Ik werk in de forensische psychiatrie (tbs kliniek) en bij ons is het ook erg goed geregeld, zowel qua verdiensten als qua bezetting! Niet zozeer om goed voor de mensen te zorgen denk ik alleen, maar meer om onze veiligheid te waarborgen. Zijn niet echt schatjes die daar zitten nl! Kom zelf in eerste instantie uit de commerciƫle wereld en ben er echt flink op vooruit gegaan hoor! Heb bovendien de leukste baan ter wereld, dus ik stap de zorg niet meer uit, maar weet dat het in ziekenhuizen en bejaarden/verpleeghuizen heel slecht geregeld is! Voor zowel de bewoners als voor het personeel! Hulde aan de meiden (en mannen!) die zich toch voor de volle honderd procent blijven inzetten!
maar daar zit het geld ook. Als ik zie bij onze zzp klantjes waar ze 1op1 staan omdat ze bakken met geld binnen brengen daar staan ze savonds met 4 man op de groep, terwijl wij alleen aant rennen zijn. Tis echt grotendeels een geldkwestie door de overheid geregelt helaas. Yinte, heel vervelend,,,,ronduit kut dat t zo gelopen is vroeger. Kan t me bij ons niet voorstellen. Echter t is bij ons geen ziekenhuis en dus ook een iets andere zorg. Hoop dat dit wat jij zegt nooit meer voor zal komen, nergens niet!
Nou ook ik kan erover mee praten!! Ik kan zoo boos worden over hoe oneerlijk de overheid alles regelt en bezuinigd op de verkeerde dingen, maar schiet er niks mee op. Ik lach me rot als een Jan Peter Balke elende of Woutertje Bos over een x aantal jaren in een verpleeghuis zit, met een inco die verzadigd is, nat bed en snakkend naar wat drinken.... Ik werk in een verpleeghuis met dementerende ouderen. Ons huis staat al niet zo goed bekend, maar door alle bezuinigingen is het alleen maar erger aan het worden. Heb zelf als uitzend gewerkt, nu sinds een weekje vast op een afdeling, maar wij hebben ook uitzendkrachten waar je niks aan hebt. Maar ook het vaste personeel is soms in geen velden of wegen te bekennen... Er staan genoeg niv2ers alleen op 3 huisjes (6 bewoners op een huisje) en dan met uitzendkrachten..Geen overzicht van een niv3er.
echt belachelijk he dat het er zo aan toe gaat in de zorg:S sommige mensen krijgen onterecht een hoop geld toegestopt, en dan mensen die het nodig hebben en afhankelijk zijn van anderen daar word op bezuinigd..:S
Om precies dezelfde reden als TS schrijft ben ik voor 4 jaar terug gewisseld van werkgever. Ik werkte voor 9 jaar in een verz huis. Was echt waardeloos..... Ook bewoners heel lang op het toilet moeten laten zitten omdat je eerst tig alarmering oproepen moet afwerken...Echt dat werkt zooo frustrerend. Gewoon niet leuk meer. Daarom over gestapt naar de thuiszorg. Werkelijk wat een rust kwam er over mij. Ik werk weer met plezier. En het loon vind ik prima hoor. Ik verdien als ik 36 uur zou werken meer als mijn man
Ik ben zelf een paar jaar geleden gestopt met werken in de zorg.Eerst gewerkt in verzorgingshuizen en daarna voor de thuiszorg met name in de nacht bij terminale patienten. Ik vond de nachten heerlijk(3x per week) en je verdiend er ook goed mee en het is erg dankbaar werk maar 1 van mijn kinderen werd zelf erg ziek dus ik stopte met werken om ons kind te verzorgen.Die is nu gezond maar ben nog niet terug gegaan naar mijn oude baan als verzorgende. Wij maken op het ogenblik zelf ook nare dingen mee met mijn schoonmoeder.Ze heeft Parkinson en gaat erg achteruit.Ze was eerst in een aanleunwoning maar had veel meer zorg nodig dus is ze naar een verzorgingstehuis.Mijn man had haar beloofd dat het beter zou gaan en voelt zich nu erg schuldig want het gaat slechter. Verzorgingstehuis is flink onderbezet. Gisterochtend lag mijn schoonmoeder(81) om half 11 nog in haar bed.Ze had niet ontbeten,was niet gewassen en kon niet naar de toilet.Ze was drijfnat van de urine en helemaal van slag erdoor.Zelfs haar gordijnen zaten nog potdicht. Toen mijn schoonzusje van slag raakte was het antwoord: "Ja dan moet u maar niet voor 12 uur komen." Verder heeft ze een rollator omdat ze niet goed ter been is. Die mag ze niet gebruiken want er is geen tijd voor en ze is nu in een rolstoel gedumpt.Die zetten ze overdag aan een tafel waar ze alleen aan word gezet en dat is haar dag. Mijn man is er helemaal overstuur over en heeft een gesprek aan gevraagd maar kan pas donderdag terecht daar.Wij gaan morgen in de ochtend weer naar haar toe en mijn man wilt haar daar nu zo snel mogelijk weg hebben.Hij heeft volgende week ook een afspraak met een ander verzorgingstehuis. Maar volgens mij is het overal onderbezet. Ik vind het zo erg!!!
Nessy hier is het ook zo waar ik werk... Ik heb soms ook nog bewoners om half 11 in bed liggen, gordijnen nog dicht en nog niet gewassen. Als ze nat zijn dan doe ik ze wel als eerste (maar de nachtdienst verschoont ook vaak niet dus zijn mensen ook sneller nat...) Maar er is eigenlijk gewoon te weinig tijd...Ik vind het ook zo erg voor de familie die bij ons ook...we hebben amper tijd ze te woord te staan.
