werken met bekende (naaste) donor

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door kwikstaart, 21 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwikstaart

kwikstaart Nieuw lid

21 aug 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,
    heb net het topic 2 mama's,.... gelezen. Heb even getwijfeld of ik daar moest bij reageren, maar open dit topic toch maar in de plaats.

Mijn vriendin en ik hebben een kinderwens. We opteren voor zelfinseminatie maar willen werken met een bekende donor. Nu wil haar broer dit doen. Zelf zag ik dit vroeger niet zitten. Momenteel ben ik er wat meer voor te vinden. Maar ik vroeg me af of er hier toevallig nog mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Ik snap volledig waarom mijn vriendin haar broer als donor wil (genen toch gelijkend op haar). Ik zou zeker opteren voor een donorcontract. Gewoon om zever te vermijden.

Ik zou dus graag wat ervaringen horen van mensen die gewerkt hebben met een bekende donor.

2. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Ik heb geen ervaring met een bekende donor......

Mijn ex en ik hebben toen bewust gekozen voor een onbekende donor....
    We wilden geen verlijkenissen herkennen bij het kind van bijv zijn broer....
    En op verjaardagen t idee hebben van.. ik heb eig biologisch een kind van hem ( zwager dus..) nee dat zag ik niet zitten... maar is voor iedereen verschillend natuurlijk :)

Wens jullie in elk geval veel succes bij het pittige traject meiden!

3. jazz1979

jazz1979 Lid

23 nov 2011
    83
    0
    0
    Mijn vriendin en ik wilden in eerste instantie ook een bekende donor. Meerdere mannen gevraagd (waaronder mijn broer) maar uiteindelijk wilde niemand het doen. Ze waren allemaal bang dat ze te veel voor het kindje zouden voelen. Achteraf gezien zijn we erg blij dat we toch voor een onbekende donor zijn gegaan. Onze dochter is echt van ons samen, we hoeven haar met niemand te delen. Ze lijkt erg op mij (uiterlijk en karakter) terwijl ze biologisch niets van mij is. We denken zelf ook echt nooit aan de donor, dat doen anderen alleen. Uiteindelijk is het volledig jullie eigen keus. Het belangrijkste is dat het kind er komt en dat het jullie kind is.

4. jazz1979

jazz1979 Lid

23 nov 2011
    83
    0
    0
    wat overigens voor ons ook prettig is dat mijn broer de donor niet is, is dat ik nu zwanger kan worden van dezelfde donor. We hoefden niet nog een keer te zoeken en weer die lastige vraag te stellen aan mannen in onze omgeving.

5. suske13

suske13 Actief lid

2 mei 2008
    279
    0
    0
    Hier wel een broer als donor. Leuk om te zien dat er echt sprake van gelijkenis is (en niet door toeval). Daarnaast heeft het emotioneel ook iets speciaals, die bloedband. Maar hang er niet teveel aan op. Je ouder voelen van een kind komt vooral door samen het leven leven en minder door DNA overeenkomsten.

Praktisch gezien kan het natuurlijk wel voordelen hebben (denk aan ziektes, orgaandonaties etc.) Maar nadelen zijn er zeker ook te bedenken.

Het niet denken aan de donor heeft denk ik minder te maken met bekend of onbekend want ook wij 'vergeten' vaak dat onze kleine muis biologisch gezien van de donor afkomstig is. Ook tijdens verjaardagen staan wij daar niet bij stil. Ik zit dan echt niet naar hem te kijken van; owja! hij is eigenlijk biologisch gezien de vader!

Kortom, ik zou zeker opteren voor een bekende donor als je er binnen je familie/vriendenkring 1 kunt vinden. Als dat ons niet was gelukt hadden wij waarschijnlijk gekozen voor een hond. ;) (zonder flauwekul, ik ben persoonlijk van mening dat het voor een kind belangrijk is om zn roots te kennen en wat is er makkelijker dan zelf tegen je zoon/dochter te kunnen zeggen dat ome Henk een kwakkie heeft gedoneerd zodat het kind ook direct weet over wie je het hebt)

Maar ieder zn eigen mening en voor n donor moet t natuurlijk wel goed voelen om het opgroeien van een biologisch kind van zo nabij mee te maken zonder zich daar mee te bemoeien. (hier gaat dat trouwens erg goed, nog nooit met het contract hoeven wapperen...)

Hou er rekening mee dat een familielid als donor bij de latere adoptie procedure wel voor complicaties kan zorgen ivm de grotere kans op het ontstaan van family-life. Laat je daar eventueel nog over voorlichten door bijvoorbeeld Wilma Eusman.

Succes met het maken van een keuze!

6. kwikstaart

kwikstaart Nieuw lid

21 aug 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

bedankt voor al de reacties. Ik had inderdaad ook vooral schrik hoe ik tegenover de donor zou staan. Of ik de broer van mijn vriendin niet te veel als papa ging zien, dan als donor. Maar ik denk dat het wel mogelijk is om die gewoon als donor en oom te zien. Toch als andere mensen dat ook doen.

Deel Deze Pagina