Ik hoop dat Webcare mij kan helpen met de volgende ingewikkelde kwestie. De situatie is als volgt; ik ben momenteel in dienst bij mijn werkgever en ivm zwangerschapsgerelateerde klachten ( BI ) ziekgemeld. Mijn contract loopt einde van dit jaar af en zal niet worden verlengd. Het niet verlengen van mijn contract is al vóór mijn ziekmelding middels een aanzegbrief medegedeeld. De verwachting is dat ik ook na de bevalling niet direct hersteld zal zijn, omdat de betreffende bekkenpijn een progressief karakter heeft. Kortom, ik zit in de ZW tot einde contract en waarschijnlijk ook nog ná einde contract. Wat gebeurt er echter met mijn ww? Als ik weer hersteld ben, gaat dan mijn recht op WW in? En zo ja, is dat dan de volledige opbouw naar arbeidsjaren? Ik hoop natuurlijk na herstel snel een baan te vinden, maar ik wil toch graag weten waar ik aan toe ben. Alvast hartelijk dank voor het antwoorden.
Beste VanHall, Je gaat uit dienst terwijl je in de Ziektewet zit en wilt weten hoe het dan zit met recht op WW. Wanneer je nog ziek bent op het moment dat je uit dienst gaat, moet jouw werkgever bij UWV melden dat je ziek uit dienst gaat. Aangezien je klachten gerelateerd zijn aan je zwangerschap, ga ik er van uit dat je nu al een Ziektewet-uitkering van UWV ontvangt. Meestal wordt deze via je werkgever betaald maar wanneer je uit dienst gaat, kan de uitkering direct op jouw rekening worden overgemaakt. Actuele informatie over de Ziektewet-uitkering vind je hier. In de periode rond je zwangerschap, kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen. Wanneer je op dat moment nog ziek bent, start de zwangerschapsuitkering zes weken voor de uitgerekende datum. De duur is minimaal zestien weken. De Ziektewet wordt stopgezet tijdens deze periode. Ben je nog bij je werkgever in dienst op het moment dat je verlof moet starten? Dan vraagt de werkgever de zwangerschapsuitkering voor je aan. Ben je op dat moment al uit dienst? Dan kun je de aanvraag zelf telefonisch indienen bij UWV. Actuele informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ben je na afloop van je zwangerschapsuitkering nog ziek? Als je nog bij je werkgever in dienst bent op dat moment, meld je jezelf weer ziek bij je werkgever. Als je op dat moment al uit dienst bent dan kun je jezelf telefonisch bij UWV ziek melden op de dag na je verlof. Pas wanneer je hersteld bent, kan je een WW-uitkering aanvragen. De duur van de WW-uitkering is afhankelijk van je arbeidsverleden. Wekeneis Heb je voordat je werkloos wordt minimaal 26 weken van de 36 weken gewerkt? Dan heb je recht op een basisuitkering van minimaal 3 maanden. Hierbij wordt de periode waarin je ziek was en een zwangerschapsuitkering ontving niet meegenomen. Er zal naar de periode hiervoor gekeken worden. Jareneis Als je voldoet aan de wekeneis wordt er gekeken of je WW verlengd kan worden. Heb je voordat je werkloos wordt in de laatste 5 kalenderjaren minimaal 4 kalenderjaren gewerkt? Dan duurt je WW-uitkering in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren. Actuele informatie over de berekening van jouw WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hartelijk dank! Mijn werkgever heeft mij al ziekgemeld en de WAZO is ook reeds aangevraagd. Dan begrijp ik nu wat ik en mijn werkgever moeten doen. Dan heb ik nog wel een vraag over mijn recht op WW. Ik heb voor deze werkgever sinds medio 2013 gewerkt en ik ben per maart 2015 ziekgemeld. Ik heb 18 arbeidsjaren volgens mijnUWV. Dan is mij nog niet helemaal duidelijk op hoeveel maanden ik recht heb op WW. Nogmaals dank
Beste VanHall, Dat klopt: "Dan duurt je WW-uitkering in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren." "Ik heb 18 arbeidsjaren volgens mijnUWV." Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare