Werken, moeder zijn en studeren?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Zonnetje1981, 14 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Zijn er hier moeders die ervaring hebben met 4 dagen werken, een kleintje van een jaar en studeren? Ik ben van plan in september te starten met een master aan de universiteit. Mijn zoontje zal tegen die tijd bijna 1,5 jaar zijn. Ik heb een lieve vriend die mijn steunt in alles en die dan dus ook het grootste deel van de zorg op zich zal nemen.

Toch blijf ik het knagende gevoel houden..."waar begin ik in hemelsnaam aan".

Zijn er hier moeders die studeren naast een baan en een kindje? En hoe gaat dat? Valt het tegen? Ik verwacht niet dat het altijd even makkelijk zal worden. Maar wil wel graag een idee hebben waar ik aan begin.

2. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal niemand? :(

3. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi, mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar misschien heb je er iets aan. Ik ben vanuit huis aan het promoveren (met daarbij de verplichting om een 10 uur per week les te geven) met een zoontje van 16 maanden. Mijn man werkt fulltime, maar in diensten, en we proberen het zo veel mogelijk zo te organiseren dat hij avonddiensten heeft. Dan kan hij overdag helpen met mijn zoontje, en krijg ik de kans om wat te doen aan mijn proefschrift. En ik werk veel 's avonds als mijn zoontje slaapt. Ik vind het wel vermoeiend en moeilijk om me te concentreren soms, en ik krijg dus minder gedaan dan ik zou willen, maar ik blijf er voor gaan, omdat ik het de moeite waard vind. Succes in september!!

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik was met mijn master studie bezig toen ik zwanger raakte...
    Toen onderstaand verloop van de zwangerschap en daarna nog tot 4 weken geleden veel zorgen en veel ziekenhuis bezoeken.
    Ideaal is het niet ;)!
    Maar ze is nu bijna een jaar en het lijkt nu beter te gaan...
    Waar een wil is is een weg en ik heb nu alleen een half jaar verlenging gekregen, doordat het me niet ging lukken binnen de tijd.
    Als alles verder goed gaat met je kleine, zou ik er gewoon voor gaan! Met een fijne man naast je kom je er echt wel!
    Hier ook een SUPERSOEFMAN!
    Zonder hem was het mij ook nooit gelukt ;)...

Succes!

5. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Een hele late reactie... Maar ik heb besloten er helemaal voor te gaan! Goede afspraken met vriend, ouders en schoonouders gemaakt, dus aan aandacht zal het mijn kindje niet ontbreken. Bedankt voor jullie tips!

6. bananenschuimpj

bananenschuimpj Actief lid

28 feb 2011
    223
    0
    0
    Ik werk 3/4 dagen en start in september met de master orthopedagogiek in delft. Zal niet makkelijk zijn maar als ik het niet doe krijg ik misschien spijt.

Succes!

Ohja mijn zoontje is nu 7 maanden

7. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Toen ik vorig jaar zwanger raakte was dat aan het begin van de start van mijn laatste hbo jaar. Ik heb toen mijn minor gehaald en ben gestopt omdat ik precies tijdens mijn afstudeerder periode zou bevallen en ik vond het te heftig om af te studeren en te bevallen. Dus pak ik mijn studie na de zomervakantie op nadat ik torn goede afspraken heb gemaakt met de hogeschool. Ik kreeg torn als tip om contact te zoeken met studerendemoeders.nl zij zijn een steunpunt voor moeders die studeren en kunnen je met van alles helpen! Zelf heb ik ze nog niet nodig gehad maar misschien heb jij ook wat aan deze tip Succes in ieder geval!

8. claudianicole

10 sep 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk 32 uur per week, waarvan ik 1 dag per week nog studeer... Ik ben tot 2 weken voor mijn bevalling naar school gegaan en 10 weken daarna weer. Het is pittig en ik vind het lastig thuis tijd en motivatie te vinden voor mijn huiswerk maar het is wel te doen. Ik doe een half jaartje langer over mijn studie doordat ik er een tijdje uit ben geweest, dat geeft wel wat lucht... Uiteindelijk profiteert iedereen ervan als ik weer een diploma heb, daar hou ik me aan vast... Maar na deze opleiding ben ik wel even klaar met studeren hoor!

9. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Ik doe, nu ik geen werk heb, een thuisstudie Medische Terminologie (HBO) naast het huishouden en de kids. Het valt niet altijd mee, heb niet altijd zin dus soms doe ik wel eens een tijdje niets. Ik kan er ook alleen maar tijd insteken als de kids op school of BSO zijn of 's avonds in bed liggen.

10. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Heb toen onze dochter twee was een post hbo arbeidsrecht gedaan. Ik werkte daarnaast 30 uur per week. Het is natuurlijk zwaar, maar vond het prima te doen. Studeerde in de avonduren en op zaterdag. Mijn man heeft ook een erg drukke baan.

11. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Wat leuk! Ik moet dan nog beginnen met de premaster, maar daarna wil ik ook de master orthopedagogiek gaan doen. Ik ga hem in Amsterdam doen. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hoi Hoi

intressant topic.... ik heb hier nog geen ervaring mee... maar ik heb ook wat vragen :)

Ik ben nu 35 weken zwanger, en zit in het 2de jaar van mijn (3 jarige) deeltijdmaster onderwijskunde, die ik deed (ben nu met verlof) naast 3 dagen lesgeven op een middelbare school.

Helaas heb ik tijdens mijn zwangerschap al een kleine studieachterstand opgelopen door gezondheidsklachten.

