Ik ben de eerste maanden (na mijn baan kwijt te zijn geraakt) bewust thuis gebleven bij mijn dochter. Inmiddels gaat ze twee dagen naar de opvang en is het tijd voor mama om weer hard opzoek naar werk te gaan... Mijn verstand zegt dat dit goed is niet omdat we dit financieel nodig hebben en wat dat betreft schieten we er ook weinig (niks?) mee op nadat de opvang betaald is, maar wel omdat het dan makkelijker is om weer meer te werken als onze dochter naar school gaat en stiekem vrees ik ook omdat het zo lijkt te 'horen' Mijn gevoel zegt dat ik haar het liefst vandaag nog van de kdv afhaal en lekker met haar thuis blijf. Maar dat doen is zo definitief, wachtlijsten hier zijn lang en ik heb geen andere hulp. Dan beslis dus dat ik voorlopig echt niet meer ga werken... Is dat wel slim, moet ik gewoon aan het idee wennen? Wat is jullie ervaring? Niet mensen die heel graag weer willen werken maar mensen die twijfelen of zelfs liever thuis blijven. Wende het toen je weer aan de slag ging? Had je toch liever thuis gebleven als dat had gekund had? Is het moeilijk om weer goed werk te vinden als je er een paar jaar uit geweest bent? Ik vind het zo moeilijk om de knoop door te hakken. Ik hoor graag van jullie
Mijn mening, al wil je die waarschijnlijk niet horen omdat ik altijd ben blijven werken, is probeer het gewoon, geef het een kans. het is altijd even lastig om je kindje weg te brengen, het is een heel normaal moedergevoel wat je zegt dat je je kleine het liefst ala minute weer op te halen. Maar vindt je het zelf niet fijn om een paar uurtjes te werken ( weet niet hoeveel je werkt?) er even uti te zijn, dat geeft je toch ook energie om weer voor je kleine te zorgen?? Ik zou niet thuis willen zitten, al had ik de keus ik zou altijd min. 2 dagen gaan werken. Voor je kleine is het hardstikke goed om onder de kindjes te zijn, je zult zien dat het went en je dan denkt wat een goeie zet, bewezen is dat kindjes vanaf 3 maanden al heel veel hebben aan contact met andere kindjes, het is goed voor de ontwikkeling. En hoe leuk is het om na een dag gewerkt te hebben je kindje weer op te halen? Ik geniet daar enorm aan. Wegbrengen went. Daarbij vind ik dat als je kunt werken het alleen maar goed is, ook voor je eigen ontwikkeling. Om me heen zie ik ook dat moeders die er een tijd tussenuit zijn geweest lastig weer aan het werk komen, een gat in je CV is nou eenmaal niet erg handig. Maar ook voor jezelf kan het lastig zijn om weer aan het werk te moeten als je er heel lang uit bent geweest. Sterkte met beslissen! En nogmaals; je gevoel volgen is goed, maar je kunt de dingen ook een kans geven Gevoel kan namelijk heel alles overheersend zijn
Je mening is wel wat waard voor me hoor, ik denk dat het ook goed kan zijn dat ik gewoon moet wennen. Ik heb op dit moment geen werk wat ook niet echt helpt, ik breng mijn meisje weg en ik ga iets doen wat meestal ook gewoon met haar had gekund. Dan haal ik later een heel moe huilerig meisje op. Ik wil zeker als zij naar school gaat werken en niet nu de kans dat dat mogelijk is vergooien... Ik denk dat je gelijk hebt Nu mijn gevoel nog
Hoi, ik werk niet (al jaren afgekeurd) maar ik loop tegen de muren op van ellende soms. Ik word echt knettergek van dat thuis zitten altijd. Dus als je enigszins kunt werken zou ik voor jezelf zeggen: doen. Aan de andere kant vind ik het voor de kinderen wel heel fijn dat ik er altijd ben. Beetje dubbel dus. Maar ik zou er goed over nadenken of je wel een type bent die graag thuis is. Altijd. Dat ben ik dus niet.
Ook ik had de eerste maanden na de geboorte van mijn oudste geen werk. Toen hij een half jaar was kreeg ik een baan aangeboden en die heb ik met beide handen aangepakt (toen 1 dag in de week). Net als vlinderbloem kwamen bij mij ook de muren op me af, verveelde me. Nu heb ik 2 kids, en werk nu 2 dagen in de week, en zit zelfs te denken om 3 dagen te gaan werken. Ik vind het heerlijk om even geen moeder te zijn, maar lekker werken. Ze zijn na een dag kdv wel heel moe, en de tijd die we op zulke dagen samen hebben is heel kort, maar daarentegen heb ik wel 5 dagen alle tijd voor ze, het went echt!!
