Dat merkte ik ook hoor. Sommige mensen doen echt alsof je hun geld uitgeeft. Maar laten we wel wezen alls je werkt komt er meer geld binnen dan met wen uitkering. Ik lees soms topics van er kom hier 3000 euro pm binnen en we hebben het zo zwaar. Natuurlijk is 3000 euro heel weinig als je beiden ft werkt maar bij elkaar is het best een hoop. Als die mensen een uitkering hadden dan kregen ze 1400 pm ipv 3000. Je leefd ook gewoon naar je stand. Als jij een duur koophuis hebt wat je maar net met twee salarissen kan betalen. Als je nu een uitkering hebt ben je veroodeeld tot de sociale huurwoningen. Meer kan je niet betalen en tegenwoordig is de grens zelfs op 570 gezet voor de meeste mensen. Dus ja... Je zal moeten roeien met de riemen die je hebt. Er zijn ook veel mensen die gelijk denken dat je een arme sloeber bent. Ik kreeg van iemand allemaal 3derangs oid vies speelgoed toegestopt dat kon mijn zoontje vast goed gebruiken. Zo lang je geen torenhoge schulden hebt of een heel duur huis kan je best wel goed rondkomen maar zoals justme al zegt je beperkt jezelf heel erg.
Ken ook moeder die partime werken en aanvullende bijstand krijgen. Dit is makkelijker is krijgen dan volledige bijstand. Je hebt dan wel ondertussen sollicitatie plicht voor een fulltime baan maar ze zijn dan veel soepeler omdat je laat zien dat je werkt. Wellicht is dat een optie. Het is nu echt niet zo dat een kind vrijstelling geeft om te gaan werken. Dat wat voor heen tot 4/5 jaar meen ik. Ik denk dat geen een vader/moeder hun kind naar de opvang wil brengen maar het is nodig om geld te verdienen. Koos zelf voor een gastouder omdat ik me daar fijner bij voelde.. Als de bijstand in gaan zo makkelijk was hadden er weinig alleenstaande vaders/moeders gewerkt denk ik
Klopt, maar je had het over de harde reacties in het algemeen die hier werden gegeven. Ik geef alleen graag aan waarom die van mij misschien wat hard over kan komen.
@AnnaCF Dat is nou juist het probleem! Als je werkt komt er níet automatisch meer geld binnen dan in een uitkering. Een modaal inkomen, modaal en dus niet minimum-loon, is 35.000 euro bruto per jaar. Netto is dat, zeg maar even makkelijk, een kleine 1800 euro per maand die je te besteden hebt. En dan heb ik het nog niet eens over de sappelende kleine middenstander/zelfstandigen, want dan heb je het zeker weten zwaarder dan een alleenstaande moeder in de bijstand.
Wanneer jij als alleenstaande die 1800 euro netto verdient krijg je ook alsnog die alleenstaande ouderkop en ook kinderbijslag. Dus heb je wel degelijk wat extra. En stel dat je alimentatie ontvangt komt dit ook bovenop je inkomen. Bij je uitkering wordt het daarvan afgetrokken. Dus ik zie wel voordelen in werken! Om het inderdaad nog maar niet te hebben over de sociale dienst die je continu in de gaten houdt en andere beperkingen!
Ik vind het overigens gek dat men het telkens maar ook over de toeslagen heeft. Alhoewel als je onder een bepaald inkomen komt als alleenstaande ouder je deze ook krijgt. Ik zit zelf gelukkig idd niet in de bijstand maar vind het heel erg grof sommige reacties. Daarbij weet ik nadat ik alleen kwam te staan met mijn oudste dat het niet zo makkelijk was om werk te vinden. Want als alleenstaande wordt je toch anders bekeken. Men weet dat opvang op sommige dagen of tijden moeilijk is. En als een kind ziek is dat je dan waarschijnlijk toch ook ziek moet melden als er geen andere oppas is . Dus het is allemaal makkelijk roepen. Maar niet zo makkelijk als het lijkt dus.
Nou dat geloof ik niet hoor. Als je een modaal inkomen hebt dan betaal je niet over het volledige bedrag 52% belasting. U hebt in 2016 de AOW-leeftijd nog niet bereikt Dus het zal eerder rond de 2000 zijn. Dat is nog steeds dubbel zoveel als een bijstandsuitkering. Huur en zorgtoeslag vervald maar nog wel recht op 256 kgb. En 65 kinderbijslag per kind Dus een besteedbaar inkomen van ongeveer 2200 pm. En gelukkig kan je ook nog wel bepaalde kosten aftrekken vd belasting. Het loont dus zeker wel om te werken Als ik voor mezelf de wat realistischere 22000 pj invoer heb je hier aanvullend recht op. Plus bij mij dan nog alimentatie. Werken levert echt meer op dan bijstand maar een modaal of hoger inkomen ten opzichte van een lager inkomen daar wringt het wel. Ik werkte als zelfstandige naast mn studie dus weet hoe het werkt alleen om recht te hebben op bijstand heb ik me moeten uitschrijven bij de kvk en mag ik niet meer als zelfstandige werken. Hoe krom is dat!