Zwanger en nachtdienst

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pluis215, 20 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluis215

Pluis215 Lid

5 mrt 2009
    10
    0
    0
    Verpleegkundige
    Utrecht
    Ik ben verpleegkundige en moet regelmatig in de nachtdienst.
    Hoe snel vertel je zoiets op je werk?
    Ik ben enorm moe en wil er het liefst wel vanaf....maar volgens mij ben ik verplicht om tot 20 weken nachtdiensten te draaien.
    Wie heeft hier ervaring mee en wat kun je doen om deze zo goed mogelijk door te komen....ik sta open voor tips.

2. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Vanaf 3 maanden hoef je geen nachten meer te draaien.
    Als je het niet nu niet red zou ik het denk ik wel eerder vertellen.

Gr Lydia

3. Pluis215

Pluis215 Lid

5 mrt 2009
    10
    0
    0
    Verpleegkundige
    Utrecht
    tot 3 maanden. Ben wel blij dat je dat zegt.....
    Ik ga er wel over nadenken om het eerder te vertellen..... :(
    Ik vind het erg pittig, had dit niet gedacht....

4. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ja, inderdaad hoef je vanaf 3 maanden geen nachtdiensten meer te draaien. Vreemde regeling, juist de eerste 3 maanden ben je zo ontzettend moe!

Succes meid!

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij is het zelfs zo dat je vanaf het moment dat je zwanger bent geen nachtdiensten meer hoeft te werken. Vanaf het monet dat je hebt verteld dat je zwanger bent, heb je sowieso recht op regelmatige werktijden. Dus alleen dag, avond of nachtdiensten. Je mag wel wisselende diensten blijven werken als je dat zelf prettig vind, ze kunnen het niet verplichten.

Dat iedereen denkt dat het pas an vanaf 3 maanden is, denk ik, omdat de meeste vrouwen dan pas vertellen dat ze zwanger zijn.

Dit komt uit de arbeidstijden wet en daar staat geen specifieke zwangerschapstermijn in vermeld:
    Hier is de link naar die pagina: http://www.arbeidsrechter.nl/w/atw.htm#4_5

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Houd even in de gaten dat deze regels gelden tot 6 maanden nà de bevalling. Mijn vorige werkgever had mij alweer in de nachtdienst gepland toen ik terug kwam van mijn verlof, maar ik heb haar toch maar even uitgelegd dat dat niet de bedoeling is. Mijn ervaring is (ook met mijn nieuwe werkgever die toch heel goed op de hoogte is) dat werkgevers in de zorg erg sleacht op de hoogte wijn van de regels rondom zwangerschap en bevalling. Vooral zelf er achteraan gaan dus!

7. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    Je kunt toch ook alleen aan je teamleider vertellen dat je zwanger bent? Heb ik ook gedaan omdat ik het niet trok in de nd. Ze had er wel begrip voor gelukkig.
    Bij ons ook tot 12 weken nd daarna niet meer.

8. Laidie

Laidie Actief lid

16 apr 2009
    144
    0
    0
    Is dit ook van toepassing op slaapdiensten? Ik draai namelijk slaapdiensten, ook al mag ik dan wel slapen, zijn ze soms wel ERG kort. Door 2 clienten die bijvoorbeeld om 2:00 en 4:00 uur hulp nodig hebben... Ik ben nu nog maar 5 weken hoor en dit lukt me makkelijk. Maar vroeg me wel af wat hierin mogelijk is.

9. Lala87

Lala87 Bekend lid

16 jul 2008
    628
    0
    0
    Ik lees ff mee Laidie, ik draai namelijk wakkere nachtdiensten, zon 5 per maand.

*weet het al, moest ff naar boven scrollen.. :$*

10. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Jep, geldt ook voor slaapdiensten. Ik heb het op mijn werk vrij snel verteld dat ik zwanger was, ook ivm agressie vanuit cliënten. Mijn leidinggevende vertelde me dat ik vanaf drie maanden geen slaapdiensten meer hoef te draaien, dit mag echter wel.
    Ik draai nog steeds gewoon mijn slaapdiensten, bij ons in combi met een late dienst vooraf. Ben voor de rest daardoor lekker veel vrij en dat wil ik eigenlijk niet opgeven. En zolang ik me goed voel vind ik het geen probleem.

11. Laidie

Laidie Actief lid

16 apr 2009
    144
    0
    0
    @Dragonfly, zit in soortgelijke situatie. Bij mijn werk zijn dat ook juist fijne diensten dag en slaap erachteraan, waardoor je dan meteen 17 uur kan maken. Ik heb trouwens nergens 'last' van, dus is helemaal niet ter sprake.. maar mocht t nog komen. :)

12. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    ff een oud topic omhoog.

waar kan ik het vinden dat je geen nachten meer hoef te werken als je zwanger bent?

toevallig kwam vandaag ons nieuwe rooster en daarin heb ik verschillende blokjes nachtdienst. ik zie dat niet zo zitten omdat het na mijn 12 weken is, voor die tijd draai ik ze wel maar dat zijn er steeds maar 2 dat red ik wel.

wie kan mij hiermee helpen?

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als het goed is staat het in je CAO (die kun je vinden op internet) en het staat sowieso in de arbeidstijden wet. Daar mogen ze niet vanaf wijken.

14. Kanellie

Kanellie Actief lid

30 jun 2008
    487
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Gaanderen
    Ik hoefde meteen toen ik het verteld heb, met +/- 13 weken al geen nachtdiensten meer te draaien... werk ook in de zorg dus dit hoeft echt niet tot de 20 weken hoor ;)

15. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Hier precies hetzelfde! Ik draai echt wel graag een slaapdienst (met voorafgaand dus een late) dan een laat/vroege waarbij je dus maar een heel kort nachtje thuis hebt.
    Voordeel is dat ik er nooit uit hoef snachts, of er moet iets voorvallen, en lekker wat meer thuis ben omdat het wel aantelt in de uren die je draait.
    En ik voel me nog prima

16. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    In de gehandicapten CAO staat trouwens geloof ik dat je wanneer je zwanger bent je helemaal geen slaap/nacht hoeft te draaien, dus niet pas als je 3 maanden zwanger bent, maar al meteen.

Deel Deze Pagina