werken in de zorg, tot het einde volgehouden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anne1985, 5 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    i.v.m. rugklachten zat ik 3 uur per week in de ziektewet vanaf 15wkn. maar verder wel volledig gewerkt. 70%.
    Ik deed dan het zware werk niet maar begon met pap en pillen delen. ik werk overigens als verpleegkundige op een PG afd in het verpleeghuis.

2. Koetje

Koetje Fanatiek lid

22 jul 2008
    1.237
    0
    36
    Ik werk op een babygroep op een KDV. Bij de eerste heb ik tot 34 weken gewerkt. Ben wel vanaf 26 weken minder gaan werken 20 i.p.v. 30 uur, vanwege bekken/rugklachten en een hoge bloeddruk.
    Bij deze zwangerschap gaat het tot nu tot goed (wel weer een hoge bloeddruk, maar dat is d.m.v. medicatie onder controle). Ik hoop het tot 33 weken (heb nog een weekje vakantie voor m'n verlof) vol te houden (ik werk nu 23 uur per week).

3. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Met 27 weken geprobeerd minder te werken en alleen administratieve taken, maar dat maakte geen verschil. Ik ben met 28 weken de ziektewet in gegaan vanwege harde buik en extreme vermoeidheid.

Volgens mij zijn er maar weinig vrouwen die het tot 36 weken volhouden trouwens. Van collega's hoor ik vaak wel dat het werken langer vol te houden is bij een 2e of volgende zwangerschap, omdat je dan vaak minder uur werkt dan bij de 1e.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik werk in de kinderopvang en heb tot 33 weken 100% gewerkt en daarna 1 week 25%.

Ik had zware bi die met week 12 begonnen was. Mijn collega's hebben alle zware taken overgenomen waardoor ik het zolang heb volgehouden. was ik erg blij mee.

5. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis op een afdeling met vrij veel agressie en somatiek. Momenteel verblijft er een zeer agressieve groep, maar dit wisseld vaak (opname afdeling). Ik heb mijn manager al verteld dat ik zwanger ben, ik wil nog even wachten met mijn collega's inlichten. Tot nu toe gaat het prima, heb nergens last van (behalve dat ik wat vermoeider ben.)

Volgende week wil ik het mijn collega's gaan vertellen, ik heb er alle vertrouwen in dat ze rekening met me houden (voor zover mogelijk.)

Oh ja, ik werk 32 uur per week, dag, avond en nachtdiensten. Soms werk ik zes of zeven diensten achter elkaar, dat ga ik waarschijnlijk niet volhouden.

6. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb met mijn zwangerschap gestopt aan het bed te werken met 17 weken. Toen werd het te zwaar. Last van mijn bekken en al heel snel harde buiken.

7. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    ik twerk als verpleegkundige op afdeling internegeneeskunde vrij pittige adeling. Bij mijn eerste zwangerschap veel te lang doorgewerkt. moest gedwongen 1,5 maanden voor verlof stoppen ivm hoge bloeddruk en ik hield extreem veel vocht vast. Ik heb toen niks meer aan mij verlof gehad, mocht niks alleen maar rusten werd uiteindelijk ook opgenomen in het ziekenhuis. Tweede zwangerschap beter aangepakt. Ik ben toen eerder begonnen met halve dagen te werken dit beviel goed, kon het langer volhouden, stopte 1 week voor het verlof.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In principe hoef je vanaf het moment dat je vertelt dat je zwanger bent geen nachtdiensten meer te werken. Vanaf de 3 maanden hoef je geen onregelmatige diensten meer te werken. Bij mijn eerste zwangerschap werd ik meteen op vroege diensten gezet, ook 32 uur en steeds 3/4 dagen achter elkaar, 2 vrij (soms zelfs maar 1) enz... Ik vond het pittig, elke ochtend zo vroeg op. Wettelijk gezien heb je recht op een bestendig werk en rust patroon, zou je bijvoorbeeld alleen avonddiensten willen werken kan dat ook, dat is ook regelmatig.

Bij mijn tweede zwangerschap heb ik geen nachtdiensten gewerkt, maar wel avonddiensten. En eigenlijk ging dat prima, maar zoals ik eerder al aangaf, nu werk ik nog maar 16 uur en is mijn werk een stuk lichter. Daardoor was juist de afwisseling goed te doen.

En volgens mij is het zelfs zo dat als je op een afdeling werkt waar veel kans is op fysieke agressie, je baas verplicht is je ander werk aan te bieden. Maar dat kun je even op deze site nakijken:

Arbobondgenoten

9. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Ik ben met 28 weken ander werk gaan doen, nadat ik in de overdracht van de late dienst van de dag ervoor hoorde hoe giga een van de cliënten geploft was en mijn collega de ziektewet in gemept had. Ik heb toen accuut ander werk aangevraagd en ben toen van de groep gehaald en ben therapeutisch activiteiten gaan doen 1 op 1 met cliënten zonder fysieke agressie. 4 weken later ben ik er volledig uitgegaan omdat ik met hooikoorts/verkoudheid en slaapgebrek door zowel het gesnotter als de warmte op apegapen lag na een uur werken.

10. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Het ligt er ook wel een beetje op welke afdeling je werkt...
    Een verzorgende IG is volgens mij veel meer aan het sjouwen als een IC verpleegkundige (daar werk je veel op met een andere collega's ivm de vele slangetjes en mensen met sedatie..)
    Heb veel mensen door zien lopen tot 6 weken voor de bevalling..

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Daar heb je wel een punt..
    Ieder kan op zijn eigen werkplek t beste kijken wat wel lukt en wat niet meer..

Deel Deze Pagina