Gedeeltelijk ziek gemeld, werkgever verlengt contract niet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Vlinder1985, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Beste Uwv webcareteam,

Mijn werkgever heeft mij (als het goed is) afgelopen maandag gedeeltelijk ziek gemeld. Ik heb al sinds week 8 last van mijn bekken, ik loop al een tijdje bij een bekkentherapeut, maar de klachten worden niet minder.

Momenteel ben ik bijna 25 weken zwanger. Ik werk in een zonnestudio, waar ik alleen sta en alles ook alleen moet doen. Als het druk is, is er geen tijd voor pauze, ik moet veel bukken, voorover buigen, staan en schoonmaken. Dit begon een beetje zijn tol te eisen en ben op verzoek van mijn fysio 3 uur per dag gaan werken. Ik zit nu te wachten op een oproep van de arbo arts.

Nu sprak ik net mijn werkgever, die aangeeft dat mijn contract eind september afloopt en dat ze niet van plan zijn deze te gaan verlengen, aangezien ik niet flexibel inzetbaar ben met mijn 3 uur per dag werken. Plus dat ik een maand na ingang van een eventueel nieuw contract met zwangerschapsverlof zou gaan, dus voor zo'n korte periode loont het voor hun niet om mijn contract te verlengen.

Nu mijn vragen:
    - Mag mijn werkgever dit doen en dan wel iemand aannemen voor mij in de plaats?
    - Ga ik dan per 1 oktober gedeeltelijk de WW in en gedeeltelijk in de ziektewet? Of ga ik helemaal de WW in?
    - Heb ik dan een sollicitatieplicht, aangezien ik dan 7 maanden zwanger ben?
    - Volgende week ga ik met vakantie een weekje, moet ik dit nog aan jullie doogeven?

Hartelijk dank alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vlinder1985,

Je hebt een aantal vragen met betrekking tot ziek zijn en einde arbeidsovereenkomst.

- Mag mijn werkgever dit doen en dan wel iemand aannemen voor mij in de plaats?

Je contract loopt af. Een werkgever is niet verplicht je contract te verlengen.

- Ga ik dan per 1 oktober gedeeltelijk de WW in en gedeeltelijk in de ziektewet? Of ga ik helemaal de WW in?

Wanneer je nog altijd ziek bent op de laatste dag van je arbeidsovereenkomst meldt jouw werkgever jou ziek uit dienst bij UWV. Je hebt geen recht op een WW-uitkering wanneer je ziek bent op je eerste werkloosheidsdag. Je hoeft dus geen WW aan te vragen.

- Heb ik dan een sollicitatieplicht, aangezien ik dan 7 maanden zwanger ben?

Ga je ziek uit dienst? Tijdens jouw Ziektewet-uitkering maak je afspraken met je re-integratiebegeleider met betrekking tot jouw sollicitatieverplichting. Tijdens jouw zwangerschapsuitkering heb je geen sollicitatieplicht. Ben je hersteld na je verlof of Ziektewet-uitkering? En vraag je dan WW aan? Je hebt dan sollicitatieverplichting.

- Volgende week ga ik met vakantie een weekje, moet ik dit nog aan jullie doorgeven?

Wanneer je een uitkering van UWV ontvangt geef je een vakantiemelding door. Ontvang je Ziektewet? Bel dan even UWV Telefoon Werknemers (0900-9294).

Actuele informatie over ziek zijn vanwege zwangerschap ná 24 weken vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reactie.

Zojuist gebeld met het uwv, ze hebben nog geen ziekmelding ontvangen van mijn werkgever. Mijn werkgever geeft aan dat ze dit schriftelijk gedaan hebben. Ik kon nu dus niet aangeven dat ik volgende week met vakantie ga. Ze kon hier ook geen aantekening van maken, omdat ik nog niet ziekgemeld sta. Is het slim dat ik het voor nu even laat rusten? Na mijn vakantie weer contact opneem?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vlinder1985,

Je geeft aan dat je contract niet verlengd wordt per eind september.
    Ga je nog met vakantie tijdens het contract van je werkgever? Dan hoef je de vakantiemelding nog niet aan UWV door te geven. Als dit het geval is zal ik het inderdaad eerst even laten rusten.
    Pas als je uit dienst bent bij je werkgever en een uitkering van UWV ontvangt, geef je de vakantiemelding aan UWV door.

Ik wens je alvast een fijne vakantie.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina