Contract word niet verlengd; fulltime werken word zwaar (10 weken zwanger)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Coco27, 11 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coco27

Coco27 Actief lid

20 feb 2011
    469
    0
    0
    Hallo!
    Mijn contract loopt tot eind april, en eigenlijk heeft mijn werkgever altijd de indruk gegeven dat ik mocht blijven (pure schijn dus!)
    Ik ben nu ruim 10 weken zwanger (voor de 2e x) en 4 dagen fulltime werken word me echt te zwaar. Heb vooral last van m'n banden/bekken. Kan amper meer lopen. Ik werk in de kinderopvang, dus lichamelijk best zwaar werk.
    Nu heb ik vandaag aangegeven dat ik geen 4 dagen meer volhou, dus afgesproken om 2 hele dagen & 2 ochtenden te werken. Mijn leiddinggevende vertelde me gelijk dat ze niet verder met mijn gaan, dus dat m'n contract niet word verlengd. Reden, ik ben te veel ziek geweest (vorige zwangerschap is niet goed verlopen) maar ziek = ziek in hun ogen, ongeacht de reden.
    Dit is mijn 3e contract, dus moest nu eigenlijk vast krijgen, maar dat gaat dus niet door. Einde van m'n contract ben ik dan bijna 5 maanden zwanger.
    Ik vraag me nu dan af hoe het zo in april zit met het uwv. Ik heb ergens gelezen dat ik misschien 100% kan krijgen omdat ik niet kan werken vanwege de klachten. Kunt u daar wat meer over vertellen?
    Alvast bedankt!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Coco27,

Je wilt weten wat de hoogte van je uitkering wordt wanneer je contract eindigt eind april.

Je geeft aan, dat je last hebt van je banden/bekken en jezelf hebt ziek gemeld bij je werkgever.
    Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap en vindt de verzekeringsarts van UWV dat ook?
    Dan heb je recht op 100% van het berekende dagloon.
    Je verdiensten worden in mindering gebracht op de Ziektewet-uitkering.
    UWV maakt in de meeste gevallen de uitkering over aan je werkgever, die dit verrekent met je loon.

Blijf je ziek en ga je vervolgens ziek uit dienst, ontvang je rechtstreeks van UWV deze Ziektewet-uitkering.
    Omdat je dan te zijner tijd geen werkgever meer hebt, zul je 100% ontvangen van het berekende dagloon.
    Dit dagloon ontvang je voor 5 dagen in de week en wordt wekelijks naar je overgemaakt.

Ben je ziek, maar niet als gevolg van de zwangerschap en ben je op de laatste dag van je arbeidsovereenkomst nog altijd ziek?
    Dan meldt je werkgever je ziek uit dienst op de laatste dag van je arbeidsovereenkomst bij UWV.
    Heb je in dit geval recht op een Ziektewet-uitkering, dan ontvang je 70% van het berekende dagloon.

Actuele informatie over de hoogte van een Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina