Ja is ook raar...Wij vinden het gewoon niet normaal dat we straks (nu is dat nog niet) moeten gaan koken en wassen enz met demente bewoners...alsof die dat snappen. Nu zijn de kamers al voor 1 of 2 persoons, maar de 2 persoons zijn moeilijk op te vullen omdat familie perse een 1 persoonkamer wil, terwijl sommige mensen het niet fijn vinden alleen op een kamer. En verder is het dus zo dat er maar 6 mensen op een huisje zitten.
echt heel vaag hier is het ook zo mensen die met ontslag gaan worden vaak naar een vp huis gestuurd die werkelijk veel beter op ksw zouden passen of omgekeerd maar nee, onze bedden moeten leeg en daar is dan een plekje vrij dus huppakee... ja familie kan zich er soms zo heerlijk mee bemoeien, daar ben ik soms nog meer mee bezig dan mijn eigen patienten.
Ooow ok, Wat ik wel weer leuk vind, en daarom hou ik het ws ook vol.. Er zijn een aantal clienten, die dan bellen. (wij gebuiken tel. als alarmsysteem) Maar dan bellen ze voor niets, en dan zeggen ze: zo kom nou maar ff lekker zitten, neem een sigaret of wat drinken, en dan zeg je maar dat ik naar het toilet moest..
' Pfff heel herkenbaar dit .. ik werk ook in de gehandicaptenzorg op een woning met 6 mannelijke cliënten. Deze cliënten hebben allemaal zzp 7 ivm agressie. Vroeger hebben sommige cliënten op de groep dag in dag uit gefixeerd vastgelegen op bed (wat ik uit verhalen heb begrepen) nu is het zo dat alle 6 de mannen vrij goed de dagen doorkomen, niet meer gefixeerd hoeven te worden, de m&m's zijn er zo goed als allemaal vanaf, de zweedse band gebruiken wij niet meer etc. etc., omdat wij altijd met 2 man sterk stonden iedere dienst weer. Nu zijn ze aan het bezuinigen en staan wij grotendeels nog alleen. Je hebt geen tijd en aandacht om de cliënten op de juiste manier te begeleiden, omdat je alleen nog maar aan het rennen bent. De één na de ander schreeuwt en alle 6 moeten ze begeleid worden, waarvan 2 cliënten zeker 1 op 1 begeleiding nodig hebben... dit allemaal is gewoon niet meer te doen en je ziet dat de agressie sterkt toeneemt. Ik ben dan PB'er en werk 32 uur, maar ik kom al niet eens meer toe aan het administratieve gedeelte, omdat je alles op de groep netjes achter wilt laten. Ook merk ik van mezelf dat ik de laatste tijd al gauw geïrriteerd reageer naar de cliënt toe, omdat het dag in dag uit zo hectisch is... we hebben een team van 4 personeelsleden en begin volgend jaar krijgen we er nog een banjer van een cliënt bij. Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet meer zie zitten.... en dat allemaal alleen vanwege de bezuinigingen :x
er gaat een verhaal rond op hyves over hoe het hier gaat in nederland. zal het is plaatsen. helaas de harde waarheid hoe het hier gaat in nederland. ik zelf heb spw3 gedaan en wilde dolgraag de bejaarde zorg in. helaas vond ik de zorg zo slecht voor deze bejaarde (vooral op de dementeafdeling waar ze soms uren in een volgepoept bed moeten doorbrengen omdat er geen personeel is) dat ik die verantwoordelijkheid van deze zorg niet wilde dragen. de mensen hebben recht op elke dag minimaal een wasbeurt maar dit werd regelmatig overgeslaan. soms was de laatste cliente pas rond 1 uur uit bed en moest dan nog ontbijten. ------------------------------- dit is het stukje op hyves zo gaat het hier in nederland!: De harde waarheid. Mijn moeder, die in een bejaardentehuis verblijft, wil ik z. s.m. laten overplaatsen naar de gevangenis. Of ik gek geworden ben? Lees en huiver: - Mijn moeder zit in een kamertje even groot als een cel in de gevangenis. - Zij krijgt 2x per dag een kopje koffie te drinken, limonade is