Hallo, Deze week moest ik op controle bij de vk. Ik had met ruim 20 weken mijn 20 weken echo gehad en deze zouden we gaan bespreken. Op de echo was gezien dat het buikje van het kindje wat groot was, volgens de vk liep het buikje 2 weken voor op de rest van de baby. Toen ik daarna op het bankje moest liggen en ze ging kijken hoe mijn baarmoeder was gegroeid was deze al tot mijn ribben (3,5 week terug nog maar net bij mijn navel) Hier leek ze wel wat van te schrikken en ze zei ook dat ze hem veel lager had verwacht. Hierna ging ze het hartje luisteren, eerst leek deze helemaal mooi. Maar ineens sloeg deze een slag over en na langer luisteren gebeurde het nog een paar keer. Toen we weer aan tafel zaten zei ze dat ze graag wilde dat ik de volgende ochtend direct naar het ziekenhuis zou gaan voor een ontbijttest, vanwege de groei van de baby en mijn buik. Meteen daarna zei ze ook dat ik in plaats van over 4 weken, volgende week moet terugkomen voor het hartje van de baby. Als deze weer zou overslaan zou ik bij het ziekenhuis onder controle moeten vertelde de vk. Het is me allemaal zo snel verteld en ik was erg overdonderd door deze 2 berichten. Ik maak me nu heel erg druk over wat er aan de hand kan zijn als het hartje overslaat. Is dit ernstig? Wat kan er mis zijn? Komt dit vaker voor? Gaat dit vanzelf weer goed of moet er iets aan gedaan worden? Sorry voor al deze vragen, maar ik maak me toch wat zorgen. Ook vraag ik me af wat de risicos zijn voor me kindje als deze te hard groeid omdat ik zwangerschapsdiabetes zou hebben. (volgende week krijg ik te horen wat er uit de test is gekomen) Als ik zwangerschapsdiabetes heb, ga ik dan ook erg aankomen? Kan het kindje evengoed op een natuurlijke manier thuis geboren worden? Kan met medicijnen of een dieet de groei weer normaal worden of wordt het zowiezo een flink kindje? Alvast heel erg bedankt voor uw tijd en moeite.
Hoi Sarah1987, het een paar keer overslaan van het hartje horen we wel vaker in de zwangerschap. In veurit de meeste gevallen komt het puur doordat het hartje nog in ontwikkeling is en daar hoor je wel eens overslagen bij, dit trekt eigenlijk meestal vanzelf weer bij en waarschijnlijk hoor je het de volgende keer niet meer, maar het is ook een momentopname. Het moet inderdaad wel in de gaten gehouden worden, omdat het soms toch wel voorkomt dat er een probleem met het hartje is en als het vaker wordt gehoord, moet er goed naar gekeken worden. Maar je hebt de 20 weken echo al gehad en daarop is in ieder geval over het hartje niets raars gezegd. Dat is al heel goed nieuws ondanks dat ze nooit alles kunnen zien. Een grote groei van het kindje kan het gevolg zijn van een gestoorde suiker van jou, maar dat hoeft niet. Het ene kindje is nu eenmaal groter dan het andere, als het maar binnen de norm blijft. En als je een korte buik hebt is je buik ook sneller vol bv. Ook groeit een kindje niet in een rechte lijn, maar zulllen er groeispurten en langzamere groeiperiodes zijn. Het kan dus ook weer mooi bijtrekken. Als het toch aan een gestoorde suiker ligt, dan zul je op dieet moeten. Als het dan wel weer goed is, mag je weer bij de vk onder controle en zul je je aan het dieet moeten houden. Blijft je suiker gestoord of is het flink verstoord zal de gyn een plannetje met je maken en je kindje vaker controleren qua groei. Wanneer er zwangerschapssuiker wordt ontdekt bij wil het niet automatisch zeggen dat het kindje ook heel groot wordt. Het komt zeker voor en er worden dan meer echo's gemaakt en soms wordt je voortijdig ingeleid als het te groot lijkt te worden. Je kunt dus zeker wel vaginaal bevallen met een groter kindje enóf met zwangerschapsdiabetes, maar dat is allemaal voor later. Probeer er nog maar niet teveel aan te denken hoor, eerst de test afwachten. Let gewoon goed op dat je niet overdadig veel suikers eet en beweeg lekker. Groetjes Brigitte