nieuwe baan

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door letloa, 25 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. letloa

letloa Actief lid

23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    Ik heb er 2 vraagjes..

Ik ben pas 4 weken zwanger, maar ik zal in December een nieuwe baan beginnen.
    Moet ik ze laten weten dat ik zwanger ben?
    Ik heb nog geen contract gekregen.

Heb ik gewoon recht op zwangerschapsverlof als ik al zwanger was toen ik ermee begon?

Alvast Bedankt...

2. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik zou het pas zeggen als je 12 weken zwanger bent. Er kan nog van alles mis gaan, hopen van niet. Je hebt recht op zwangerschapsverlof, ze kunnen je moeilijk op het werk laten bevallen.

Veel succes verder in je zwangerschap.

3. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je bent het voorlopig nog niet verplicht om te melden, maar je moet je afvragen of je op die basis een werkrelatie aan wilt gaan.
    Je komt als je niets zegt wel onbetrouwbaar over, wat misschien een reden is om later je contract niet te verlengen.
    Als je het wel meldt (en de baan is je al toegezegd) mag dit niet de reden zijn voor de werkgever om het alsnog af te ketsen.
    Zelf zou ik een helder geweten willen hebben en het zsm laten weten.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je hebt dan gewoon recht op zwangerschapsverlof hoor.
    Ik zou het nu niet meteen vertellen maar wel rond de 12 weken denk ik.
    Normaal gesproken ben ik er niet voor om een zwangerschap openbaar te maken als je bijv nog je proeftijd door moet maar jij begint pas in december... dan ben je dus al ruim 4 maanden zwanger en zal het misschien ook al goed zichtbaar zijn.
    Officieel hoef je het pas 4 weken voor ingang van je verlof te melden.

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik was 5 weken zwanger toen ik mijn nieuwe contract tekende en heb het wel netjes gemeld. Ik wilde hun reactie weten, anders had ik mijn huidige baan niet opgezegd. Gelukkig was die enorm positief!

Je bent het niet verplicht maar, zoals eerder gezegd, het is een kwestie van vertrouwen tonen in je nieuwe werkgever. Ik zou het ook in jouw geval wel doen, blijkt dat de werkgever je alsnog niet ziet zitten dan weet je in ieder geval dat het werk je anders ook moeilijk gemaakt zou worden.

6. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Heb je je andere baan al opgezegd?

Ik zou als 'baas' zijnde niet waarderen als je zwanger start zonder het vooraf te melden.

7. Tamy

Tamy Actief lid

22 nov 2010
    181
    0
    0
    Ik zou ook wachten tot 12 weken. Niet alleen omdat er alles kan gebeuren maar misschien heb je nu al geen baan (meer).

Misschien niet helemaal netjes maar zo heb je wel een goede kans om een indruk te maken en je kans te pakken in je nieuwe baan.

8. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Of je vliegt er in de proeftijd uit..

In de proeftijd kunnen ze je zonder opgave van redenen ontslaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik als werkgever hier absoluut niet blij mee zou zijn. Als je het zou melden bij me heb ik nog de mogelijkheid om bewust ervoor te kiezen. Als je in december begint en je bent overduidelijk zwanger en ik weet het niet dan denk ik dat je niet heel lang blijft...
    Waarom zou een werkgever veel tijd en geld investeren in iemand die zo met verlof gaat?

Ik zou zelf voor de eerlijkheid gaan.

9. Loesje 29

Loesje 29 Bekend lid

28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Eens met cd28! Wij hebben zelf een eigen bedrijf en eerlijkheid boven alles. Als iemand dat bij mij zou doen dan zou hij er in de proeftijd uitvliegen terwijl als ze het aangeeft we er een prima oplossing voor kunnen vinden!

Je bent dan al zo ver dat je het niet kunt verbergen in de proeftijd dus wees eerlijk!

10. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik vind die laatste twee opmerkingen vreemd. Je kan en mag niet van iemand verwachten om met 5 weken zwangerschap al te vertellen. Er kan nog zoveel mis gaan, het moet bij jezelf nog een plekje krijgen.
    Niet wachten tot je daar start, maar wel komende weken afwachten of het goed gaat.
    Natuurlijk zal je werkgever niet erg blij zijn maar gaat mij te ver om te verwachten dat iemand het met zo een korte termijn al verteld. Dus lekker wachten op die echo en dan vertellen.
    Dat is over 6-8 weken? Dus eind oktober of eerder. Ben je nog op tijd om te vertellen voordat je daar start.

11. Loesje 29

Loesje 29 Bekend lid

28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Ligt er even aan wanneer je je contract krijgt. Maar hoe dan ook, vertellen voor je begint. Dus ook als je wacht op 1e echo ( begrijpelijk) maar je moet het niet pas zeggen op je eerste werkdag is mijn mening

12. letloa

letloa Actief lid

23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    Ik ben met jullie eens... Ik wil heel graag eerlijk zijn maar mijn man vindt het beste om niks te zeggen.
    Vorige jaar hebben we een zoon verloren toen ik 25 weken zwanger was. Daarom ben ik een beetje bang al vroeg te zeggen dat ik zwanger ben.
    Er is geen proeftijd met mijn nieuwe baan want ik zal een phD doen. Dus het is een vaste 4 jaar contract en mijn baas weet al dat ik zwanger wil zijn binnen de komende 12 maanden.
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb die niet gezien, daarom was ik zo langzaam om te reageren.

13. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Als je baas het al weet dan is het helemaal niet vreemd om nog even te wachten toch, zeker niet met jullie gescheidenis... Als ze je het dan nog kwalijk nemen dat je niets gezegd hebt dan is er echt iets mis met hen.
    Maar goed, denk dat rond de echo beste periode is.

14. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat heftig van jullie zoontje!
    Ik weet niet hoe de regels zijn met phd maar ik zou het wel vertellen op het moment dat je eraan toe bent. Zeker omdat je baas op de hoogte is van jullie kinderwens lijkt het me zinvol om het toch eerder te vertellen. Je contract is getekend en het lijkt me niet dat je kans hebt om je baan te verliezen vanwege je zwangerschap.

Als het eerder een kwestie is van niet durven vertellen vanwege jullie verleden dan zou ik daar goed met je man over praten en afspreken wanneer jullie het aan anderen vertellen.

Deel Deze Pagina