Eerste gesprek met schoonmaakhulp

Discussie in 'De lounge' gestart door Noukje, 27 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Morgen heb ik een kennismakingsgesprek met iemand die mogelijk bij mij komt poetsen. Hebben jullie tips? Waar moet ik op letten, welke vragen kan ik stellen? Ik heb zelf al een lijstje opgesteld:

Praktische zaken:
    - naar ervaring en referenties vragen
    - naw gegevens vragen
    - kopie paspoort vragen
    - bij ziekte niet doorbetalen
    - proeftijd van een maand
    - geen opzegtermijn

Werk gerelateerde vragen
    - wat kan ze doen in 3 uur tijd?
    - welke taken wil ik dat zij doet
    - wat heeft ze nodig aan schoonmaakspullen

Hebben jullie nog aanvullingen of tips waar ik echt op moet letten? Overigens laat ik haar op een ochtend komen dat ik gewoon thuis ben, ze zal dus niet alleen in mijn huis aanwezig zijn.

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Zijn er inhaaluren als ze ziek is? Of wordt de week dan overgeslagen?

Verder ziet het er compleet uit. Denk dat het belangrijkste is dat het goed voelt. Ze is toch in jullie huis aan het werk.

Succes!

3. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Dat is een goede tip Ellen, bedankt!

4. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Toevallig wij hebben morgen ook een kennismakingsgesprek :)
    Ik heb ongeveer hetzelfde lijstje. Ik heb in excel een lijst gemaakt met dingen die er moeten gebeuren. En daarin onderscheid gemaakt tussen elke week/tweewekelijks/maandelijks.

5. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Dat is ook wel een goede tip Linda. Komt de hulp bij jou elke week? En hoeveel uur komt ze? Ik wil beginnen met één keer per twee weken, drie uur.

6. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
  7. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ Nahla: oké, dan hou ik,daar rekening mee :)

8. Linda1984

Ons idee is 3 uur per week.
    Qua legitimatie gaat het mij niet zozeer om een kopie; alleen om te controleren of ze is wie ze zegt. Paspoort/rijbewijsnr. Kun je eventueel noteren.

Vergeet ook niet te vragen wie je moet bellen in geval van nood.

9. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ Linda: jij vraagt dus alleen of je haar id bewijs mag zien, en geen kopie?

10. Linda1984

Nee ik hoef geen kopie. Als je duidelijk de gegevens overneemt moet dit voldoende zijn.

11. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Ik heb nog nooit een werkster gehad en ik merk dat ik het best spannend vind om een onbekend persoon toegang te geven tot mijn huis. Daarom wil ik de eerste tijd thuis zijn als er iemand komt schoonmaken. Ik heb helaas te weinig tijd om zelf heel mijn huishouden bij te houden. Ik besteed mijn tijd liever aan mijn kindjes.

12. Linda1984

Voor ons is dit ook de eerste keer. Wij kiezen er echter voor om haar te laten komen als wij aan het werk zijn en onze dochters naar het kdv. Ik werk op een paar honderd meter afstand, dus daar kan zij de sleutel halen en brengen.

Wij komen ook tijd tekort en hebben gewoon een gruwelijke hekel aan schoonmaken. :D

13. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Dat is ook een prima oplossing Linda! Maar het idee dat er een " vreemde" bij je in huis is, daar ben ik nog niet helemaal aan gewend. Als het goed gaat dan laat ik haar misschien ook wel op een dag komen dat wij beiden aan het werk zijn.

Enne... wij hebben ook een hekel aan schoonmaken ;) Het lijkt me heerlijk om niet meer te hoeven poetsen :)

14. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

je kan tijdens de rondleiding precies vertellen wat je graag schoon gemaakt wilt en wat niet. zo werkte ik bijvoorbeeld in een huis met veel breekbaren spullen en die dingen mocht ik (GELUKKIG :D) niet schoonmaken.

ik heb overigens in meer dan 15 huishoudens gewerkt en heb nooit mijn legitimatie hoeven te laten zien. ik zou me daar ook helemaal niet bij op me gemak zijn geweest. maar misschien omdat ik altijd bij de adresjes via via kwam. als je iemand via een bedrijf laat komen zou ik ook geen legitimatie vragen;).

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Nee, maar dan heeft die persoon zich wel al gelegitimeerd bij dat bedrijf... Ik zou dat als werknemer van die persoon ook vragen.

16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hey wat toevallig! mijn buurvrouw gaat morgen bij iemand op kennismakingsgesprek voor een werkhuisje :) Je lijstje ziet er mooi compleet uit!

17. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Toen wij een hulp in de huishouding hadden heb ik nooit om legitimatie gevraagd en gewoon alleen elkaars wensen doorgesproken enz..

18. mamazeyad

nee daarom, lijkt me een beetje raar als je iemand van een bedrijf laat legitimeren. volgens mij had linda een topic had over werkster via bedrijf en lijkt me dan extra overbodig om deze persoon te laten legitimeren.

en snap wel hoor dat niet iedereen meer te vertrouwen is tegenwoordig en je beter het zekere voor het onzekere kan nemen maar gelukkig is het bij mij nooit nodig geweest.

19. Linda1984

De witte werkster bemiddelt alleen; ze zijn dus niet in dienst van de witte werkster, maar zelfstandigen. De witte werkster adviseert juist om de legitimatie te vragen. Dus daar is diegene die langskomt ook van op de hoogte. Ik doe het niet uit wantrouwen, maar ter bevestiging dat alles in orde is:)

20. mamazeyad

aaah oke:). ik dacht dat ze daar in dienst waren vandaar;).

Deel Deze Pagina