Hallo dames, Ik speel al enige jaren met het idee om te gaan werken als leerkracht in het basisonderwijs. Door de berichten over de huidige staat van het onderwijs, en leerlingen die de dupe zijn van het lerarentekort, wordt deze wens alleen maar groter! Het lijkt mij een enorm mooi beroep, waarin je echt wat kunt betekenen voor een kind. Natuurlijk ken ik de algemeen bekende nadelen: het salaris, de vooroordelen over bijvoorbeeld vakantie, de torenhoge werkdruk, niet altijd even vriendelijke ouders, kinderen die de dupe zijn van passend onderwijs etc. Allemaal dingen die mij niet per se tegenhouden, maar misschien denk ik er te lichtzinnig over. Wat mij dan wel tegenhoudt en wat maakt dat ik mij nog steeds niet heb ingeschreven voor de pabo? Nou, het volgende: - Ik ben enorm introvert. Ik loop niet over van energie en zal waarschijnlijk een erg rustige leerkracht zijn. Maar past dat wel? Het beeld wat ik krijg van de leerkrachten die ik volg op social media is dat je enorm energiek voor zo’n klas moet staan. Misschien volg ik net de verkeerde? Ik snap natuurlijk dat een klas met 30-35 kinderen veel prikkels veroorzaakt en dat ik daar mee zal moeten leren omgaan. En enthousiast kan ik zeker zijn, maar ik uit het niet door ‘’druk’’ te zijn. Ik vind het lastig om uit te leggen wat ik bedoel. - Ik ben helaas niet creatief. Ik ‘’schrik’’ een beetje van de, overigens enorm leuke, lessen die ik voorbij zie komen. Moet je dat allemaal zelf kunnen bedenken, of is het oké om zoiets van internet te halen? Hetzelfde geldt voor de knutselwerken. Allemaal heel leuk, maar ik zie het mezelf niet bedenken. Leer je zoiets op de pabo? - Tja, en dan het grootste punt: ik vond het op de middelbare en tijdens mijn vervolgopleiding altijd verschrikkelijk om voor een groep te praten. Presentaties kon ik weken tegenaan hikken. Ik ben jarenlang gepest en daardoor had ik altijd het idee dat ik voor gek stond. Later heb ik wel sportlessen gegeven aan kinderen, en dat vond ik enorm leuk. Maar dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met lesgeven aan een klas. Is lesgeven aan kinderen heel anders dan een presentatie geven? Waarschijnlijk iets wat ik moet ervaren, maar wat voor mij nu het grootste punt blijft wat mij tegenhoudt. De pabo zelf zie ik niet zo tegenop. Mijn kennis van vakken zoals geschiedenis etc. is weggezakt, evenals de reken- en spellingregels. Dus vergeef mij nog even mijn fouten. Maar dat moet te doen zijn, denk ik. Ondanks dat ik de verkorte pabo mag doen, kies ik waarschijnlijk voor de 4-jarige variant. Ik zie mijzelf namelijk niet in twee jaar voor de klas staan en ik denk dat ik het fijn vind om vier jaar lang naar het moment van zelfstandig voor de klas staan, toe te werken. Ik heb al eens een dagje meegelopen en dat vond ik harstikke leuk, maar vooral overweldigend. Want hoe krijg je zo’n klas zo goed onder controle? Hoe geef je zo’n goede instructie? Hoe houd je al het werk op orde? Ik vind het zo jammer dat mijn onzekerheid over van alles en nog wat mij blijft tegenhouden van iets wat ik heel graag zou kunnen. Zijn er hier leerkrachten, pabostudenten of mensen met ervaring in het (basis)onderwijs die mij hier iets over kunnen vertellen? Krijg je de tijd om te werken aan de punten die ik noem? Of heb je zoiets van “nou, misschien kun je het beter niet doen’’, dan hoor ik het ook graag!
