We hebben al een kleine auto. De kleinste waar 3 stoelen achterin passen zo ongeveer want hij had geen 1cm smaller hoeven zijn . (er is ook nog een stiefzoon vandaar 3 stoelen) Een kleinere auto zie ik in principe niet echt het nut van in omdat we die toch niet veel zullen gebruiken dan. Of juist weer wel. Bij de lange ritten is stiefzoon er meestal bij en naar de winkel enzo zou dan de kleine auto voor gepakt worden terwijl dat ook op de fiets kan. Dus dan heb ik liever de auto helemaal weg. Ja ik zit in een minnerlijk traject via de stadsbank.
Haha ja er komt wel iets meer binnen hij krijgt niet onderbetaald maar het is wel maar een laaggeschoold baantje (waar hij het toch super naar zijn zin heeft dus dat vind ik verder prima)
Nee hoor, hij wordt alleen verplicht een bijdrage te doen aan de huishoudkosten... Die worden hier eigenlijk volledig door hem betaald.
Ja ik ben toen met mijn vriend, nu man, gaan samenwonen, maar ik zat al in de sanering, toen ik nog alleen woonde had ik zo een 960 eur vtlb en toen ik samen ging wonen, had ik het nagevraagd en ben ik voor een jaar gekort naar 560 euro.. Als dit niet zo was geweest had ik niet gaan samenwonen, want ik vind het raar dat mijn partner voor de schulden op moet draaien die k, althans mijn ex, heeft laten ontstaan... Zolang je maar niet getrouwd bent...
Kijk, in direct betaald hij natuurlijk mee, want samen heb je minder inkomen. Mijn bewindvoerder legde het zo uit, dat je naar rato word gekort, want ik ging er vanuit dat ik de helft van alle vaste lasten ging betalen, maar dat was dus niet zo, omdat mijn man een volledig maand inkomen had..
ik zou thuis blijven tot de kinderen naar de kleuterschool gaan. met kleine kinderen vind ik het beter om voor de optie safe te gaan. je kunt dan eerst uit je oude schulden komen, kindjes hebben een stabiele thuissituatie. en over een paar jaar kun jij dan aan je toekomst gaan werken zonder oude schulden.
Even zo dat is wat makkelijker @CinCinCin, ik weet niet of dat af te spreken valt. Ik heb een mail gestuurd naar de opleidingscoordinator en ik hoop morgen antwoord te krijgen hierop. @Trea, nee momenteel werk ik niet. Ik heb een tijdelijke baan gehad na mijn verlof. Om de tijd te overbruggen. @Shadowstep, ja idd ik werk ook liever gewoon. Sterker nog, toen de schuldsarnering startte was ik een alleenstaande moeder (woonde alleen) die fulltime werkte. Het was wel een uitzendbaan en toen ik plotseling zwanger bleek was ik de 1e die eruit ging. Nu met 2 kinderen trek ik het niet om weer fulltime te werken. Mijn zoontje heeft de nodige problemen waarvan de oorzaak nog niet geheel bekend is. Hij vraagt veel aandacht en energie, dan hebben we ook nog mijn dochter en het huishouden die gedaan moeten worden. Ook kan mijn zoontje het niet heel goed hebben als hij bij een ander is. Hij drinkt dan heeel slecht en huilt veel. Prima voor een paar dagen (hij moet het toch leren) maar niet fulltime. Dus het is echt niet zo dat ik niet wil werken omdat ik dan werk voor de schulden. Ik wil gewoon niet het risico lopen dat ik met nieuwe schulden kom te zitten terwijl er precies genoeg binnen komt om van te leven. En we zijn al enorm zuinig met leven. Het enige waar flink in bezuinigd kan worden is de auto.
Hier hoefde mijn vriend alleen maar een gedeelte mee te betalen met de vaste lasten. Maar ik had dan ook 800 netto per maand. Nu zou ik zowiezo minder hebben per maand en betaald mijn vriend het meeste. De toeslagen die ik krijg hebben we nodig voor het eten enzo.
Blup, ik had ook een stabiele thuisituatie hoor, ondanks dat ik in de sanering zat Ik heb trouwens nooit een herberekening gehad, ja een keer, toen ik ging samenwonen. Het blijft een feit dat alles wat boven je vtlb binnenkomt aan inkomen, moet afstaan..bij de berekening kijken ze naar je thuissituatie en inkomen, als je gaat werken, zou ik t wel aangeven en daar word die berekening opgemaakt...
@Blup, bedankt voor je antwoord. Heb er verder niks tegenin te brengen wat dat is ook wat ik denk. Al had ik graag de opleiding gedaan..
De berekening is gemaakt op mijn ziektewetuitkering tijdens de zwangerschap. En het oude loon van mijn vriend (was iets meer) en dat weten ze dus er komt zowiezo een nieuwe berekening ongeacht mijn keuze hierin.
ow ik bedoelde ook niet vanwege de sanering hoor.maar vanwege de onregelmatighheidstoeslag en dus weer een onbekend bedrag aan schulden opbouwen. kinderen die opgevangen moeten worden en wat ook weer kosten mee brengt en een hoop gesleep.dat soort dingetjes. natuurlijk kun je in de sanering ook een stabiel situatie crieéren, waarom niet.
Dat ga ik morgen overleggen per mail. En het is in mijn ogen niet de bedoeling om dan volledig thuis te blijven. Desnoods 2 avonden per week werken ergens ofzo zodat er dus wel iets binnen komt aan inkomen. Per 2012 zal wellicht de algemene heffingstoeslag voldoende zijn en anders blijf ik die avonden werken. (ook als het gewoon bevalt natuurlijk ) Dan is er geen gesleep met de kinderen (wat wel zo fijn is als ik toch 'thuis' zit dan) want dan kan mijn vriend oppassen. En als ik een vast aantal uren heb is er verder ook geen problemen met toeslagen enzo die niet helemaal goed berekend kunnen worden.
Had jezelf al een berekening gemaakt? Berekening vrij te laten bedrag. Ik weet niet of die link het doet hoor haha
Ja van alle opties. Samen erin en niet werken, samen erin en werken en ook alleen erin en niet/wel werken.. het eind blijft onder het vtb zitten.. Dus welke keuze ik ook maak, de schuldsarnering zal er niet beter of slechter van worden. Het blijft het minimum wat ze kunnen inhouden.
Hi Vica, als ik het zo nog eens lees, denk ik inderdaad dat ik ook een jaar of 2 thuis zou blijven. Wel zo veilig, dan weet je waar je aan toe bent qua financien. Je bent nog jong, dus over 2 jaar kan je nog prima een opleiding beginnen. Hopelijk ziet het er dan qua financien wat rooskleuriger uit! Kan je nu eerst lekker genieten je schatjes! Succes met je keuze!