Hallo, ik ben 14 weken zwanger en werk onregelmatig. Ik werk van 22:00 tot 1.00 en van 6:00 tot 8:00. De laatste tijd heb ik hier erg veel moeite mee en ben ik de hele dag moe en hoofdpijn. Ik slaap misschien 1.5 uur in de nacht. eergisteren heb ik een controle gehad bij de vk, maar ik val alleen maar af. ik ben inmiddels bijna 7 kilo afgevallen, zat 2 weken geleden op 48 kilo en er is nog niet veel bij. Volgens haar mag ik niet meer werken tussen 00.00 en 6.00 uur en ze zegt dat hier speciale wetten voor zijn. op dit moment zitten wij met dubbele lasten omdat het andere huis nog niet weg is. helaas kan ik niet overdag werken, omdat degene die overdag werkt een vast contract heeft voor die uren en niet savonds wil. ik blijf solliciteren naar een andere functie binnen het bedrijf maar hoor hier niks van. ik werk via een uitzendbureau en heb dus ook geen contract. Ik probeer zoveel mogelijk nog te werken maar merk dat ik steeds vaker ziek word, erg moe, lage bloeddruk, ik zie zwart als ik te snel beweeg en zie eigenlijk de hele dag een soort sterretjes. Ook de hele dag hoofdpijn en vaak migraine. mijn vraag is of er meer mensen ervaring hebben met dit soort dingen en hoe jullie het opgelost hebben. aan de ene kant moet ik blijven werken in ieder geval tot ons andere huis weg is, aan de andere kant voel ik dat het niet goed gaat en wil ik het beste voor het kind. zijn er bepaalde uitkeringen waar ik recht op heb? Heeft het uitzendbureau gelijk dat ik, zonder contract ook geen recht heb op aangepast werk? Zijn er misschien nog andere opties die ik na kan gaan?
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met uitzendkrachten, maar volgens mij heb je als zwangere recht op aangepast werk. En daarbij, als jij op een gegeven moment je werk niet meer kunt doen door ziekte, dan ga je in de ziektewet. Misschien kun je het UWV eens bellen. Let goed op je gezondheid, dat is nu belangrijk. Zowel voor jouzelf als jou kleintje
Niet langer over nadenken, het gaat om jou en en je kindje! Als je baas niet voor aangepast werk zorgt dan de ziektewet in.
Lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je graag wil doorwerken en moet doorwerken ivm de financiele situatie, maar jouw gezondheid en die van je kind lijkt me ook heel belangrijk. In principe mag je inderdaad niet tussen 0:00 en 6:00 uur werken, maar er zijn uitzonderingen. Mocht het slecht zijn voor je gezondheid dan lijkt het me sowieso een goed plan om een andere oplossing te zoeken. Helaas gaat dat in dit economische klimaat niet zo makkelijk, dat begrijp ik. Als het echt niet gaat kan je je altijd nog ziek melden inderdaad. Ik heb iets gevonden op de site van het juridisch loket, misschien heb je hier iets aan: Als u ziek wordt tijdens uw zwangerschap hoeft het uitzendbureau u niet door te betalen als u werkt op basis van een uitzendbeding. Want dan eindigt uw uitzendovereenkomst 'van rechtswege' (dus automatisch) zodra u niet meer beschikbaar bent om te werken. En dat is het geval als u ziek wordt. Als u voldoet aan de voorwaarden heeft u wél recht op een ziektewetuitkering. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat u in dienst bent bij een werkgever die geen verplichting heeft om u door te betalen. De ziektewetuitkering kunt u aanvragen bij het UWV. Daar kunt u ook terecht voor meer informatie over de ziektewetuitkeringexternal link. Welke regels gelden er voor zwangere uitzendkrachten?