te duur; zij moet om te eten driemaal naar de zaal sukkelen en gewoon eten wat de pot schaft. - Dokter en medicatie tegen extra betaling. - Als het mooi weer is mag ze eenmaal per 14 dagen mee gaan wandelen (in de rolstoel), echter alleen als er genoeg personeel is, of er per ongeluk een vrijwilliger voorhanden is. Indien er geen vrijwilligers waren die zich inzetten voor het goede doel, dan zag het er nog beroerder uit. - Haar wassen moet ze door familie laten doen, of er flink voor bijbetalen, max. 1x per week even in een bad, mits genoeg personeel. - Kleding moet ze zelf kopen. Ik kan de lijst nog veel langer maken! Daarvoor betaalt moeder meer dan 1000 euro per maand, netto wel te verstaan! Onze gevangenen daarentegen: - krijgen 3 maal per dag gratis te eten in de cel (keuzemenu). - mogen alle dagen wandelen en gratis sporten. - krijgen gratis kleding en die wordt gratis gewassen. - krijgen gratis methadon en andere medicatie. - krijgen - op aanvraag - gratis bezoek van een dokter. - koffie of warm water (in thermoskan) wordt 2 maal per dag gratis gevuld. - servies en bestek zijn gratis en wordt ook gratis afgewassen. - hebben gratis tv in de cel met talloze zenders en hoeven hiervoor niet te betalen. - kunnen indien ze nog willen werken nog tot 250 euro per maand verdienen. Er is in de gevangenis meer personeel dan gevangenen. En dat kost de gevangenen 0, 00 euro. Zij moeten streng bewaakt worden of ze gaan lopen! Moeder kan al lang niet meer lopen. Op gebied van netheid kan ik in het gevang van de grond eten terwijl bij moeder de stofvlokken al weken in de hoekjes blijven liggen. Vanwege zichzelf vervuilende oudjes, die vaak urenlang in hun luiers met eigen uitwerpselen liggen voordat zij verschoond worden, stinkt het bij moeder dag en nacht naar stront en pies. Dit is geen verwijt aan het personeel. Je kunt geen groot gebouw schoonhouden met maar een paar mensen. Je kunt geen 57 hulpbehoevende oudjes dag en nacht verzorgen met een paar verpleegsters. Wat hebben onze oudjes misdaan dat zij daar moeten zitten en hun kinderen moeten bijpassen? Is er misschien ook prijscontrole in de tehuizen? Kan iemand mij een beperking opnoemen die een gevangene heeft ten opzichte van onze bejaarde ouders of grootouders (behalve "opendeurdagen") en dat allemaal gratis. Brave mensen worden gestraft om misdadigers te onderhouden en te belonen - waar zijn ze toch mee bezig! En dit moeten wij allemaal maar goed vinden? WIE PRAAT ER IN DIT LAND TOCH STEEDS OVER NORMEN EN WAARDEN? DAAR IS TOCH AL LANG GEEN SPRAKE MEER VAN. IK KRIJG MOEDER NIET MEER UITGELEGD DAT ER GEEN GELD MEER IS VOOR PERSONEEL. ZIJ VRAAGT MIJ DAN HOE HET ZIT MET DE MILJARDENSTEUN AAN BANKEN, DE MANAGERS EN DE BONUS- EN GRAAICULTUUR EN DE VERKOOP VAN BIJVOORBEELD ENERGIEBEDRIJVEN AAN HET BUITENLAND. GODDANK HEEFT ZIJ NOG GEEN ALTZHEIMER EN HEEFT HET GELIJK VOLLEDIG AAN HAAR ZIJDE ALS ZIJ MET BETRAAND GEZICHT MOMPELT: "MIJN ZOON, ONS LAND IS TOCH GEWOON VERKWANSELD?" STA DUS OP EN LAAT NU UW STEM GELDEN! STOP UW OUDERS IN DE CEL! (Veel beter verzorgd en zij en U betalen niets, nakkes, nada). ER IS IMMERS PLAATS GENOEG IN DE GEVANGENISSEN TEN GEVOLGE VAN DIE VERMALEDIJDE EN LACHWEKKENDE TAAKSTRAFFEN. BINNEN AFZIENBARE TIJD ZIJN ER WEER VERKIEZINGEN. DENK OVER BOVENSTAANDE MAAR EENS HEEL GOED NA ALS U IN HET STEMHOKJE STAAT. PER SLOT VAN REKENING WORDT OOK JIJ, NET ALS IEDER ANDER, IEDERE DAG EEN DAGJE OUDER EN KOMT EEN VERBLIJF IN EEN BEJAARDENHUIS (OF MISSCHIEN WEL GEVANGENIS) IEDERE DAG EEN STAPJE DICHTERBIJ. Graag Doorsturen, zodat dit hoe dan ook in Den Haag terecht komt.
Ik werk ook in de zorg en ik herken helaas ook veel in jullie verhalen.. Ik werk in een verpleeghuis op een gesloten Pg afdeling.. Wij starten met 2 mensen per 10 bewoners en waarvan er maar 1 niv 3 is.. Dat houd in dat ik naast het wassen en aankleden ook alleen alle wonden moet verzorgen, blaasspoelingen, injecties en alle medicatie moet doen.. Vaak doen we ook nog het ontbijt erbij, afruimen enz.. Mijn hoofd loopt soms over en ik loop altijd als een gestreste kip over de afdeling bang dat ik iets vergeet.. Soms begin ik pas 10.00 uur aan mijn medicatie en als er dan nog mensen in bed liggen dan word ik raar aangekeken door een niv 2er, omdat ik aan mijn medicatie begin.. Wij koken door alle gekte heen ook nog zelf voor de bewoners en straks moeten we ook nog zelf hun was gaan doen.. Ik ben altijd helemaal kapot als ik thuis ben en ga soms met lood in mijn schoenen naar mijn werk.. Ik ben al aan het kijken om toch de zorg uit te kunnen stappen.. Met een verzorgende ig diploma kun je ook aan de slag op een KDV of de kraamzorg in..
ik weet dat t waar is, maar tis "pijnlijk" om te lezen. Als ik naar ons team kijk, we doen zo ons best! Draaien veel te veel overuren en gaan in onze vrije tijd kleding kopen of wandelen met de cliënten. Als we dat niet zouden doen, hadden ze geen nieuwe kleren waar ze recht op hebben en zitten ze hele dagen binnen. Maar je hebt ook een gezin, een eigen leven dus je kunt niet alles opzij zetten voor het werk. Ik hoop zo dat er ooit eens de ogen open gaan van de overheidsmensen en dat ze zien dat er echt iets moet gebeuren. Zelf hebben ze geld zat en zullen ze eerder een prive verzorger krijgen later dan bijv naar een verzorg of verpleegtehuis gaan
Maar is het bij iedereen die verplghzorg pgafd altijd veel blaasspoelingen,wonden enz. Dat is volgens mij meer bij de a-kant... Medicijnen doen ze bij ons altijd gelijk om 7 uur. Maar als ik de verhalen hier lees is het bij ons lang niet zo erg!
