Docenten Economie en Ondernemen VMBO gezocht

Discussion in 'De lounge' started by onzewonders, Apr 7, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek op de school waar ik al heel lang wil werken. Ik wil dit dus niet verknallen 😊
    Nu werk ik als docent economische vakken in het mbo en hoop de overstap te maken naar het vo.

De school heeft mij nav van mijn kennismakingsgesprek met personeelszaken vorig jaar benaderd voor de sollicitatie. Ik weet alleen dat het voor het vak economie en ondernemen is. Ik heb verder geen functie omschrijving gezien. Ik was zo enthousiast toen ze belde dat ik er ook niet naar gevraagd heb 🙈.

Wie kan mij ter voorbereiding op het gesprek meer vertellen over economie en ondernemen?

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Mijn man is dat. Wat wil je weten?

3. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Super!

Ik zou graag willen weten welke onderwerpen aan bod komen in het vak. Ik las zelf al commercieel, administratie, logistiek en secretarieel. En waar ligt de nadruk dan op?

4. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,840
    113
    Female
    Thuis
  5. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
  6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Basis en kader 30 procent admin 30 procent commercieel 20 procent secretarieel en 20 procebt logistiek

G: 50 50 commercieel en secretarieel

Keuzevakken zijn afhankelijk vd school

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Denk dat de vraag Waarom wil je de overstap maken van MBO naar het VMBO?

8. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Super! Dank je wel. 😃

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Omdat deze school 1.5 uur dichter bij mijn woonplaats ligt. En straks met drie kids, schoolgaand, psz en baby, lijkt mij dat wel prettig.

10. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Plus CAO VO is beter ;)

11. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Ow?! Ik vond die van ons al best ok 👍🏼
    Vertel!

12. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Ik zou wel een motivatie noemen die de werkgever aanspreekt. Ik denk dat het feit dat jij 3 kinderen hebt niet iets is dat jou extra aantrekkelijk maakt voor die baan daar.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Voor het gesprek zou ik een andere reden 'bedenken'. Wat Minigirl ook al schrijft, zie ik.

Ik zou bedenken wat je aanspreekt aan vmbo-leerlingen, wat je aanspreekt aan de school (inhoudelijk ipv de afstand ;)), enz. en dat noemen.

14. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Uiteraard zeg ik dat niet! 😂
    Ik dacht dat de vraag voor mij zelf was waarom ik de keuze maak van mbo naar vmbo. 🙈
    Maar nee, zeker zijn er legio andere redenen te bedenken! Wilde daar altijd al werken maar het is er lastig tussen te komen. Nee ben super gemotiveerd op andere vlakken!

15. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,793
    18,990
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Een vriend van mijn man heeft jaren geleden juist de overstap de ander kant op gemaakt: van VMBO naar MBO. Van hem hoor ik juist dat hij tegen een hoger salaris, minder hoeft te doen. Nu zal het verschil in reistijd best een hoop compenseren.

Ik zou als school denk ik vooral een goed antwoord willen op de vraag wat je aanspreekt in deze doelgroep. Vakinhoudelijk is ook belangrijk, daar niet van. Maar als je al jaren op het MBO werkt, zal dat vast wel goedkomen. Vandaar dat ik juist vragen zou stellen over de omgangen de leerlingen.
    Ook over de zaken waar je in het VO waarschijnlijk meer te maken gaat krijgen dan in het MBO. Denk aan oudergesprekken en dat soort zaken. Ik zou wel willen weten hoe je dat ziet. Vooral het feit dat je geregeld op 'vrije' avonden en soms overdag op vrije dagen zult moeten terugkomen voor oudergesprekken, informatieavond, schoolfeest (avonden) en overdag soms voor studiemiddagen, rapportbesprekingen e.d. Dat kan op je vrije dag vallen, maar zijn uren die je wel gewoon moet maken. Hoe zie je dat in combinatie met je gezinsleven?

16. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Dank je wel Tupp! Het is idd de reistijd die veel zal schelen. Het nekt mij behoorlijk de laatste jaren, sinds de komst van de kids. Ouderavonden etc heb ik nu ook dus dat zal niet veranderen.
    Gelukkig hebben we ouders/ schoonouders om de hoek en naast een super gastouder een oppas aan huis. Zij is erg flexibel. Ik zie dat wel goed komen. 😃
    Ik heb zelf totaal geen ervaring met het vo maar ben wel ontzettend benieuwd! Ik werk al 10 jaar bij dezelfde school en was daar naast docent assistent teamleider. Ik ga best veel opgeven met een eventuele overstap maar gek genoeg heb ik er ook echt zin in om een keer op een andere school/ andere type onderwijs te werken. Hoop dat het een positief gesprek wordt!

Share This Page