Ik ben al 15 jaar leerkracht, enkel in de onderbouw (kleuters voornamelijk, met weleens een periode voor groep 3) Over introvert zijn: ik heb genoeg collega’s die nooit hun mond open doen tijdens een vergadering of studiedag. Voor de klas geen probleem, maar een groep volwassenen? Nee dat doen ze niet. Creatief zijn? Lang leve pinterest! Tuurlijk hoef je niet alles zelf te verzinnen! Realiseer je wel dat het lang niet altijd tijdbesparend is om iemand ander’s idee te gebruiken (soms zoek ik eindeloos naar iets om tot de conclusie te komen dat ik het toch beter zelf kan maken ) De methodes van tegenwoordig (tenminste degen die ik ken) hebben zeer uitgebreide handleidingen, waar alle stappen van de instructie zeer duidelijk omschreven zijn. Hoef je allemaal niet te verzinnen. We is het zo dat je toch wel vaak je eigen sausje aan iets wil geven, tenminste, dat heb ik, en veel collega’s met me. Maar aan het begin biedt de handleiding erg veel steun, geen zorgen maken hierover. De eerste jaren gaan wel heel erg pittig zijn, ik lees tussen de regels door dat je best perfectionistisch bent en het goed wil doen. Logisch wn heel leuk! Maar al die methodes en vakken onder de knie krijgen, daar gaat veel tijd in zitten. Een les die niet lekker liep wil je de volgende keer anders doen. Dat kost tijd, nadenken en uitvoeren. Het zal ook weg pee school verschillen hoe je de werkdruk ervaart, dat zal je maar moeten ervaren denk ik, het team maakt enorm veel uit heb ik ervaren. We missen zoveel mensen, leuk dat je het overweegt!
Ik zou echt eens een weekje meelopen. Ik heb ervaring in vlaanderen en ik had collega's die rustig zijn maar ook hele drukke. Zegt niets over je capaciteiten als leerkracht. Iets kunnen uitleggen is het belangrijkste, het warm water moet je niet heruitvinden dus ja internet gebruiken is ok en ook wel slim. In vlaanderen wordt er vaak met handleidingen gewerkt, daarin staan de lessen dan netjes uitgewerkt. Ja het onderwijs is best vermoeiend, ik ben zelf overgestapt naar de privé maar indien nodig of indien de situatie veranderd zou ik nog steeds met plezier teruggaan. Privé heeft echter ook zijn voordelen. Mijn tip zou zijn ga eens een paar dagen mee en vraag of je op het einde eens een paar lessen mag geven.
Rust uitstralen is juist vaak een enorm voordeel als je voor de groep staat! Ik zie dat juist als een pluspunt! creatief; inderdaad lang leve pinterest! En vergeet niet dat het juist fijn is om ook eea vanuit de kinderen te laten komen! Dat zij creatief zijn en worden!
Ik heb er ook wel eens aan gedacht. Maar ik ben bang dat ik onvoldoende overwicht heb. Maw dat de leerlingen/kinderen over mij heen lopen. Ik weet niet of het lukt om 30 kinderen te sturen / te leiden / aan het werk te krijgen etc.
Tijdens de studie zul je wel soms zelf een lessenreeks moeten bedenken, maar ook dan maak je gebruik vh internet, pinterest enz dus dat hoef je echt niet helemaal zelf te bedenKen. als ik lees dat je moeite hebt met presentaties denk ik dat je het alleen moeilijk gaat krijgen bij lesbezoeken. Die heb je gedurende je opleiding maar ook als je eenmaal echt werkt. Maar doordat je er tijdens de opleiding al mee in aanraking komt wen je eraan. Vaak zie je diegene de eerste 5 minuten dat je lesgeeft maar verdwijnt het al snel naar de achtergrond dat er iemand mee kijkt. Ik ben ook heel rustig en hoor juist vaak dat het juist een goed effect heeft op de kinderen. Orde houden, instructie geven enz leer je echt allemaal tijdens de studie. Je moet lessen voorbereiden (helemaal uitschrijven) en leerdoelen voor je zelf schrijven en daar werk je dan aan. Als je moeite hebt met orde houden kun je bijvoorbeeld als doel nemen dat je 3 afspraken maakt met de kinderen die helpen bij orde en rust en dat je die consequent nakomt. Je zult zien dat consequent zijn heel belangrijk is. En zo kun je alles leren.