Mijn man en ik hebben (in overleg met mijn werk) besloten dat ik er een jaar tussenuit ga qua werk, een jaar geen lesgeven dus. In dit jaar ga ik me concentreren op de baby en op het afronden van mijn studie.

Mijn man werk overdag en ik ben dan thuis met de baby, ik ben erg benieuwd hoeveel ik op een dag gedaan krijg qua studie.

Wie kan mij vertellen hoeveel uur je overdag kan studeren, terwijl de baby slaapt bijv?

Daarnaast moet ik 1 dag per week naar school, die dag past mijn moeder op.

Ik ben van plan gelijk aan het begin van het schooljaar, september, te beginnen, is dat haalbaar denken jullie (ik ben dan ongeveer 5 a 6 weken daarvoor bevallen)?

13. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

22 nov 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi

Ik ben ook een studerende moeder (mijn man studeert ook naast zijn fulltime baan). Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn master-thesis (universiteit). Ik hoop aan het einde van 2012 afgestudeerd te zijn. Persoonlijk raad ik het niemand aan: zwanger zijn of een baby en studie (laat staan nog een baan er bij).
    Vorig jaar was ik zwanger. Helaas is het mij door omstandigheden niet gelukt om op tijd af te studeren.
    Toen mijn kleine ruim 5 maanden oud was lukte het mij enigszins weer om de draad op te pakken. De eerste vier maanden heb ik wel een poging gewaagd, maar had er toen de tijd en fut echt niet voor. Thuis studeren is zo wie zo geen beginnen aan, zit ik net in de stof kan ik weer stoppen om te zorgen voor mijn kleine. In theorie zou ik 4 uur per dag thuis kunnen studeren, in de praktijk werkt dit helaas niet zo. Ik moet echt de deur uit om studiemeters te kunnen maken.

@daantje57: ik denk dat het heel optimistisch is te stellen dat jij na 5 a 6 weken na de bevalling weer je studie oppakt (hoop voor je op een 'modelbaby', een superbevalling en een snel herstel). Een werkende heeft niet voor niks op zijn minst 10 weken bevallingsverlof. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit erg weinig is....om eerlijk te zijn was ik pas na 6 maanden (ik heb maar 4 weken borstvoeding kunnen geven) uitgerust genoeg om weer helder te kunnen na te denken, 'normaal' te kunnen studeren.

14. ook hier een werkende studerende mama.
    Ik werk drie dagen in de week, mama van 2 kinderen en ga op maandag naar school.Daarnaast toch wel 2 a drie avonden aan mn huiswerk. Het is enorm druk en veel gepland maar vind t leuk om te doen. t scheelt wel dat het voor mij maar een jaar is (juni ben ik klaar) en dat ik een hele lieve man en lieve opasmogelijkheden heb.

maar denk heel goed na want t is niet iets wat je zomaar doet. hebt veel doorzettings vermogen nodig

15. @daantje hoeveel je kunt doen is heel afhankelijk van je kindje.
    slaapt t veel/weinig?
    ligt er ook aan wat je meot doen. Ik kan niet studeren, moeten stoppen, weer achter de boeken. Ik wil een paar uur door kunnen werken en met een kleintje is dat vaak moeilijker

16. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hoi meiden,

bedankt voor jullie opmerkingen. Ik moet het maar gewoon afwachten denk ik zo.. en als het niet gaat, dan begin ik maar wat later :)... is ook geen ramp natuurlijk...

wanneer studeren overdag niet gaat heb ik gelukkig nog de woensdag (mijn man is dan vrij) en de donderdagochtend (mijn moeder past dan de hele dag op omdat ik dan smiddags naar school moet).

17. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    Ik werk 34 uur per week en ik ga 2 avonden per week naar de avondschool 'vastgoedmakelaar'... Het was in het begin ff wennen maar je moet ook goed weten wanneer je al tussentijds een deel moet leren want als de examens er zijn en je moet dan nog van voor af aan beginnen dan wordt het moeilijk...

Maar mijn vriend en ik hebben alles perfect geregeld en de dagen dat ik naar school ga zorgt hij voor ons zoontje en als ik moet leren doe ik dat altijd als zoontje in bed ligt :)

Het is niet makkelijk, maar het is wel te doen :D

18. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eigenlijk zou ik niet weten wat t verschil is met moeders die 32 uur werken en daarnaast nog een studie volgen en moeders die gewoon thuis zijn en een studie volgen. Ik heb 3 kids en overdag absoluut geen tijd om te studeren. Ik ga in sept de opleiding Doktersassistente volgen en zal ook alleen aangewezen zijn op de avonduren. Daarom zou ik mijn vraagstelling veranderen als ik jou was: wie gaat er naast een kind/kinderen nog een studie volgen? Dan krijg je vast meer reacties en de situatie is nagenoeg gelijk. Ok, met 1 kind heb je overdag misschien even de tijd om tijdens een slaapje te studeren, maar vaak ben je dat toch met t huishouden bezig. Mar met 2 of meer kindjes wordt dat ook lastig en heb je eigenlijk een full time baan. Soms zeg ik weleens: ik werk liever een paar dagen dan dat ik hele dagen thuis ben. Lijkt me minder zwaar dan thuis zijn. Lekker met collega's, even niet hoeven opvoeden, opletten, in kindertaal spreken etc. Vandaar ook dat ik de opleiding ga doen. Of t zwaar zal zijn weet ik nog niet, maar ik verwacht van wel, aangezien ik nu de avonden gebruik om bij te komen en nu zal moeten besteden aan studeren...

Succes ermee!

Deel Deze Pagina