luisteren. Je lichaam kan tijdens je zwangerschap heel goed aangeven wat goed en wat niet goed gaat, ook met voedingsstoffen die je tekort hebt. Eventueel met je manager bespreken over hoe en wat en misschien kan je binnen de organisatie tijdelijk op een rustigere groep werken? Ligt eraan hoe groot de organisatie is.
Ik werk met vaste tilliften in de woning, maar heb ook met verrijdbare gewerkt. Je moet wel op je houding letten natuurlijk en niet teveel kracht willen zetten vanuit je buikspieren en anders zal ik hulp vragen aan een collega om evt zorg samen te doen als dit mogelijk is. Maar dit zijn alleen maar adviezen die ik snel doorkreeg van mijn vk. Zij lijken zich er niet zo zorgen over te maken maar misschien is dat per vk verschillend.
Hallo dames, Hoe is het nu gesteld bij jullie Hier alles prima, energie is weer helemaal terug af en toe een dipje maar op het werk nog nergens last van Dus slaapdiensten ga ik nog wel even mee door.
Hoi ik kom hier ook even langs, geen verstandelijk gehandicapten / psychiatrie of PG hier, maar gewoon een algemeen ziekenhuis. Ik werk 36 uur en sinds ik zwanger ben, ben ik wel iets voorzichtiger met mijn patiëntkeuze. MRSA+ doe ik liever niet (mag ik uberhaupt officieel al niet, maar soms is het nu eenmaal zo). Alles wat drugsverslaagd / overdoses / agressief is verzorg ik ook liever niet. Helaas nog een best groot aandeel van de patiënten. Ik werk op de acute afdelingen, dus je komt vanalles tegen. Gelukkig is het allemaal wel te regelen. Collega's wisten vrij snel dat ik zwanger was omdat ik liever niet bij de röntgenfoto's / CT's bij de patiënt bleef. Nachtdiensten doe ik nog steeds omdat ik dagdiensten qua zorg veel zwaarder vind (lichamelijk dan). Het zijn geen slaapdiensten en het kan best spoken, maar zolang het gaat blijf ik het doen. Vorige zwangerschap was ik met 30 weken eigenlijk wel klaar, ik heb het volgehouden tot 34 weken, maar was eigenlijk qua harde buiken niet meer verantwoord.