Werken in onderwijs tot 28 weken

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Dropje24, 26 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dropje24

Dropje24 Lid

27 okt 2015
    56
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Ik ben even benieuwd of er nog meer zwangere juffen zijn. In het protocol staat dat als je na 28 weken zwangerschap geen afstand kunt houden tot de leerlingen, je andere werkzaamheden kunt gaan doen. Nu ben ik erg in dubio. Ik heb vorig jaar maart corona gehad, ben 2 keer gevaccineerd en heb recent mijn booster gehaald. Het voelt ergens overdreven om vanaf 28 weken niet meer voor de klas te staan. Ook weet ik dat ze qua personeel een enorm probleem hebben.
    Wat is jullie keuze hierin?
    Liefs

2. woman1988

woman1988 Fanatiek lid

30 jul 2014
    1.241
    78
    48
    Inmiddels bevallen, maar ik heb aangekeken hoe lang het nog fijn voelde. Ik werk in vo, was al zwanger voordat ik mocht vaccineren. Afgelopen oktober liepen besmettingen op en heb ik me met 28 weken voor het eerst laten vaccineren. Vervolgens ging het daarna zo hard met besmettingen op school dat ik vanaf 31 weken online vanuit huis ben gaan lesgeven. Er zat een onderwijsassistent bij de klas.
    Er is nog niet wat bekend gemaakt over omikron en zwangerschap. Hopelijk ook voor zwangeren de kans op ernstige ziekte flink afgenomen. maar mijn tip, volg je gevoel.. zodra het onprettig voelt moet je daar wat mee doen!
    In de media deden ze trouwens tijd terug doen lijken alsof hele ic vol stroomde met zwangeren. Dit valt erg mee!
    Vanaf start Corona (maart 2020) tm november 2021 hebben 110 zwangere vrouwen op ic gelegen. Per jaar worden ongeveer 150.000 baby’s geboren..
    Mijn angst was vooral long COVID, dat wil je ook niet hebben met bevalling en periode erna!
    Hier de officiële cijfers over zwangeren:
    https://www.nvog.nl/actueel/registratie-van-covid-19-positieve-zwangeren-in-nethoss/

Jojo2021 vindt dit leuk.
  3. Jojo2021

Jojo2021 Actief lid

12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    Werk niet in het onderwijs maar in de kinderopvang. Morgen ben ik 28 weken en zou vandaag mijn laatste werkdag op de groep hebben.. Zou want we zitten nu in quarantaine ivm postieve testen dochter. Ik heb 2 vaccinaties gehad en vorige week de booster. Dag voordat dochter positief teste. Heb mezelf maandag moeten laten testen omdat in ook nog met een besmette collega heb gewerkt. Gelukkig negatief. Nu volgende week weer een ggd test ivm contact dochter. Die vind ik eigenlijk het spannendste. Omdat ik bij de collega wel afstand heb gehouden en korter bij haar in de buurt was..

Op het werk waren ze al vrij snel heel duidelijk. Met 28 weken van de groep en vervangende taken doen. Ook als je gevaccineerd en boosterprik heb. En ondanks de tekorten.
    Vind het zelf erg fijn. Want ik zou het mezelf nooit vergeten als ik door langer op de groep te blijven werken corona oploop.

Mijn uren staan nu onder zogenaamde corona verlof uren. Dan is het voor de werkgever ook gunstiger als er vanuit de overheid compensatie daarvoor komt.

4. Sushi80

Sushi80 Lid

14 nov 2021
    67
    74
    18
    Vanuit de werkgeverskant: een werkgever gaat het risico niet nemen om je na 28 weken te laten werken. Ook al zou je dat zelf willen. Als er iets gebeurt, is je werkgever aansprakelijk en dat gaan ze niet doen. Dus vanaf 28 weken (tenzij de richtlijnen veranderen voor die tijd) ga je andere werkzaamheden doen.

Deel Deze Pagina