Kindje naar verschillende kdv's

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Chantico, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

#1 Chantico, 1 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2009
    Onze dochter zit nu twee dagen op een kdv (kdv1). We staan ook op de wachtlijst voor een ander kdv (kdv2). Daar willen we eigenlijk liever heen, maar er was daar een mega-lange wachtlijst. Vandaar dus dat we een plekje op kdv1 hebben geaccepteert toen ons dat werd aangeboden (november 2008).

Vanaf het begin voelde kdv1 niet helemaal top. Geen twijfels bij dat ze in de basis goed voor ons meiske zorgen hoor, maar het laat wat te wensen over wat betreft sfeer. De ruimte is een oud klaslokaal, groot, wit en kaal (je kan het ook rustig / weinig prikkels noemen ;)), met langs de kant wat boxen, op de vloer wat plastic speelgoed en verder niet veel. Wat ik vooral mis is dat het niet op maat van de kindjes is gemaakt: een verlaagd plafond, knusse hoekjes, kussens, etc. Het is zo groot en kaal.

Ik heb ook het gevoel dat de juffen weinig met de kindjes spelen. Ik kan dat natuurlijk moeilijk beoordelen, omdat ik ondertussen op m'n werk zit ;), maar bij het halen en brengen krijg ik het gevoel dat het vooral verzorgen is en de kinderen moeten zichzelf verder maar vermaken met elkaar. Er wordt volgens mij bijna niet gezongen, voorgelezen of samen gespeeld. Ik heb wel eens een juf de hele tijd dat ik er bezig ben met het aankleden van m'n dochtertje niets horen zeggen tegen de kindjes. Ik ben er dan 10 minuten ofzo (als ik langzaam doe om ook even lekker rond te kijken :)) en dan wordt er niet gebabbeld zo van 'ik ga nu even dit opruimen, help je mee?' of andere dingen die je kan zeggen tegen kinderen. 't Zijn maar kleine dingen, maar het valt me dan wel op.

Zo zijn er meer kleine dingen die ik minder fijn vind. Wat wél fijn is, is dat ons meisje zich er prima thuis voelt. Ze eet er goed, slaapt er goed, huilt vaak niet als ze wordt weggebracht en is rustig aan het spelen als ze wordt opgehaald. Ze is gehecht aan de juffen, aan één zelfs heel erg. Ik was er bijna aan toe om te accepteren dat ze daar gewoon zou blijven.

Totdat... we vanochtend gebeld werden dat er een plekje op kdv2 vrjkomt, per 1 november a.s. Kdv2 voelt heel fijn: fijne sfeer, fijne ruimte, fijne pedagogische uitgangspunten, kleinschalig, 2 verticale groepen (ze zit nu in een horizontale groep), en het halve uurtje dat we net even zijn wezen kijken zag ik de ene juf iets knutselen en de andere juf een kindje heel lief troosten en een boekje voorlezen.

(Pluspunt is ook dat kdv2 verbonden is aan een basisschool waar we misschien graag ons dochtertje naar toe doen, en dan heeft ze meer kans om door te stromen (ook daar geldt wachtlijst / loting of zoiets)

Helaas is het aanbod op kdv2 maar voor 1 dag... Wanneer een tweede dag beschikbaar komt, is heel moeilijk te zeggen. Kan snel zijn, kan ook nog lang duren.

Nu zit ik met twee vragen:
    - Wil ik ons meiske weghalen van kdv1, waar ze inmiddels toch wel is gewend en waar ze het op zich goed doet? Misschien heb ik meer last van de sfeer enzo dan zij.
    - Wil ik ons meisje voor de overgangsperiode (weet niet hoe lang) naar twee kdv's laten gaan?

Het wordt een heel lang verhaal, maar mijn vragen aan jullie zijn:

Hebben jullie ervaring met je kindje wisselen van kdv? Was je kindje gehecht op het eerste kdv en was het verdrietig toen het daar weg ging? Hoe oud was je kindje toen?

Hebben jullie ervaring met je kindje tijdelijk op 2 kdv's (elk 1 dag)? Hoe ging dat?

En als er juffen zijn die op een kdv werken en hier iets over kunnen zeggen hoor ik dat ook graag!

Natuurlijk snap ik dat ieder kind anders is, maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen of wat jullie, nu jullie mijn verhaal hebben gelezen, mij adviseren.

Ik twijfel echt. Ik dacht dat ik heel graag over wilde naar kdv2 en op de lange termijn is dat ook zo, maar ik zie wel op tegen het feitelijke wisselen. Een kind van 14 maanden (dan 15) is toch nog zo flexibel dat het snel weer ergens anders went? En dat het niet ontroostbaar wordt als het een lieve juf moet missen? (Toen ze deze zomer op vakantie was, heb ik ook geen problemen ervaren, als was m'n dochtertje héél blij toen de lieve juf opeens weer terug was van vakantie :))

Pff, lang verhaal, maar ik vind het ook echt heel moeilijk...

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Toen Lianna nog net geen 1 was hebben we haar weggehaald bij het 1e kdv, na de geboorte van Yosyp zijn ze beide naar het 2e kdv gegaan (bij de 1e was een wachtlijst voor meerdere dagen). Lianna had er absoluut geen moeite mee. Ze hebben het allebei ontzettend naar hun zin. En vanaf half november gaan ze weer over naar een ander kdv (ivm kosten). Ik ben ook erg benieuwd hoe ze nu gaan reageren. Tijdens de intake van Jorja zijn ze meegeweest en ze gingen meteen spelen, dus ik hoop dat het wel losloopt.

Ik denk dat ik zou kiezen voor tijdelijk 2 kdv's totdat bij kdv2 ook de andere dag vrijkomt. Misschien is het zo ook wel makkelijker voor Ise om te wennen. Ze is d'r lievelingsjuf niet meteen kwijt en ze kan wennen aan een andere juf (en misschien vindt ze die nog wel veel leuker).

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Volgens mij is de kans met deze leeftijd wel kleiner dat er op korte termijn nog een dag bij komt. Het zou ook zomaar nog een jaar kunnen duren. De doorstroom zit m vooral bij baby's. Bij de oudere kinderen moet er echt een kindje weggaan (vanwege verhuizing, of werkloosheid van een ouder, etc.). En dat gebeurt gewoon wat minder vaak...

Maar ik lees even mee. Mijn zoontje zit nu ook op KDV1 waar het gelukkig wel allemaal prima is, maar het is ontzettend uit de richting... KDV2 staat en ontzettend goed bekend en het is direct naast de deur! Dat scheelt dus nogal veel tijd... Wij wachten ook nog steeds op een plek en ik ben ook bang dat we maar een aanbieding voor bijv. 2 dagen krijgen en dan dus met de 3e dag zitten... Ben heel benieuwd naar ervaringen.

4. Chantico

Ja, dat is dus ook waar ik bang voor ben: dat de doorstroming op deze leeftijd afhankelijk is van zulke incidentele oorzaken als verhuizing ofzo. Herinner me nu ook weer dat de juf zei dat er naar verhouding weinig kindjes van bijna 4 in de groep zaten, dus daar is ook geen doorstroom van te verwachten.
    Ik ga morgen de planning nog eens bellen om te horen wat hun prognoses zijn.

Sjorjse, goed dat je zegt dat Ise op de nieuwe opvang misschien wel een nóg lievere juf treft, daar had ik niet eens aan gedacht. En inderdaad: op deze leeftijd zijn ze nog best flexibel, toch? Fijn dat Lianna de eerste wissel zo goed 'doorstaan' heeft. Hopelijk vinden ze het op het volgende kdv ook weer snel leuk!

Ise ging ook wel even spelen daarnet, al vond ze het ook zo leuk om met mij te knuffelen :)

5. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    ik zou als je je niet pretig voelt zekker nu voor 2 kdv's gaan zoals ik het lees voelt je meisje zich goed op haar gemak. en daar door heb je grote kans dat ze zich daar ook snel op haar gemak voet. en mischien heb je dan ook sneler kans dat je daar plek voor 2 dagen krijgt. en is het mischien niet mogelijk dat je Ilse wel op andere dagen kan brengen en dus ook op je werk kan ruilen

6. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Hebben jullie ervaring met je kindje wisselen van kdv? Was je kindje gehecht op het eerste kdv en was het verdrietig toen het daar weg ging? Hoe oud was je kindje toen?
    hoi hoi , ik ben pedagogisch medewerkster op een KDV .. al je kindje 14 maanden is kun je op zich nog wel wisselen maar word denk ik wel moeilijk (voor je kindje) als je daar nog lang mee wacht .. dan is het wennen toch weer echt wenne (komt ook wel goed hoor ;) )
    bij ons zijn er ook wel kinderen die naar 2 kdv's gaan t is niet ideaal (vooral niet als het een andere organisatie is die ook andere vizie's heeft en dus anders met de kinderen omgaan )
    want dan krijgt je kind 2 verschillende manieren van kijken (bij de een mag dit ander mag dit , bij de een hebben ze zown eet patroon bij de ander dat weer )

maar ja , ik kan er indd over meepraten hoe druk t op t moment is ! , wachttijden kunnen indd oplopen tot n jaar .. of er moet iemand afvallen die om wat voor rede ook niet meer komt ..
    je kunt wel de plaatsing bellen om te kijken wanneer er ZEKER n plekkie vrij komt .. misschien dat ze daarop antwoord hebben ..
    of indd ruilen op je werk .. woe/vrij zijn meestal wel rustige(re) dagen

Hebben jullie ervaring met je kindje tijdelijk op 2 kdv's (elk 1 dag)? Hoe ging dat?

zie dus antwoord hierboven ;)

En als er juffen zijn die op een kdv werken en hier iets over kunnen zeggen hoor ik dat ook graag!

7. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Ik heb ook een kind gehad op de groep die 2 dagen naar ons ging en 2 dagen naar een ander kdv en ideaal was het niet. Het kind was heel erg op de namen van ons zo redt ze zichzelf (zodra zij een naam weet heeft zij een aanspreekpunt) en vaak heel onwennig en onzeker op de groep. Maar als je kijkt naar waar je dochter nu zit dan snap ik wel dat je twijfelt misschien is ze dan wel beter af op 2 kdv's? Vraag anders ook eens na welke liedjes ze zingen of dergelijke en ik denk dat je in dit geval op je eigen gevoel moet vertrouwen mijn keuze zou het niet zijn maar mijn zoontje zit op een erg leuke, lieve gezellige groep.

Veel succes met je keuze!

8. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Hoe lastig, vind het trouwens wel vreemd dat ze niet in kunnen schatten wanneer er plek is voor een 2e dag. Als het echt op incidenten uitdraait, hoeveelste sta je dan op die wachtlijst??
    2 KDV zou mijn voorkeur ook niet hebben, al denk ik dat het op deze leeftijd nog niet zo'n groot probleem is voor het kind zelf. Het lijkt me zo'n gedoe..
    Ik snap ook wel dat als je deze kans niet pakt, dat het er waarschijnlijk nooit meer van komt..
    Misschien moet je het een tijdje proberen, kan je altijd nog terug naar 2 dagen op het 1e KDV. Of denk je dat die dan ook vol zit??

9. Chantico

#9 Chantico, 2 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2009
    Binna, de juffen van kdv2 zeiden ook dat als ze zich op kdv1 goed op haar gemak voelt, ze waarschijnlijk ook makkelijk kan wennen op kdv2. Ze was daar nu al (in dat halve uur dat we er waren) een beetje op onderzoek uitgegaan.