Ik ben docent op het middelbaar, niet basisonderwijs dus kan niet al je vragen beantwoorden. Maar internet is mijn grootste vriend hoor. Een hoop activiteiten e.d. leer je op de opleiding/medestudenten/collega's en later met een beetje eigen creativiteit bedenk je ook weer wat nieuws. Maar, echt ik haal ook een hoop van internet, facebookgroep voor mijn vak, pinterest en interactieve dingen komen uiteraard ook van internet. Verder is het veelal een kwestie van 'doen'. Lesgeven en voor een groep praten is naar mijn ervaring heel anders dan een presentatie geven, al kan het wel spannend zijn natuurlijk. Ervaring is het allerbelangrijkste en dat doe je op door 'het' te doen. Ik vind het slim dat je zegt dat je toch voor de 4-jarige opleiding zou gaan en niet de 2-jarige. Al weet ik niet exact welke tijd ze wegbezuinigen, meestal is dat theorie (vakken als geschiedenis/aardrijkskunde/rekenen/etc...) en niet vakkunde (hoe geef ik les). Je stages zullen heel belangrijk zijn, daar leer je ook echt het meeste van! Je zegt dat je al 1 dag hebt meegelopen, was dat bij een heel ervaren iemand? Je zou ook juist mee kunnen lopen bij iemand met weinig ervaring en dan ook wat langer dan 1 dag.
Ik doe nu zelf het zij-instroom traject en ik hoop wel binnen twee jaar mijn leerbevoegdheid te gaan halen. Het is heel pittig, maar ik ben zo blij met de overstap! Ik sta drie dagen per week voor de klas. Als je nog wat wilt vragen, stuur gerust een pb!
Ik kreeg afgelopen weken in zeer korte tijd van verschillende mensen in verschillende settings te horen dat ik het onderwijs in "moet". Daardoor wel gaan nadenken maar nee, ik ga er niet voor. Sowieso voor niks zolang ik nog een klein kind heb Wel heb ik genoten van het helpen van de kleuterjuf. Een thema waar ze over gaan werken, juf nauwelijks iets weet en ik veel dus ik mocht me er mee bemoeien. Ik kreeg het lespakket/draaiboek wat school had gekocht, heb daar mijn commentaar op mogen geven. En uit enthousiasme ook nog lessen uitgeschreven van ideeën die in me opkwamen. Uiteindelijk 8 kantjes terug gestuurd naar de juf en bijv de gymles gaat ze gewoon zo overnemen! Dit ligt mij wel, achter de schermen dingen uitzoeken etc. Evht voor de klas nietcdenk ik. Maar ik mag een gastles komen geven als ze over het thema bezig zijn dus dan kan ik het ervaren
Nou, precies dat dus haha maar je moet er wel doorheen wil je leerkracht worden haha. Op een gegeven moment is het ook wel duidelijk wat ze willen lezen. Maar er zijn echt mensen die perfect voor de klas zouden passen. Alleen al door hun natuurlijke omgang met kinderen, goed aanvoelen van situaties enz. Zou zomaar kunnen dat jij er zo een bent
Bedankt voor de geruststellende reacties. Ik ga nog even kijken of het mogelijk is een week mee te lopen. Ondertussen heb ik me aangemeld voor de pabo! Ik moet gewoon maar gaan ervaren of het wat voor me is. Ik zie wel hoe het loopt. Als blijkt dat het toch niks voor me is, dan weet ik elk geval dat ik het uit mijn hoofd kan zetten.
Heb je al een HBO diploma? Dan zou je de zij-instroom kunnen doen. Deze heb ik ook gedaan en was binnen 2 jaar klaar! Ik werk nu ook op een basisschool, groep 1/2 en heb groep 5 en 6 ook les gegeven. Ik ben als juf ook vrij rustig en dat werkt in mijn voordeel. Alle leuke ideeën verzin ik met mijn collega's en Pinterest. Ook zijn er handleidingen en methodes met kant en klare lessen. Je wordt vanzrlf creatief op welke manier dan ook. Ik ben echt super enthousiast!! Vind mijn werk super leuk en zelfs het salaris valt me niks tegen.
Het lijkt mij ook erg leuk, alleen zou ik dan de 21+ toets moeten doen. Lijkt mij een best pittige opleiding, en het werk lastig te combineren met kids doordat je volgensmij best lange dagen maakt.