Wat kan ik hier nu mee?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Joli86, 16 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik heb jullie hulp nodig voor het volgende.

Na altijd vaste dagen te hebben gewerkt, werk ik op het moment flexibel bij dezelfde organisatie. Helaas was dit niet mijn eigen keuze.
    Vanaf het begin heb ik ontzettende moeite om daar aan te wennen. Soms weet ik een dienst 2 weken van te voren maar ook ooit pas een paar dagen of wordt ik s'ochtends uit bed gebeld. Ik vond het altijd al ontzettend vervelend, maak me veel zorgen of ik mijn uren kan maken (wat 3 vd 4 weken bijv ook niet is) en de hele situatie geeft me veel stres. Zit constant met mijn werk in mijn hoofd, thuis kan ik lastig ontspannen omdat ik 'bang' ben dat er onverwachts gebeld gaat worden. Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn, om mijn minuren te beperken. Volgens mijn manager moet ik daar maar mee stoppen want dat zal me rust geven. Het gevolg is dat mijn minuren dan wel sneller oplopen. Steeds gaat de gedachten door mijn hoofd, stel ze bellen, wie kan ik dan snel bellen voor onze dochter. Ik ben op dit moment bijna 20 weken zwanger en nu maak ik me er zoveel zorgen om dat ik veel last heb van huilbuien, ontzettende hoofdpijn bijna elke dag en regelmatig last van harde buiken.
    Gister ben ik in gesprek geweest met mijn manager en zegt dan ik me niet druk moet maken en evt minuren op kan vullen met vakantieuren. 'Want die heb je toch nog genoeg' Ze is van mening dat vakantie opnemen voor je rust is. Maar op het moment dat ik weet waar ik aan toe ben kan ik prima werken, de klachten die ik nu heb zijn vooral door de onzekerheid, Ik weet dat ze het niet zomaar kunnen verplichten maar is het echt zo raar dat ik het een waardeloze oplossing vind? Begin af en toe aan mezelf te twijfelen.

Ze heeft trouwens wel aangeboden om een afspraak te maken bij een bedrijfsarts om te kijken wat een buitenstaander hier nu van vind. Ben erg benieuwd wat hij/zij kan betekenen in deze situatie.

Graag jullie tips of adviezen? Wie heeft er ook ooit in deze situatie gezeten?

2. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Al veel lezers, maar helaas nog geen reacties. Tips of adviezen zijn nog altijd welkom. ;)

3. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Is er geen CAO of misschien zelfs wetgeving waarin staat wanneer je uiterlijk je werktijden moet weten? Zelfs bij een flexibel contract moet een rooster tijdig bekend zijn lijkt me. Want dezelfde ochtend nog gebeld worden valt natuurlijk niet omheen te plannen en zou je niet moeten accepteren. Of je nou wel of geen kinderen hebt.

4. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    O ja wat ik je ook nog wil zeggen (als manager in een bedrijf waar veel flexcontracten zijn) : je bent nu zwanger, maak je nu niet druk om minuren die je gaat opbouwen, als je straks bevallen bent en weer aan de slag kan, maak je een plan met de mensen van de roosterplanning, vraag je ouders/oppas/iemand anders om op de kindjes te Letten en ga je ff knallen op je werk om die uren binnen een bepaalde periode weg te werken.
    Dit zijn geen zaken waar je je nu bezig mee moet houden en al helemaal niet druk om moet maken.

5. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Bedankt voor je reactie pechvogol,
    Over de minuren, ik weet dat ik het langs me neer moet leggen en na mijn zwangerschapsverlof moet bekijken hoe we dat gaan oplossen maar ik merk dat de situatie nog redelijk te beperken is als ik er wel bovenop zit. Gevolg is wel dat het nu dus met me de verkeerde kant op gaat.
    Wat me het meeste dwars zit is dat ik een beetje het gevoel krijg dat het gezien word als mijn eigen schuld. 'want als ik vaker nee zou zeggen had ik er minder last van' Maar ik ben dan diegene die alle uren straks weer in moet halen met 2 kindjes. Terwijl ik nu met 1 kindje makkelijk zou kunnen werken. Er staat in onze cao inderdaad wel dat je vanaf een bepaalde tijd je rooster moet weten maar ik mijn geval lost dat de situatie niet op in mijn ogen. Het frustreert me ook ontzettend dat het er op neer komt dat mijn manager aan geeft dat ik hier zo mee zit omdat ik me zo flexibel mogelijk op stel, want als je minder beschikbare dagen door geeft krijg je meer rust, dus dan is er geen probleem meer.

