Tepelbeschadiging door kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Emily27, 24 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik hoop dat iemand hier dit herkent. Ik heb bijna 5 maanden fulltime gekolfd, ben daar sinds een week of drie mee gestopt. Na enkele weken kolven kreeg ik een soort wittige beschadiging op mijn tepels, alsof het heel droge huid is of zoiets. Toen ik nog frequent kolfde dacht ik dat het gewoon daardoor kwam. Het doet verder geen pijn, er zijn ook geen kloofjes of iets dergelijks. Ik had verwacht dat wanneer ik stopte met kolven deze beschadiging ook zou afnemen. Nu ben ik dus drie weken gestopt, maar de tepelbeschadiging zit er nog steeds. Het zijn nu een soort gele korstjes. Ik smeer er sinds een week eenmaal daags bioforce-creme op, in de hoop dat dit helpt. Mijn linkertepel lijkt iets beter te worden, maar rechts zit nog een flink korstje. Wie herkent dit? En wat zou het zijn? Het zit echt middenop de tepel, bij de melkkanaaltjes. Het is niet te verwijderen onder de douche.

2. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Misschien spruw meis?

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Daar zat ik ook al naar te kijken, maar het lijkt er niet echt op. Niet zo wittig, het zit er al maanden, en het doet geen pijn....

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Misschien soort eeltvorming? Ik zou 't iig goed blijven insmeren.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is je huid ook kapot? Gele korstjes kun je ook hebben van minieme lekkage, soms zie je het bij colostrum, maar ook bij afbouwmelk an et.

6. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    De huid lijkt niet kapot. Het ziet er inderdaad uit als opgedroogde melk, maar dan dus niet te verwijderen onder de douche, en ook 3 weken nog na stoppen kolven (en ik stopte met kolven omdat de productie eigenlijk vanzelf verminderde, en heb het ook wel echt goed afgebouwd).
    Eeltvorming zat ik eerst ook aan te denken. Omdat 1 tepel er inmiddels beter uitziet hoop ik dat het insmeren helpt en dat de andere tepel er over een tijdje ook beter uitziet.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is mij ook nooit gelukt om de colostrumkorstjes weg te krijgen. Heel goed vet houden, het moet slijten!

Deel Deze Pagina