Ik stel deze vraag voor mijn buurmeisje, die was hier net met een leuke vacature van een kinderopvang. Echter met twee mogelijkheden: - Werken op de BSO - Werken in de KDV (peutergroep) Wat zijn de voor- en nadelen van elk? Wie werkt er in de BSO wie werkt er op een KDV Wat zijn de werktijden? Ze heeft een Pabo-diploma, maar kan geen werk vinden. Kinderopvang lijkt haar ook erg leuk.
Ik werk op een KDV. Nadelen van bso zijn de werktijden, vaak gebroken diensten omdat de kids op school zitten en dus moelijk fulltime werken. Werktijden kdv zijn verschillend, maar vaak 8 tot 9 uur op een dag. Met pabo kan jedenk wel watmeer op de bso aangezien de leeftijden en duseen hele andere doelgroep. Succes!
Ik heb een Hbo diploma CMV, maar erg moeilijk om nu iets in mijn richting te vinden. Ik kan met mijn diploma gelukkig ook uitwijken naar de kinderopvang. Oke, niet mijn eerste keus, maar ik geef de voorkeur aan de BSO. Ben laatst uitgenodigd voor een gesprek, maar dit was maar 12 uur p/w, verdeeld over 3 dagen. 4 uurtjes per werkdag...schiet niet echt op!
ik heb niet voor bso gekozen vanwege de gebroken tijden. er was wel de mogelijkheid bij ons om tussendoor in de invalpoule gezet te worden, dus kans dat je niet altijd die gebroken dagen hebt, maar dat wilde ik dus niet. ik werk nu een paar jaar op een kdv bij de peuters met veel plezier!! ik heb een vast contract voor 27 uur, en werk dit in 3 dagen van 7.30-17.00. ik heb elke dag maar een half uurtje pauze, best pittig dus, maar het voordeel is dat ik dus maar 3 dagen werk! het is best goed te doen naast een huishouden en een kind plus zwanger zijn het zal tegenwoordig wel lastig zijn om contract te krijgen en te houden binnen de kinderopvang, het gaat bij veel niet heel erg denderend qua kindaantallen..!
in de familie veelmensen die op een kdv werken. Maar wat al gezegd wordt: Het grote nadeel van een bso zijn de gebroken diensten. Dus relatief vaak werken, voor weinig uurtjes. Dus als je uren wil maken dan zit je op een kdv in principe beter. Een peutergroep is ws voor haar al wel heel leuk - omdat ze toch al veel gaan leren daar. Maar in de bso heb je veel meer leeftijden, maar die hebben natuurlijk de hele dag al op school gezeten.
Ik werk zelf op een BSO en inderdaad de tijden zijn niet ideaal. Maar nu ik zwanger ben vind ik het wel weer fijn, heb wel veel tijd met mijn kindje. Bij ons is het echter wel zo dat je met een pabo opleiding niet op het kinderdagverblijf mag werken. Ik weet natuurlijk niet hoe dit zit bij jullie maar dat zou ik wel navragen om teleurstelling te voorkomen.
Ik werk zelf op de BSO en val soms in op het KDV. Ik persoonlijk vind de werktijden echt ruk.. Ik ben vaak om 6 uur, half 7 klaar. Samen eten met zijn drieen zit er dan niet meer in. Wat wel fijn is, is dat je overdag veel tijd hebt met je kindje. Het liefst zou ik op een KDV werken. Ook daar zitten aan de werktijden minpunten. Waar ik werk, maak je vaak erg lange dagen. van 07.30 tot 17.30/18.00. Voordeel daar van is dat je maar 4 dagen hoeft te werken, om toch je fulltime uren te maken. Als ik je vriendin was, zou ik voor de peutergroep gaan. BSO is leuk, maar echt leren is er niet bij. Het is echt vermaken en in de gaten houden. Een peutergroep kun je nog veel leren, motiveren etc.
Bso is geen leren zoals op school, ben ik met je eens, maar "vermaken en in de gaten houden" vind ik te kort door de bocht. Wij werken structureel aan de competenties van kinderen en hebben elke maand workshops van knutselen tot dans tot sport. Het is maar net welke pedagogische kwaliteiten je van jezelf benut en voor welke organisatie je werkt. Als je de hele dag de kinderen in de poppenhoek etc laat spelen of buiten, tja dan doe je idd nie veel als in de gaten houden....
Klopt, ik zeg het inderdaad kort door de bocht. Wij werken ook met competenties en bieden ook gerichte activiteiten aan, aan de kinderen. Ook observeren en rapporteren wij de ontwikkeling van het kind en hebben hier ook gesprekken over met ouders. Maar het echte leren, nee. Dat is er niet. Kinderen willen steeds meer bewegingsvrijheid wanneer school uit is.
Met de pabo als opleiding plaatsen ze je vaak op een bso, omdat je eigenlijk niet geleerd heb voor de dagopvang. Bij ons worden meiden die van de pabo komen (bijna) nooit op de dagopvang geplaatst. Ik weet niet hoe het daar is, maar dat is bij ons.. Dagopvang is meestal 4 dagen werken en hele dagen. BSO is meestal 5 dagen werken met gebroken diensten. Maar momenteel is er ook weinig werk in de kinderopvang... begint hier ook echt terug te lopen. Kans is groot dat je na een jaar of iets geen nieuw contract krijgt.