Werken, uitkering etc

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dirish, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dirish

Dirish Lid

16 mei 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goededag,

Vraagje ;)

Ben in juni 2015 terug gekomen uit Nieuwzeeland omdat ik onverwachts zwanger ben geworden.
    Heb van juni tot oktober nog gewerkt en ben toen met zwangerschapverlof gegaan. Die 25jan eindigde.

Hoe nu verder, ben alleenstaande moeder met een dochtertje van 3mnd en wil haar nog niet naar de opvang sturen want het is nog een baby!

Heb geen recht op WW aangezien ik ontslag genomen ( omdat ik moest bevallen....) en niet 26 weken in Nederland heb gewerkt.

Had een aanvraag bij de gemeente gedaan voor een bijstand uitkering maar kom net terug van een heel vervelend gesprek, ja huilend de deur uit, omdat ik word verplicht om te solliciteren/werken/IW4(!!)

Hoe zit het met de ontheffing arbeidsplicht, ontheffing sollicitatieplicht, vrijlating inkomsten etc

Wil echt wel weer aan het werk maar nu gewoon nog niet als mijn baby nog baby is!!

Wat kan/moet ik doen, waar heb ik recht op, wat zijn mijn verplichtingen.

Graag hoor ik advies van jullie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Dirish,

Je wilt weten of je in aanmerking komt voor ontheffing van arbeids- en sollicitatieplicht.

Zoals je zelf al aangeeft, heb je geen recht op een uitkering van UWV; je WAZO is afgelopen en je hebt niet lang genoeg gewerkt voor een WW-uitkering.

De plichten waarover je vraag gaat, hebben betrekking op de Bijstandsuitkering. Die wordt betaald door de gemeente, niet door UWV. Het UWV kan je daarom niet informeren over de verplichtingen die bij een Bijstandsuitkering horen. Ik adviseer je daarom deze vragen aan je gemeente te stellen.

Ik hoop dat je een manier vindt om de zorg voor je kindje te combineren met je werk!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina