Ojee, ben 14 weken zwanger als mijn jaarcontract afloopt....

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Migga, 29 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Mijn werk houdt me nog steeds vreselijk bezig en ik zit écht met mijn handen in het haar....
    Nog één keer zou ik HEEL graag jullie raad willen!

Ik heb momenteel een jaarcontract, dat afloopt op 7 maart. Er is mij beloofd dat ik gewoon een vast contract zou krijgen, als er in de tussentijd "geen gekke dingen zouden gaan gebeuren". Nu ben ik dus 9 weken zwanger, en zal bij mijn contractbespreking ongeveer 14 weken zwanger zijn. Ons bedrijf is sterk aan het bezuinigen, dus ik heb geluk dat ze me alsnog willen houden, want mijn collega moet er misschien uit....
    Maar wanneer ga ik mijn baas vertellen dat ik zwanger ben?
    Zal ik het vertellen als ik een week of 12 zwanger ben (dan loop ik wel de kans dat ze me uiteindelijk toch op straat zetten), zal ik het vertellen tijdens de contractbespreking (als het contract voor me ligt om getekend te worden kunnen ze misschien niet zo snel meer terug krabbelen), of zal ik het vertellen nadat ik in vaste dienst getreden ben? Dan kunnen ze me natuurlijk niets meer maken, maar dan moet ik mijn zwangerschap dus wel tot bijna de 4e maand verborgen kunnen houden.....

Ik heb mijn ouders om raad gevraagd, maar die geven allebei een ander advies. Ik zit er zelfs over te denken om een directe collega in vertrouwen te nemen en haar om raad te vragen. Ik weet dan alleen niet zeker of ze haar mond kan houden....

Ik vind dit écht heel moeilijk! Ik werk helaas bij een "anti-vrouwen-bedrijf", dus ik ben echt heel bang dat ze me keihard op straat zullen zetten als ze horen dat ik zwanger ben. Vooral ook omdat we net onze hele afdeling gereorganiseerd hebben en ik veel nieuwe verantwoordelijkheden gekregen heb......

Zucht..... HELLUP !

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik kan je alleen het advies geven dat je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Als je het niet vertelt, zit het risico erin dat je je behoorlijk rot voelt of dat je baas moeilijk gaat doen. Als je het wel vertelt, ben je misschien al die tijd bang dat het je baan gaat kosten. Dus: doen wat voor jou goed voelt.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :) Klinkt hard, maar denk aan je eigen hachie dat doen die bazen ook hoor! Vòòr jou weer 10 anderen. Ik zou t verzwijgen tot je je contract binnen hebt.

4. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Zwijgen tot je je contract hebt!

5. nancy74

nancy74 Fanatiek lid

8 aug 2006
    1.065
    0
    0
    niks zeggen!
    je hoeft het helemaal nog niet te zeggen tegen je baas.

ikzelf zat met ongeveer hetzelfde, en heb het verteld toen ik 17 weken was..

6. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    zou ik het lichamelijk gezien echt zo lang kunnen verbergen voor mijn werkgever? Nu is er nog totaal niets te zien aan me, maar ik heb geen idee hoe ik er met 14 weken uit zal zien.... Nou, dat wordt een heleboel slobbertruien kopen!

Maar ik denk inderdaad dat het het beste is om niets te zeggen. Als het er op aan komt, dan is de werkgever net zo hard in zijn handelswijzen, dus ik sta dan ook in mijn volste recht.

7. Bramka

Bramka Lid

31 dec 2006
    68
    0
    0
    Financial Analist
    sinds 2001 in NL
    Met 14 weken kan je de zwangerschap makkelijk verbergen (meestal). Ik zou het zeker niet vertellen voordat ik het contract heb getekend. Denk aan jezelf en je kind. Als je in WW zou zitten tijdens je zwangerschap dan zou je geen kans maken om een nieuwe baan te vinden.

8. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Bij mij was met 14 weken nog niets te zien hoor. Pas rond 17 weken ben ik zwangerschapskleding gaan dragen. Ik zou het als ik jou was nog effe voor je houden tot je je contract binnen hebt...