Hoop dat je een beetje snapt wat mijn struikelblok/dillemma/zorgen zijn op dit moment.

6. Tylmare

Tylmare Fanatiek lid

24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    ik herken de situatie wel moet ik zeggen
    Werk als flexwerker in de kinderopvang en weet soms 10-14 dagen van te voren mijn rooster, maar deze kan nog op de dag van de dienst veranderen.
    (ook 's ochtends je bed uit gebeld worden)
    Soms zie ik 2 dagen voor de dent dat deze veranderd is en ik moet er maar vrede mee hebben want tja... ik ben flexwerker.
    Zelf heb ik een min-max contract (26-36 uur).
    Merk ook dat het flexibele werken, niet weten waar je aan toe bent, op 2 locaties per dag soms werken en vrijwel altijd tot sluit (18.30, groep opruimen en afsluiten dus veel bukken en tillen) ook zijn tol begint te eisen.
    Gelukkig heb ik nog een heleboel compensatie-uren opgebouwd, maar die kan ik haast niet opmaken omdat ik consequent teveel wordt ingeroosterd waardoor de uren zich nog meer opstapelen.

Ik geloof overigens niet dat als jij niet aan je uren komt, je dan maar vakantie moet opnemen
    Vakantie neem je op voor je rust inderdaad en niet omdat je niet aan je uren komt.
    Zij moeten er voor zorgen dat je voldoende uren maakt, dat is hún probleem en niet de jouwe. En dan zou je inderdaad de overige dagen vrij kunnen nemen met bijv. verlof als je zou willen.
    (ik kan online mijn beschikbaarheid aangeven dus als ik genoeg uren maak zet ik me de overige dagen dicht, zodat ik zelf wat rust kan creeëren. is dat bij jou ook ht geval?

En ik zou toch ook met je manager om de tafel gaan zitten en nogmaals het probleem voorleggen.
    Ik geloof zelfs dat je als zwangere beschermd bent tegen onregelmatig en flexibel werken. Misschien de moeite waard om daar het e.e.a. over op te zoeken
    Want ik weet niet wat de exacte regels daarover zijn. :)
    Hopelijk kan de bedrijfsarts ook iets voor je betekenen.

Hopelijk heb je wat aan mijn enorme verhaal, haha ;)

7. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48

Wat een herkenbaar verhaal, bedankt! ik werk toevallig ook in de kinderopvang. Wij kunnen ook via internet beschikbaarheid aangeven maar hoe minder ik beschikbaar sta hoe minder ik wordt ingepland en de uren heb ik juist hard nodig. Probeer me dus zo flexibel mogelijk op te stellen maar dan word nu dus 'afgestraft'
    Is dit je eerste kindje tylmare?

8. Tylmare

Tylmare Fanatiek lid

24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    Dit is inderdaad m'n eerste kindje :)

Wel vervelend inderdaad dar ze je wat dat betreft dan ook niet tegemoet komen.
    maar ik geloof echt dat ze niet zomaar van je kunnen vragen/verlangen dat je die uren dan maar compenseert met je verlofuren.
    daar zijn ze immers niet voor.
    zij zijn verantwoordelijk dat je voldoende werk hebt. Je stelt je flexibel op (en hebt je grenzen, je bent ook een mens. een niet populaire uitspraak bij managers en planning heb ik zelf wel gemerkt)
    Zo vind ik zelf 2 locaties per dag eigenlijk te intensief.
    Kijk het nog even aan maar trek absoluut aan de bel als eht niet gaat. Zij zijn verantwoordlijk voor vervangend werk als het niet gaat.

Ik begrijp overigens heel goed dat het lastig is hoor.
    net wat je zegt: je hebt de uren nodig. Maar je hebt gewoon recht op je contracturen ook al kunnen ze je die niet bieden. (Heb zelf bijv een 26-36 uur contract en heb recht op die 26 uur qua salaris. Ook al kom ik er niet aan door hun)
    Misschien een idee om even in de CAO te duiken.
    ze zijn heel slinks bij het hoofdkantoor heb ik het idee ;)

Succes!

9. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Bedankt voor je reactie,
    Slinks zijn ze inderdaad, heb al in de cao gekeken maar kan helaas niets vinden over wat ik kan/mag in mijn situatie. (flexibel werken en zwangerschap).

Deel Deze Pagina