werken met agressie

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door WijPlus1, 26 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WijPlus1

WijPlus1 Lid

26 aug 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie van jullie werkt ook met zwaar agressieve cliënten en hoe heb jij dit aangepakt tijdens de zwangerschap? Hoelang op de werkvloer bijvoorbeeld, wat is wijsheid?

2. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik weet van een vriendin die ook met agressieve clienten werkt dat ze vanaf X aantal weken niet meer op de groep 'mocht' werken ivm evt risico. Zij heeft toen op een andere groep gewerkt en meer administratieve taken opgepakt. Is daar bij jullie geen beleid voor? Bij de meeste werkgevers waarbij eventuele risico's gelopen worden is dit namelijk wel het geval. Je kunt het denk ik het best even bespreken met je leidinggevende.

Succes!

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als het goed is moet je werkgever een RI&E hebben (Risico Inverntarisatie en Evaluatie, als ik het goed zeg) Daar moet precies in staan hoe de werkgever en werknemer moeten handelen in dit soort situaties.

In elk geval heb je wettelijk gezien recht op een veilige werkplek, dus ik zou zeker even met je werkgever om de tafel gaan. Van wat ik vaak lees is dat je tot een week of 12 op de afdeling kunt blijven en daarna andere taken op je gaat nemen. Vaak word je dan wel geheel of gedeeltelijk ziek gemeld zodat de werkgever geld krijgt van het UWV om jou te vervangen.

4. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Als jij ander werk gaat doen mag je zeker niet ziekgemeld worden!

5. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    In de RI&E, is hier niets over terug te vinden (tenmiste bij ons niet). Dit gaat over de risico's die er liggen op de groep en waaraan gewerkt moet worden.

Een aantal jaren terug heb ik met agressie gewerkt. Toen was het zo dat je tot 12 weken op die groep bleef werken en daarna werd je overgeplaatst. (als je zelf wilde mocht je ook eerder overgeplaatst worden)
    Je wordt dan tijdelijk 'uitgeleend' aan een andere groep, zo kan er voor jou vervanging komen.
    En als je alle uren werkt, mag je inderdaad niet ziek gemeld worden. Dit mag alleen als je door de zwangerschap niet al je uren kunt werken.

Maar geef dit wel tijdig aan bij je leidinggevende, samen kun je dan naar een passende oplossing zoeken.

6. WijPlus1

WijPlus1 Lid

26 aug 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Omdat wij nog vrij nieuw zijn als instelling en afdelingen is er nog niet veel over bekend bij de medewerkers op de vloer. Ik ga nu op vakantie en denk dat ik na mijn vakantie naar mijn werkgever ga om het hem te vertellen. Dan kunnen we samen overleggen hoe verder. Het is misschien wat vroeg om het te melden, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het is dan mijn 10e week. Wat vinden jullie?

7. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Ligt aan de indicatie van de clienten. Bij ons is het zo dat zodra je meld bij je leidinggevende dat je zwanger bent je per direct andere werkzaamheden moet gaan doen ivm de veiligheid.

8. twinny2014

twinny2014 Bekend lid

25 jul 2012
    761
    0
    0
    Zo ging het bij mij ook idd. Ik doe vervangend werk vanaf 12 weken en ben ziekgemeld omdat ik door de zwangerschap niet mijn normale werkzaamheden kan verrichten.

9. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    ik werk op een open behandelafdeling in een psychiatrisch ziekenhuis. Bij ons weinig agressie op de groep gelukkig. heb wel met 10 weken zwangerschap mijn leidinggevende ingelicht en ook aangegeven dat iuk niet meer wil invallen op andere groepen, of ter assistentie wil lopen op alarm als er brandalarm is of als collega's op andere afdelingen alarm slaan ivm agressie. Dit is goed gekeurd. Bij ons gaan ze daar wel flexibel mee om. Ook collega's die zwanger zijn en wel op een groep werken waar agressie meer voorkomt maken daar met hun leidinggevende afspraken over.

succes in ieder geval!

Deel Deze Pagina