Lydia, ik dacht dat een kind na de eenkennigsheidsfase weer een tijdje minder moeilijk over te plaatsen was. Wordt het over een tijdje weer lastiger omdat ze zich dan meer gaan hechten aan vriendjes&vriendinnetjes? Ise heeft nu nog geen hechte vriendschappen, dat vind ik ook wel fijn nu, anders had ik het helemaal moeilijk gevonden om haar weg te halen.

Ilona, ik heb wel eens gevraagd naar welke liedjes ze zingen bij vaste momenten op de dag, maar ze zeiden dat ze dat niet deden. Dat vond ik héél erg jammer en ook wel tekenend voor hun pedagogische visie. Ik denk dat kindjes op die leeftijd heel erg gebaat zijn bij rituelen en herkenningspunten, en hoe moeilijk is het nou om voor de maaltijd een liedje ofzo te zingen?

Lique, waarom ze moeilijk kunnen zeggen wanneer ze aan de beurt is, dat is omdat er toevallig veel broertjes en zusjes geboren zijn die voorrang hebben (maar daar misschien geen gebruik van maken, omdat ouders ze nog liever wat langer thuis houden). Er zijn naar verhouding ook weinig vierjarigen die uitstromen naar de kleuterschool. Vandaar dat het zo vast zit. Kdv1 is groter en heeft meer doorstroming, dus daar zouden we denk ik makkelijker weer van 1 naar 2 dagen kunnen, mocht dat nodig zijn.

Ik heb vanochtend nog een keer info opgevraagd over de wachtlijst. Misschien komt er per 1 januari een 2e dag vrij (aanbod ligt nu bij een andere ouder, maar die kan nog weigeren). Anders pas in mei weer (zelfde situatie: eerst krijgt een ander die aangeboden, dan wij). Tot de zomer 2010 zit het verder vast. Na de zomer komt er pas weer beweging in, maar ook niet overvloedig. Het is gewoon een erg populaire kdv: wie daar eenmaal een plek heeft, gaat er niet snel meer weg. Alleen bij verhuizing of zoiets zou er nog eerder een plek vrij kunnen komen.

Op de andere groep komt er mogelijk iets eerder ruimte (ook pas voorjaar), maar haar de ene dag in de ene groep en de andere dag in de andere groep is ook niet optimaal. Hoewel misschien wel beter dan op twee verschillende kdv's (met een heel andere visie), want dan lijkt het dagrimte tenminste wel op elkaar en de regels enzo. En toen ik vroeg of ze dan in het voorjaar voor 2 dagen naar die andere groep kon, was ze een beetje afhoudend, omdat de juffen toch ook investeren in Ise leren kennen. Dat snap ik wel (en vind ik ook sympatiek, dat ze dat zo serieus nemen), maar misschien is dat nog wel een goede optie.

Al met al komt het er toch wel op neer dat ze in ieder geval 2 maanden, maar misschien wel een jaar naar 2 kdv's moet. En toch heb ik het gevoel dat ze het wel aan kan en dat we het moeten doen.

Wat ik me afvraag: stel dat je opvang in het informele circuit zou regelen, dan kan het toch ook zijn dat je kind bv 1 dag in de week bij de ene opa&oma is en 1 dag bij de andere? En daar hoor je nooit iemand over zeggen dat dat voor een kindje verwarrend zou zijn...

En misschien heeft het ook wel een voordeel dat we eerst maar 1 dag over kunnen. Als ze er dan toch erg moeilijk kan wennen, kunnen we nog met voorrang de 2e dag op haar oude kdv terugvragen. Als ze daar helemaal weg is, zou ze weer onderaan de wachtlijst moeten. Niet dat ik verwacht dat ze er niet zou kunnen wennen en kdv1 beter bij haar past.

Ik voel me wel een beetje rot over dat we dan op kdv1 moeten zeggen dat ze gedeeltelijk weg gaat. Voelt toch een beetje als dat we ze niet goed genoeg vinden. Ik kan het wel toelichten, maar toch... En waarschijnlijk gaat ze dan niet meer op de dag dat haar lievelingsjuf er is anders moet ze twee dagen achter elkaar naar het kdv en liever heb ik haar wat meer gespreid over de week op de opvang.