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inmiddels ook dat het wel gaat wennen. Ik ga nu iig door met werk zoeken en mijn meisje blijft op de kdv.
ik ben 9 mnd geleden bevallen en ga vanaf volgende week pas weer werken, ook bewust gekozen om thuis te blijven bij de kleine. Hij gaat nu sinds een maand naar de opvang en hij heeft het er super! dus mijn mening is dat het goed is, niet vanaf 10 weken maar wel vanaf nu, nu ze meer meekrijgen wat er gebeurd, en het leuk kunnen vinden. Daarnaast is het voor jezelf ook lekker om met wat anders bezig te zijn dan alleen maar de kleine, ik verheug me enorm om weer te gaan werken, 28 uur per week, maar toch, je doet wat wat je een nuttig gevoel geeft, dat je wat bijdraagt aan de samenleving. En dat de kleine naar de opvang gaat waar hij het leuk heeft.. wat afgelopen maand toch wel erg duur was, terwijl mama thuis zat! dus ik zeg, lekker werken, niet 40 uur, maar 3 dagen ofzo! win-win-win-win situatie: centjes, leuk voor de kleine, leuk voor mama, leuk voor je relatie, kan je savonds wat meer vertellen dan wat de kleine heeft gedaan vandaag! en ja makkelijk om een baan te vinden, mensen begrijpen het maar al te goed dat je de eerste maanden bij je kindje wilde blijven!
Ik werk ook 20 uur en heb 3 kids. Ik vind het heerlijk om niet alleen maar mama te zijn! De kids hebben het leuk maar wat ik ook erg belangrijk vind, het is zo goed voor de ontwikkeling van een kindje. Hier merk ik duidelijk verschil tussen mijn kinderen en die van vrienden waarvan de kinderen thuis zijn.
Mijn dochter vindt het tot nu toe niet echt leuk geloof ik, maar ja zij moet natuurlijk ook wennen. Ik denk ook wel dat het uiteindelijk leuk en goed voor haar is om meer met andere kindjes samen te zijn.
Ik ben nu zwanger van de eerste en heb samen met mijn man bewust gekozen om straks full-time mama te worden. Voor het geld hoef ik niet heen werken en ik wil ons kind niet bij "vreemden" afgeven als ik heen werken zou gaan (beide oma's zijn ook geen optie).... Zeker met alle misbruikverhalen van tegenwoordig... Ik ben er niet het type naar die zich snel verveelt... mocht dat wel gaan gebeuren, dan hebben we nog enkele thuiswerk-opties achter de hand... Uiteindelijk moet iedereen het zelf bepalen, maar hoe langer ik erover denk hoe beter het voelt dat ik straks thuisblijf. Persoonlijk vind ik niet dat mijn kind op zijn plek is op een KDV. Met 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal voor 2 halve dagen vind ik jong genoeg.
@ MayD. die overtuiging had ik ook toen ik nog zwanger was, ik had mijn baan opgezegd en wilde voor altijd thuisblijven! maar na 8 mnd ging het toch echt kriebelen, de voordelen vd kdv wegen wat mij betreft op tegen de nadelen, (natuurlijk je kind niet 5 dgn wegbrengen). VOor jezelf is het echt lekker om bezig te blijven, ik was er echt van overtuigd dat ik op de wereld ben gezet om te moederen ondanks mijn drs. titel.. ow wat een heerlijk idee.. maar toch, als je na 8 mnd merkt dat je hersencellen afsterven door de hele dag koetjie koetjie en omdat je gewoon echt je hersenen/geheugen ed uitdaagt.. ik voelde me gewoon rot als ik met mensen sprak die wel werken, ik heb alleen maar mn kind en verder kan ik over weinig mee praten. Voelde me echt beperkt in mijn kleine wereldje van baby, schoonmaken, koffieleuten bij andere mama's, shoppen shoppen.. Ik hoef ook echt niet te werken voor het geld, maar ben nu per 1 okt toch 3 dgn per week gaan werken, en god wat heerlijk. Ik ben er een leukere moeder door!!
Hoi MayD heb je ook een opleiding gedaan of een heb je werk waar je niet zo maar naar terug kan? Dat is eigenlijk mijn enige motivatie om wel te werken. Wat jij zegt Beeps klinkt heel logisch, maar voor mijn (nu ook na 8 maanden) voelt dat niet zo (ok heel soms wel). Ik vind mijn kleine wereldje meestal heerlijk (heb ook nog wel andere dingen) en heb voor het eerst in jaren echt rust in mijn hoofd (stom eigenlijk he ) Ik ga zo met een bevriend collegaatje brainstormen om eventueel voor ons zelf wat te gaan doen, hopelijk lukt het zo iets te vinden wat zorgt dat meisje maar weinig naar de opvang hoeft en dat ik toch ook wat anders kan doen. p.s. mensen noemen werken vaak wat 'voor jezelf doen' voor mij voelt tijd met mijn dochter als iets voor mezelf en werk als iets voor mijn baas. (maar mss betekent dat alleen dat ik volgende keer een leukere baas moet zoeken)
Tja, dat is moeilijk, maar volg hierin wel je eigen gevoel. Ik zou 6 maanden thuisblijven, maar dit was voor mezelf nog te kort. Uiteindlelijk met in bijna 8 maanden thuisgeweest. Nu ben ik sinds een week weer aan het werk en het beval me buitengewoon goed! het is even wennen met het ritme, maar je zinnen ergens ander sop zetten is soms ook fijn. Maar ja, ik kan niet goed beoordelen voor jou natuurlijk.