Nou zijn niet echt positieve verhalen Toch ga ik me laten omscholen om te werken in de zorg en eerlijk gezegd..... ik kan niet wachten!!! Lijkt mij ondanks alle ellende die je hoort een geweldige dankbare baan, zal misschien dus tegenvallen voor mij maja dat kan ik me nu nog niet voorstellen. Ondanks alle ellende zijn jullie wel onmisbaar dus hierbij een *schouderklopje*
@Aaliyah86...ik vind het zo erg en zielig.Feit is dat het overal is onderbezet.Ik weet dat men er niet veel aan kan doen. Maar we vinden het zo erg om haar zo te zien.Ze heeft haar hele leven hard gewerkt en stond ook altijd voor ons klaar.Toen ik ziek was bleef ze zo 2 weken bij ons logeren om ons te helpen met de kids,boodschappen doen,huishouden etc.Je voelt je dat echt naar als je haar zo ziet en niks kan doen.Ben zelf nu ook chronisch ziek. Maar als ik veel geld had en de ruimte had ik een kamer voor haar ingericht en iemand ingehuurd om voor haar te zorgen.
Er zitten idd niet alleen negatieve kanten aan het werk hoor! Ik kan ook erg lachen met bewoners en collega's. @nessy is het ook, tis vreselijk, maar we kunnen zo weinig doen.Je wenst het ook niemand toe, zeker niet als ze gaan dementeren... Mensen op de Akant kunnen er nog wat van zeggen. Dat is ook het erge, dat het onderbezet is en kwaliteit van het personeel beneden peil is. Bij ons willen ze ook alle niv2 eruit en alleen nog niv3, alleen is er niemand te vinden. Zelfs de voedingsassistentes moeten sinds 2 jaar wassen, anders hadden we iig nog geweten dat de bewoners genoeg eten en drinken zouden krijgen.,....
het advies wat ik wel kan geven is dat als je familie of vrienden enz in instellingen, verzorg of verpleeghuizen hebt zitten. Klagen! Over ieder punt waar je niet tevreden over bent klagen! En dan niet bij het directe personeel want daar is het managment niet gevoelig voor. Maar als ouders verzorgers, wettelijk vertegenwoordigers klagen hogerop dan moeten ze er wel iets mee. Helaas gebeurt dit te weinig. Bij ons laatst een extreem geval. Die ouders hebben de krant erbij gehaald. Nou de directie en managment waren er als de kippen bij en die afdeling loopt nu als een trein. Zal niet overal zo zijn maar wel klagen svp. Wij als personeel maken geen indruk meer want wij klagen al jaren
Poe hee! Alles ik dat zo lees is het toch echt wel een behoorlijk druk waar jullie onder werken. Lijkt mij psychische heel zwaar om hier iedere keer mee om te gaan. Petje af!!
Nou, het ligt er eenbeetje aan waar je werkt. Ik ben een tijdje teamleider geweest op een unti in de PG maar als je ziet met wat voor personeel je soms moet werken wordt je ook niet vrolijk van... Ze halen bewoners uit bed zonder te wassen, geven ze drie happen eten en als het niet snel genoeg gaat..jammer dan...zetten mensen met bed en al in de woonkamer omdat ze te beroerd zijn om ze met de lift uit bed te halen... Soms is het idd vanwege de werkdruk en dan hoor je me er niet over maar meestal was het gewoon geen zin hebben van de personeelsleden... (bij ons op de unit dan he!!) Ik vond het werken met PG bewoners altijd fantastisch en ja het is aanpakken maar je krijgt er giga veel voor terug! Ik had geen zin meer om leiding te geven aan een stel meiden die liever thuis zaten (maar ontslaan kun je ze niet want dan is er helemaal niets meer voor terug dus je staat met de rug tegen de muur) dus ik ben de verpleegkundige opleiding gaan doen en daarna de IC opleiding. Toch denk ik soms met weemoed terug aan die tijd en misschien dat ik ooit nog eens een woonboerderij voor demente ouderen opstart. Lekker mijn eigen tent runnen en met diertjes en mensen tegelijk werken... Wat ik ook erg vind is dat de echte leidinggevenden vaak niet meer zelf meewerken.. Als er dan zo'n tekort is...steek dan zelf de handen ook uit de mouwen! Maar nee...daar krijgen ze niet voor betaald...
@joekie dat is wel heeeeel erg!!! Wij geven mensen ook wel eens een bed dag, afgelopen zondag was er een mw die geen rokken en broeken had, dus ja ik ga haar niet in haar inco in de woonkamer zetten, dus heb haar op bed gelaten. Maar geen zin om te wassen..nouja! Op onze afd proberen we ook zoveel mogelijk mensen lekker te douchen. Maar je hebt gelijk de hogere piefen mogen ook wel eens helpen! Wij hebben geen afdelingshoofden meer, die hebben andere functies gekregen of zijn ontslagen, maar die hielpen ook bijna nooit mee hoor als het druk was..een enkeling dan wel. Laatst trouwens een mooie had een gesprek met een manager (die overigens niet eens daarvoor gekwalificeerd was, hoe mooi wil je het hebben) die klaagde dat er familie bij hem met de vuist op zijn bureau sloeg enz. Nou ik geef ze groot gelijk.
@ joekie ik werk dan in een ziekenhuis is misschien anders dan een vz of verpleeghuis maar iemand zonder te wassen uit bed halen of ongewassen dat is toch te erg! hier wassen we trouwens met koude doekjes waar je niet mee hoeft af te drogen..... scheelt in de kosten van water en zeep handoeken etc lang leve de bezuinigheden. kon je daar als leidinggevende dan niks van zeggen ? ik bedoel dan maar smiddags wassen ofzo als ik mijn familie er zo bij zou zien liggen dan had ik ze daar rap weggehaald.