Wat een gedoe zeg! Je wilt het beste voor je kind, maar je hebt rekening te houden met 3 agenda's (werkrooster papa, werkrooster mama en spreiding van opvangdagen voor het kind) én met wachtlijsten... Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor we de voor ons alle drie ideale weekindeling hebben bereikt...

10. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @chantico hmmm heb je wel gelijk in Silver gaat op donderdag naar het kdv en op vrijdag naar mijn moeder. isook wel een groot verschil

11. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje is pas nog veranderd van groep binnen hetzelfde kinderdagverblijf. Is wel op een totaal andere lokatie met andere leidsters, andere kindjes en andere dagen. Dus voor hem is het hetzelfde als een compleet nieuw kinderdagverblijf. Hij was ruim 20 maanden toen hij daar voor het eerst naar toe ging en is nu 21 maanden en het gaat eigenlijk heel erg goed. Ik vond het ook heel erg vervelend dat hij dan moest veranderen terwijl het heel erg goed ging op de andere groep en er heel leuke kindjes waren waar hij veel mee speelde. Maar het kon niet anders, omdat wij uit elkaar zijn en nu behoefte heb aan flexibile opvang. Eerst had ik 2 vaste dagen en als ik daarbuiten oppas nodig had dan was er altijd wel familie in de buurt die dan even op kon passen.
    Maar hij vind het dus geen probleem, vraag me wel af of twee kdv's voor je kindje niet onrustig is.

12. Chantico

Lotte, fijn dat je zoontje zo snel al weer gewend is!

Binna, ja voor Silver zijn dat ook twee heel verschillende dagen, op het kdv en bij oma. En ook nog twee dagen achter elkaar. Dat kan ze goed aan, toch?

Ise zit nu in een horizontale groep, dus ze zou over een aantal maanden (als ze 2 wordt) ook van groep moeten veranderen. Dat is dan wel binnen hetzelfde gebouw, maar toch ook met andere juffen, kindjes en een ander lokaal. Op kdv2 is het een verticale groep, waar ze tot 4 jaar kan blijven.

13. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij staan hier ook voor die keuze.
    Eva gaat nu 3 dagen per week naar een KDV, die zit in een basisschool, mar niet de school waar ze in januari naar toe gaat.
    Op de school waar ze wel heen gaat heeft zij al een plaatsje voor de VSO/BSO, maar voor nr 2 is er helaas alleen op de vrijdagochtend een plekje op t KDV.
    Op het KDV waar Eva nu zit is er wel plek voor alle 3 de dagen, maar nu zit ik dus in twijfel; 2 dagen de ene en de andere dag de andere plek. Of alle 3 de dagen op hetzlefde KDV, waardoor ik dus 2 verschillende locaties af moet voordat ik ga werken.

De directeur van het ene KDV, waar maar 1 dag plek is, zei wel; als je de kleine wel die vrijdag brengt, heeft ie voorrang op de andere 2 dagen. Anders duurt het nog langer.
    En uiteindelijk wil ik m daar toch brengen en zal ie net als zijn zus daar naar de basisschool gaan

14. Chantico

Wendela, lastig hè! Ik zou denk ik ook toch het advies van de directeur volgen. Wie weet is die lastige situatie met dat je twee kdv's af moet maar van korte duur. Is het een groot of klein kdv waar je extra dagen hoopt te krijgen?

15. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Waar ik dus hoop op meer dagen is een wat kleiner KDV.
    Dus daar ligt het probleem.
    De andere heeft 4 groepen en is onderdeel van een hele keten.
    Allebei heb ik aangeschreven toen ik 18 weken zwanger was en de ene dus helemaal rond en de andere maar 1 ochtend.

16. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn kindje gaat volgende maand overstappen van kdv. Om dezelfde reden, het kdv van onze voorkeur had nog geen plek. Onze dochter is nu negen maanden en ik voorzie geen problemen, omdat ze niet eenkennig is of zo. Ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan.

17. Chantico

Ik ga morgen het contract tekenen voor kdv2 en bij kdv1 aangeven dat we een dag minder willen... Vooral dat laatste vind ik dan toch weer moeilijk: hoop dat de juffen het goed opvatten, die moeten toch nog een dag per week voor ons meiske zorgen, en misschien nog wel maanden ook...!

18. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Heb niet het hele topic gelezen. Op het kdv waar ik werk hebben we echt standaart rituelen. Van 7 tot 9 brengtijd.. dan spelen de kids met elkaar zeg maar en kunnen wij een praatje aangaan met de ouders en aantekeningen maken over de voeding etc etc.. om 9 uur aan tafel. Als we gaan knutselen of plakken doen we het na het crackertje eten (zingen doen we er áltijd voor). dan mogen ze nog een uurtje buiten of op de gang spelen. Dan aan tafel voor liedjes/verhaaltje en een broodje. Na dit het ritueel schoonmaken van de kids, verschonen, en naar bedje doen. Dan zelf de groep schoonmaken (stofzuigen, dweilen etc). Uit bed, kinderen aankleden en gaan we aan tafel voor het fruit. Om kwart voor 4 gaan we óf binnen spelen, op de gang óf buiten. Om kwart over 4 komen de eerste ouders meestal. Om kwart voor 5 doen we gezellig een koekje aan tafel. En dan van 5 tot half aan tafel spelen. Dat is eigenlijk al vanzelfsprekend. En als jij als ouder iedere x om kwart voor 5 a 5 uur komt bv, zie je je kind altijd aan tafel zitten met een koekje.. enz..

19. Chantico

Dat klinkt echt als een heel doordacht dagritme en iets waar de kinderen houvast aan hebben. Ik denk dat ze dat bij ons op kdv1 ook wel hebben, maar daar is gaat het dan alleen om de praktische dingen. Het liedjes zingen, verhaaltjes lezen, gezellig kletsen etc dat wordt er volgens mij niet gedaan, tenminste: niet als vast onderdeel van een dagritme. Het hangt daar geloof ik meer af van waar de juffen toevallig zin in hebben en tijd voor hebben.
    Het is wel een babygroep waar ons meiske nu naar toe gaat, dus ik snap wel dat je daar een aantal dingen die voor grotere kinderen leuk zijn (knutselen ofzo) niet doet, maar liedjes zingen enzo dat is toch juist voor jonge kinderen heel leuk?!

20. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hallo,
    ik werk ook op een kdv en schrik er zelfs van dat ze geen leuke dingen doen met de kinderen. Daarom werk je toch met kinderen?
    Ik vind soms dat we er zelfs te weinig tijd voor hebben, maar zingen, knutselen, boekjes lezen en buiten spelen wordt echt niet over geslagen hoor..
    Ook een babygroep kan je genoeg knutselen, op hun eigen niveau.

Mede door deze reden zou ik mijn kindje al naar het nieuwe dagverblijf brengen.
    Je kan de leidsters van kdv1 toch vertellen dat je eindelijk een plekje hebt op kdv2 en dat je keuze is. Als ik lees hoe ze het met de kinderen omgaan, denk ik dat ze niet eens (professioneel) vragen naar de reden van de wisseling.

Het kan zijn dat je kindje even moet wennen aan de nieuwe omgeving, voel je je niet schuldig. Vaak is dit al snel over, vooral als de leidsters genoeg tijd en aandacht hebben, wat je wel beschreef. Je doet het voor je kindje, ze zal daar nog zeker 2 jaar plezier krijgen!! En wie weet als je eenmaal op kdv2 zit, dat de 2e dag ook wel sneller gaat. Merken wij wel, doen we wat meer moeite enz...
    Succes!

Deel Deze Pagina