Ik heb een opleiding gedaan... sterker nog, ik ben best hoog opgeleid.... Ik heb ook een goede baan, maar kan niet meer in hetzelfde niveau instappen als ik terugkom. De opvatting dat ik thuis blijf bij de kinderen hadden mijn man en ik al ruim voor de zwangerschap hoor. Ik voel me er niet minder door. M.b.t. hersencellen "afbreken"... ik vind dat persoonlijk geen reden om weer aan het werk te gaan. Maar zoals ik al schreef, ik heb enkele thuiswerkopties achter de hand (een luxepositie, dat weet ik)... voor het sociale ga ik naar mijn vriendinnen en hoef ik niet buiten de deur aan het werk. Tja, zo heeft ieder zijn insteek. Ik heb alleen wel het gevoel dat er wordt "neergekeken" op een hoogopgeleide vrouw die thuismoeder wordt... Persoonlijk vind ik dat erg jammer. Ik hoef niet voor de buitenwereld heen werken te gaan. Dit is absoluut geen aanval op vrouwen die wel heen werken gaan hoor... leven en laten leven. Ik sta gewoon achter de keuze die mijn man en ik al voor ons trouwen (nu al meer dan 5 jaar geleden) hebben gemaakt. Het is bij ons dus geen ondoordachte keuze op basis van hormonen gemaakt
Dat heb ik inderdaad ook gemerkt, dat er op je wordt neergekeken, heeeeel vervelend! Ik vind het juist heel dapper dat een hoogopgeleide vrouw er voor KIEST om thuis te blijven. Ik kreeg zoveel scheve gezichten. Ik heb Nyenrode gedaan, een opleiding van ruim 50.000 euro, keihard werken, en een mooie carriere in het verschiet.. ik ben 9 mnd thuisgebleven (heb net mijn eerste week werken achter de rug) en iedereen zei tegen mij: Heb je die dure, zware opleiding gedaan om moeder te worden, iedereen kan moeder worden, wat zonde! en dat deed mij zo pijn! Waar slaat dat nou op, het is niet dat ik niet KON werken, ik WILDE niet werken.. kan er nog boos om worden, simpele mensen met hun meningen! en ook de uitspraak 'iedereen kan moeder worden' is echt zooo belachelijk!
Ben ik helemaal met je eens Beeps. Iedereen kan moeder worden!!! Da's ook niet per definitie waar... Zolang iedereen maar gelukkig is met zijn/haar eigen keuze is het toch prima? Ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn waarin een vrouw echt niet anders kan dan doorwerken en ook dat bij sommigen de eigen muren een beetje te krap worden. Maar als je kan en wil, zou ik als (aanstaande) moeder liever bij mijn kind blijven.
Beeps: wat erg dat dit is gezegd..... Ik ben 7,5 mnd thuisgebleven voo ronze zoon en mijn man zei dat als ik tot een jaar wilde thuisblijven dat ook nog gewoon kon. Ja, we hebben even meoten opletten wb de finacien, maar dat staat zo niet in verhouding in de liefde die je kan geven in al die maanden. Maar inderdaad zo heeft ieder zn eigen keuze. Ik vind het momenteel wel heerlijk om te werken. Mensen vonden het ook "zonde van mijn opleiding" ed.....maar ja, deze periode met je kindje kan je maar 1 keer doen, hoor!
Zo is dat, ik zou echt spijt hebben als ik gewoon na 10 weken weer was gaan werken, die basis is zo belangrijk voor de kleintjes! En god wat gaat het hard allemaal..
Ja vervelend als mensen het jammer vinden als je thuis blijft. Ik vind dat er vaak nogal makkelijk over kdv gedacht wordt maar goed.. Toen ik klein was ging ik met 3 jaar 2x een middagje naar de peuterspeelzaal, nu zitten vele kleinere kindjes hele lange dagen op het kdv. Ik persoonlijk voel me daar niet goed bij en daarbij geniet ik zo van de tijd met mijn kleintje, mis haar echt als ze er niet is.
Jammer dat niet ieder gezin die mogelijkheid heeft. Wat fijn dat je zo'n mega dure opleiding kon betalen. Met mijn opleiding van 5000 euro heb ik ook geweldig werk en ging gewoon naar een ROC.