Nog een dame die in de zorg werk en ook veel klachten heeft in de zorg... ik werk in een verpleeg/zorg huis... een huis met 4 verdiepingen... elke verdieping heeft 3 woningen met ongeveer 8 a 9 zorgvragers... 3 verdiepingen is pg en 1 is somatiek/verzorging... maar wat een stelletje ongeregelde afdelingen... er zijn een paar agressieve bewonders die gewoon heel makkelijk naar buiten kunnen en het ook een paar keer is gebeurd... er zijn knoppen die je inmoet drukken zodat de deuren open gaan... geen codes maar gewoon knoopen... sommige bewonders hebben een pasje om nar binnen te gaan en de knoppen om van de afdeling te gaan... maar de pg bewonders mogen natuurlijk de afdeling niet verlaten... maar ze drukken net zo lang op de knoppen dat de deuren open gaan, nemen de lift en gaan naar buiten... na 5 uur is er geen receptie dus makkelijk weg komen is een eitje voor ze... er was een keer een man weg gegaan en die werd de volgende dag bont en blauw terug gevonden door de politie... vond dat zo erg... er zijn liften maar ze zijn vergeten trappen te maken als de liften het niet doen...lekker handig...er zijn alleen noodtrappen voor brand of iets dergelijks... als je gaat werken sta je alleen op een woning en als alle 8 de bewoners in een roelstoel zitten, het ontbijt moet klaar maken, sommige gedouched moet worden, bedden op moet maken dan valt het werk soms echt heel zwaar... extra personeel komt er niet want daar is geen geld voor... wat ik ook zo irrtant vind is dat het restaurant om 5 uur dicht gaat en de receptie om 5 uur weg gaat... soms wrodt er wel eens iets gebracht door de apotheek of bewoners dan staan ze voor dichte deuren en als ze dan binnen zijn dan zie je niemand want iedereen is op de afdeling en zoek dan maar iemand die je kan helpen als er geen receptie is... en de telefoon lijnen... ook zo ramp... je hoort elkaar niet, de deuren gaan 'savonds niet open of je kan gewoon weg niet bellen... het is kleinschalig wonen want ik zelf wel fijn vind voor de mensen dat ze een eigen kamer hebben...allen heel erg klein en helemaal niet gezellig in hun kamers...daar meoten de familie zelf vor zorgen voor de spullen maar toch is het niet leuk voor ze... je moet ook koken voro de bewoners wat ik niet erg vind maar daar gaat ook tijd in zitten en als er bewonders zijn die moeten plassen of wat dan ook dan moet je stoppen met koken en de bewoner aandacht geven en op zulke moment is extra personeel heel erg lekker... een tijdje terug was een bewoner gevallen ze was rond de 90 en echt een schatje...vond haar echt heel erg lief...voor de val was ze redelijk zelfstandig voor haar leeftijd.. na de val ging het slechter met haar, ze wilde niet meer eten, zat aan de morfine en je zag dat ze gewoon op was, veel pijn had aan haar heup en gewoon lekker in bed wilde liggen om te rusten...ze was ook flink vermagerd terwijl ze al weinig woog... had al een paar keer aangegeven dat ze haar in bed moeten laten liggen omdat het niet goed met haar ging... blijven ze haar uit bed halen in een rolstoel omdat ze niet terminaal was etc. etc... had echt medelijden met haar... normaal mag je niemand de dood wensen maar was gerust gesteld dat deze dame naar de hemel is gegaan..heeft ze eindelijk rust... en ik kan nog veel meer verhalen vertellen maar dan zit ik nog een uur te typen hier...
precies. Gevangen hebben prive wc'tje, televisie, eigen kamer en ook gelegenheid om dames te laten "langswippen", zijn speciale ruimtes voor. Voor oudjes een zaal met mensen die je zelf niet hebt uitgezocht en nul privacy. Sommige ouderen echtparen zitten p aparte afdelingen met 55 jaar huwelijk. Gevangenen gaan lekker elke dag naar buiten en wat sporten, betaalde studies volgen en voor de liefhebbers wat werken. Zoals iemand hierboven al zei: gewoon op je 75e een bank overvallen en je zit er warmpjes bij op je oude dag. Heb je tenminste ook goede geestelijke verzorging.
Meiden, als ik al die verhalen lees, ben ik zo blij dat 5,5 jaar geleden de overstap heb gemaakt naar de thuiszorg !! Groetjes Monique