Karin

9. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Hangt ook van je baas/werk af. Ik zou ook zeggen: zwijgen. Maar als je voor een echte hork werkt, dan krijg je het misschien nog knap zwaar met die man. En stress is ook niet goed...

Succes met je beslissing!

10. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Niet vertellen.

als je er later ruzie om krijgt : dan had je gelijk dat je het niet vertelde
    Als ze later zeggen : goh dat had niets uitgemaakt hoor, dan is het toc hook prima.

En jouw zwangerschapverlof kost ze niets ( tenzij je meer dan 170 Euro per dag verdient) . Het isalleen wat lastig.

11. Niet meer actief

je bent pas verplicht het te vertellen 3 weken voordat je verlof zou ingaan

(heb ik ergens gelezen dus prik me er niet helemaal op vast)

ik zou ze dus geen kans geven om mij eruit te werken omdat ik eerlijk wilde zijn.....gewoon mondje dicht en lekker dat contract tekenen 7 maart!

in de zakenwereld moet je slim/egoistisch zijn en niet eerlijk, dat wordt vaak toch niet gewaardeerd (en ik als vrouw van een eigen ondernemer heb dat vaak genoeg gezien)

12. kleine Jantje

kleine Jantje Actief lid

13 okt 2006
    154
    0
    0
    succes...ik zou het ook nog niet vertellen..hoe moeilijk het ook is denk ik....je kan het wel verborgen houden verwacht ik..het is ook gelukkig geen zomer, dat scheelt je mag je trui gewoon aan.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zit met het zelfde probleem, ben nu 6 weken zwanger en me contract loopt 30 april af. wat nog erger is ME BUIKJE VALT AL OP. hoelang ik het nog kan verzwijgen weet ik niet, maar ja zie wel hoe het loopt. ik ben dan al iets verder dan jou maar ze moeten het een maand van te voren bij ons stopzetten anders wordt hij vanzelf verlengt.

14. hoopvol

hoopvol Lid

5 jan 2007
    71
    0
    0
    Migga, koop maar wat slobbertruien. wacht met het te vertellen totdat je het contract getekend hebt, want je bent namelijk niet verplicht om het nu al te zeggen.
    houd er wel rekening mee dat je een proeftijd zult hebben (ook al krijg je nu een vast contract, waarschijnlijk zal dat 1 maand zijn), dus probeer het in die tijd ook nog te verbergen, want zelfs in die periode kunnen ze je ontslaan voor de meest belachelijke rede, en dan is het aan jou om te bewijzen dat het met je zwangerschap te maken heeft, wat zeker niet zo makkelijk is.

ik heb met 20weken nog bij een uitzendbureau gesolliciteerd voor een vacature, slobbertrui aan en huppa, ik had het baantje binnen zonder dat ze wisten dat ik zwanger was, en dan wel te verstaan van een tweeling! pas met 24 weken was mijn buik te zien onder de slobbertrui uit. (en heb me met 24 weken ziekgemeld ivm harde buiken, voor het eerst dat ze hoorde dat ik zwanger ben)
    dus ik hoop voor je dat het bij jou ook niet zo snel te zien is zodat je het lekker kunt verbergen.

In verband met het aanvragen van zwangerschapsverlof geldt een wettelijke termijn van drie weken. U moet dus minimaal drie weken voor het ingaan van het zwangerschapsverlof tegen uw werkgever zeggen wanneer u het verlof wilt laten beginnen. In de praktijk zal dit eerder gebeuren.

dus wettelijk gezien ben je pas verplicht om 3 weken voor je zwangerschapsverlof tegen je werkgever te zeggen dat je zwanger bent, maar je word als zwangere pas beschermt wanneer ze weten dat je zwanger bent.

Veel vrouwen weten niet wanneer je in vredesnaam aan je werkgever moet vertellen dat je moeder gaat worden. Je bent wettelijk verplicht dit uiterlijk drie weken voor ingang van het zwangerschapsverlof te doen. Het is echter aan te raden dit toch veel eerder te doen. Dit is niet alleen wel zo beleefd, maar in de meeste gevallen kun je er toch vanuit gaan dat je bolle buik je baas best is opgevallen... Bovendien heb je pas recht op de wettelijke bescherming tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode nadat je je werkgever geïnformeerd hebt. Daarnaast hoor je gelegenheid te krijgen om de verloskundige of gynaecoloog te bezoeken, ook onder werktijd. Bij de verloskundige, huisarts of gynaecoloog kun je een zwangerschapsverklaring ophalen, hierop staat de vermoedelijke bevallingsdatum. Je werkgever geeft deze verklaring aan de instelling die uiteindelijk de uitkering tijdens je verlof verzorgt.

ik hoop dat je nu een besluit hebt kunnen nemen wanneer je je werkgever gaat vertellen dat je zwanger bent.
    je kunt ook nog veel info krijgen op arbo-advies.nl. Hier staat alles op waar je als zwangere recht op hebt.

15. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Ik zou ook niets zeggen... want mijn contractsverlenging gaat niet door, waarschijnlijk omdat ze weten dat ik zwanger ben.... minder flexibel zal zijn en minder uren zal gaan werken na de tijd...

Dus ik zou gewoon niets zeggen... tot je het contract binnen hebt!

16. Evelieveling

Evelieveling Fanatiek lid

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Wat hier wordt verteld... pas 3 weken voor de bevalling melden, dat mag niet! Dat is tegen de wettelijke verplichtingen.

Melden zwangerschap en verlof

Je hebt wettelijk de plicht om uiterlijk drie maanden voor de bevalling aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Hij heeft dan nog tijd om een uitkering aan te vragen en vervanging te regelen. Soms is vroegtijdig melden verstandig. Werkgevers zijn verplicht je binnen twee weken na melding voor te lichten over de risico’s voor jou tijdens je werk.

Uiterlijk drie weken van tevoren ben je verplicht om aan te geven wanneer je je zwangerschapsverlof in wilt laten gaan. Dat is heel kort om nog goede vervanging te regelen. Als je al eerder weet wanneer je wilt stoppen, meld dat dan zo snel mogelijk.
    Bron: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... hure_l.htm

Persoonlijk zou ik nog wachten.
    Waarom? Omdat de meeste mensen pas met 12 weken een echo krijgen, dan pas ben je de meest risicovolle periode voorbij. Als je het nu vertelt dan kan het zijn dat je je baan kwijt raakt. Maar wat als de baby niet blijft zitten (niet lullig bedoelt, maar helaas zit de kans er altijd in)?

Wanneer is je contractsbespreking? Want... ze moeten het waarschijnlijk een maand van te voren aangeven of je contract verlengt wordt of niet. Als je contract 7 maart afloopt, dan zal je 7 februari al een bespreking moeten hebben of moeten weten of je contract verlengt wordt of niet.
    7 februari is al over 1,5 week. dus dan ben je pas 10,5 week zwanger. Dus ZEKER nog niet verplicht om het te vertellen gezien de meesten het ook pas rond de 12 weken aan ouders etc. vertellen.

Dus... vertel het lekker niet. Wacht het af.

Enne.. nieuwe proeftijd? Dat kan niet bij een contractsverlenging! Alleen als het gaat om een andere functie.

De werkgever mag alleen een nieuwe proeftijd overeenkomen wanneer de andere functie waarvoor u een arbeidsovereenkomst heeft gekregen, duidelijk andere vaardigheden en/of verantwoordelijkheden met zich meebrengt
    Bron: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=120270

17. hoopvol

hoopvol Lid

5 jan 2007
    71
    0
    0
    ^^waar zie jij dat staan als ik vragen mag?

18. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Als je het juiste quote, dan is het al duidelijker! Onder het verhaaltje over die 3 weken en 3 maanden leest, dan staat daar ook een bronvermelding. En daar staat dat het je plicht is het 3 maanden van te voren te melden.

Dus nogmaals de bron: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... hure_l.htm

19. hoopvol

hoopvol Lid

5 jan 2007
    71
    0
    0
    ik bedoel waar jij hier in dit topic ziet staan dat er gepraat word over 3 weken voor de bevallingsdatum....

20. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Nou... dat zie ik in jouw eigen stukje staan...

Het vage is wel dat op de ene site wordt gesproken over een advies, minimaal 3 maanden van te voren melden, op andere sites wordt weer gezegd dat het een wettelijke verplichting is.
    Dus dat is wel een beetje vaag...

Deel Deze Pagina