een dag minder werkem; hou je dan vast contract?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door MaryWoods, 12 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hi ladies,

als ik straks weer moet werken, wil ik ipv 4 dagen, 3 dagen gaan werken. Ik wil dus voor 1 dag ontslag nemen.
    Nu heb ik een vast contract, maar vroeg me af of ik mijn vaste contract behoud als ik 1 dag inlever...? Of wordt het dan ineens weer een tijdelijk contract?
    Er vallen bij ons op het werk behoorlijk wat ontslagen bij de mensen met tijdelijke contracten, dus wel relevant om te weten!

oh ja, ik werk in het speciaal onderwijs en val onder onderwijs ondersteunend personeel met behandeltaken binnen CAO primair onderwijs

wie kan mij hier iets meer over vertellen?

dank!

2. giraf

giraf Niet meer actief

Ik val onder CAO techniek, dus weet niet of dat veel verschil maakt.
    Maar ik ben na de geboorte teruggegaan van 38 naar 32 uur, en ik heb gewoon mijn vast contract gehouden, alleen de uren zijn aangepast.

3. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Je behoudt gewoon je vaste dienstverband als je het mij vraagt.
    Als je 1 dag minder wil gaan werken spreek je namelijk volgens de wet van arbeidsduurvermindering en niet van ontslag. Voor de overige uren behoud je dan ook gewoon je vaste contract, die 8 uur die je inlevert ben je wel kwijt natuurlijk.

4. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Ik ben met een vast contract van 3 dagen naar 2 dagen gegaan en later van 2 dagen naar 1 dag en heb mijn contract gewoon behouden. Volgens mij behoud je je vaste contract gewoon hoor.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je houdt je vaste contract gewoon hoor. Je mag urenvermindering aanvragen.
    Maar heb je ook al gekeken naar de mogelijkheden van het opnemen van ouderschapsverlof?

Hierbij heb je evt nog recht op een vergoeding van de belastingdienst (in 2010 max € 4,06 per opgenomen uur OV)
    Ook loopt je pensioenopbouw gewoon door, je zit in het onderwijs, dus mogelijk wordt er ook nog een deel doorbetaald door de overheid (Check even je CAO)
    En je uren zijn voor de duur van het ouderschapsverlof "beschermd", je mag dus na afloop van je ouderschapsverlof gewoon weer de uren gaan werken die je voorheen had, indien gewenst uiteraard.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.932
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je houdt je vaste contract.

Verdiep je inderdaad even in ouderschapsverlof. In het onderwijs wordt dit namelijk deels doorbetaald. Let er wel op dat als je na het ouderschapsverlof alsnog ontslag neemt, dat je dan het aantal uren ouderschapsverlof al moet berekenen over je nieuwe aanstelling. Bij een kleinere aanstelling heb je namelijk recht op minder uren.

Als je nu een werktijdfactor hebt van 0,8, heb je recht op 332 uren ouderschapsverlof. Ga je binnen een jaar na je o.v. een dag minder werken, dus WTF 0,6 dan heb je eigenlijk maar recht op 249 uur verlof. Het verschil in uren zou je dan terug moeten betalen. In dit geval zou je dus gelijk maar 249 uur verlof op moeten nemen. Je kunt dan gewoon aansluitend ontslag nemen voor die ene dag, zonder dat het een probleem oplevert.

Krijgen jullie je loonstrook toevallig ook van Dyade? Kijk dan eens op Dyade - Zoekresultaat en dan "berekening ouderschapsverlof". Je kunt dan zelf een beetje spelen met de uren.

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    ik kies bewust niet voor ouderschapsverlof omdat, als ik dit zou doen, ik daarna 3 dagen wil blijven werken ipv 4 en in het onderwijs betekent dit dat je je ouderschapsverlof moet 'terugbetalen'... en dat wil ik niet. Ook is het zo, mocht ik binnen een half jaar of een jaar (dat weet ik ff niet meer) ergens anders willen gaan werken (en dat wil ik misschien wel), dat ik dan ook het ouderschapsverlof terug moet betalen.

Ik kies dus liever voor minder werken contractueel en dan 'bewaar' ik mn ouderschapsverlof voor een ander moment (mag geloof ik tot 6 jaar)..

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Of je doet het volgens de manier die Tup aangeeft, dus dat je het aantal uren ouderschapsverlof al direct aanpast. (dus minder opnemen dan recht bij je huidige uren)
    Er is ook nog een mogelijkheid om je o.v. in delen op te nemen, bij wisselen van werkgever blijven de nog niet opgenomen periodes bestaan als recht.

Deel Deze Pagina