werken met patienten met besmettelijke infectie(s)- ziekten

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sparkie, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Vraag me af hoe jullie dit doen.
    Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis waar regelmatig mensen worden opgenomen met besmettelijke infecties, als TBC, MRSA etc. Als zwangere werk je het liefst niet met deze patiënten, maar dat betekent dat je je collega's dus al heel vroeg in de zwangerschap moet inlichten...

Ik heb de afgelopen dagen (ja heel stom) dus wel een patiënt verpleegd met TBC. Heb natuurlijk wel de voorzorgsmaatregelen genomen. Op zich loop je geen gevaar als je je heel goed aan de isolatievoorschriften houdt, redeneerde ik. Maar nu las ik op internet toch allerlei narigheid wbt TBC en zwangerschap...
    Moet dus toch mijn collega's morgen gaan inlichten ben ik bang...

2. mlis

mlis Niet meer actief

hoi sparkie, ik zou het zelf wel doen zodat ze er dan wel rekening mee kunnen houden..ik vind dat prettiger..ik weet dat het niet leuk is om het al zo vroeg te moeten vertellen maar voor jullie eigen veiligheid wel..!!

3. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ja, zeker inlichten!! mijn moeder heeft idd TBC opgelopen tijdens haar werk in het ziekenhuis

4. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Heb inderdaad de collega's ingelicht. Was zelfs ook nog een patient opgenomen met meningitis, dus ik kon er niet onderuit....

5. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ook ik zou mijn collega's inlichten, en niet voor deze pt. zorgen. (heb overigens wél voor ESBL patienten gezorgd, maar daarbij wist ik wel waarin het zat, en zorgde dat ik bv niet met urine/ontlasting in aanraking kwam)
    TBC patient heb ik inderdaad geweigerd, en dat gaat naar ieders begrip hoor!

Een aantal maanden geleden heeft er een artikel in de Nursing gestaan, dat je bij een MRSA isolatie zó goed beschermt bent, dat zelfs zwangeren hier veilig voor kunnen zorgen als je alle isolatiemaatregelen in acht neemt.
    Het kwam er op neer dat je nooit zo goed beschermt bent als bij een MRSA isolatie, zit natuurlijk ook wat in he!

6. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik heb nog even met de ziekenhuishygiëniste gebeld van de week. Zij vertelde dat je als zwangere eigenlijk alleen bij mensen met rubella en waterpokken uit de buurt moet blijven. Oja, en TBC en meningitis was misschien ook niet zo handig, haha. MRSA mocht wel gewoon. Is inderdaad zo dat je zo ontzettend ingepakt naar binnen gaat dat je wel heel gek moet doen wil je het oplopen... Daarbij is MRSA niet schadelijk voor ons mits je weerstand goed is...
    Ach ja, hebben we toch nog een klein voordeel van het zwanger zijn in de zorg, hihi, hoef je die isolatiekamer tenminste niet op... Pfff, wat is dat altijd zweten in de maskers en schorten zeg. Bah.

7. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    sparkie sorry hoor maar vind jullie zkh hygienist niet zo proffesioneel..

Als je zelf al met ziektes aan moet komen en waarop zij/ij zegt ja of nee.. Een zkh hygienist hoort klakkeloos op te noemen waar je wel en niet bijin de buurt mag komen.

Bij vele zou ik t risico niet willen nemen , ik werkte op een afdeling tijdens mijn zwangerschap met t Norovirus, ik werd naar huis gestuurd door mijn lieve collega's.. Norovirus kan niet super veel kwaad maar je zal t maar krijgen als zwangere en uitdrogen e.d. Zekere voor t onzekere werd erbij mij genomen.

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik moet zeggen dat ik het ook raar vond hoor, dat ik dus zelf specifiek moest vragen naar tbc en meningitis. Als je zwanger bent wil je gewoon echt niet zoiets oplopen.
    Fijn dat jij zulke lieve collega's had!

9. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bij ons is er gewoon een protocol voor zwangeren, met al je rechten en plichten. Wat je wel en niet mag, ook mbt tillen e.d.
    Neem aan dat ze dat bij jullie ook ergens moeten hebben?

10. Sjapaz

Sjapaz Actief lid

2 mrt 2011
    260
    0
    0
    Verpleegkundige
    Enschede
    Hm ik ga eens kijken of ik bij ons zo'n protocol kan vinden... Heb van de week wel gewoon gezorgd voor iemand met ESBL, ik had het gevoel dat dat wel goed moest gaan!

Ik werk net op een nieuwe afdeling sinds 3 weken, maar op mijn oude afdeling was het wel lastiger geweest en had ik echt mijn collega's al moeten inlichten... daar lagen namelijk veel mensen die chemo kregen en tijdens de opname besmet waren. Nou daar wil ik gewoon echt als zwangere niet bij in de buurt komen! Gelukkig is dat dilemma niet meer aan de orde..

Deel Deze Pagina