Ik vroeg me af als je een miskraam hebt, of je ook recht op bijzonder verlof hebt of valt dat onder zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim o.i.d.? En moet je dan een zwangerschapsverklaring afgegeven hebben aan je werkgever? En de tijd dat je aan het wachten bent tot de geplande currettage (of tot het spontaan afkomt), hoor je dan gewoon te komen werken? Ineens allemaal vragen... Ik kon het in onze CAO (metaalnijverheid, installatiebranche) niet vinden.
Volgens mij melden de meeste meiden zich 'gewoon' ziek. In het eerste trimester heb je nog geen zwangerschapsverklaring (en tijdens/na een mk wordt die ws ook niet meer afgegeven door de vk). Op basis van je klachten (pijn, emotioneel) kan je je dus ziek melden. Een griepje is plausibel (kan je weekje thuisblijven) of als je het wilt kan je evt ook je leidinggevende inlichten zodat ze wel weten wat er aan de hand is... In CAO's wordt het nooit genoemd volgens mij. Sterkte.
ik heb in eerste instantie een miskraam gehad, ben toen een dag of 3 ziek geweest en heb zelf besloten (ondanks dat ik nog bloedde) te gaan werken, gewoon omdat ik dat zelf prettig vond. toen was volgens mij wel het vruchtje er al uit hoor. Maar omdat ik me zwanger bleef voelen heb ik een controle echo gehad en bleek ik zwanger geweest te zijn van een tweeling maar dat zat ook niet goed en ben ik een aantal dagen later gecuretteerd. Ik heb me toen niet ziek gemeld tussen de beslissing en de curettage, pas vanaf de curettage en een aantal dagen daarna ben ik ziekgemeld geweest. maar volgens mij wel gewoon ziek, weet het eigenlijk niet, dat heeft m'n werk verder geregeld.
op mijn werk wisten ze van mijn zwangerschap en daarna mijn leidinggevende over de miskraam ingelicht. Ben Twee weken thuis gebleven. Na mijn curretage nog een week. Dit was geen probleem en als ik had gewild had ik waarschijnlijk nog langer kunnen thuis blijven of gedeeltelijk aan het werk. Voelt beter om weer aan het werk te zijn ook al ben ik soms ongeconcentreerd en moe. Maar weet hoe het komt dus stoor me daar niet aan. Sterkte de komende tijd.
Je zult zelf moeten bekijken of je in staat bent om te werken. Heeft natuurlijk alles met de aard van je werk enzo te maken. Bij de eerste miskraam kregen wij het nieuws op 28-12, toen ik vakantie had. Ik zou de week erop eerst gewoon gaan werken, zolang er nog niets op gang kwam. Heb toen dinsdags een vergadering gehad met enkel collega's, en 's middags een afspraak bij de gyn. Planning was toen om de volgende dag wel te gaan werken, omdat ik pas de week erop de miskraam met medicatie op gang zou gaan brengen, (dan kon ik eerst even wat dingen afronden op m'n werk en kon alles gebeuren op een dag dat onze dochter naar de gastouder was). Maar toen kwam het woensdags toch al op gang en heb ik me ziek gemeld. Uiteindelijk is de miskraam pas zondag echt gekomen en vervolgens bij de nacontrole op woensdag bleek ik nog niet schoon te zijn en heb ik de volgende dag een nacurettage gehad. Daarna ben ik nog een week thuis geweest, dus in totaal 2,5 week. Bij de tweede miskraam kregen we het nieuws vrijdags en hebben maandags besloten om zo snel mogelijk in te gaan grijpen en niet af te wachten, (had nogal heftige bloedingen bij de eerste). Dat is toen woensdags gebeurd en ook toen weer een nacurettage nodig gehad, die vrijdags is geweest. Ik ben daarna toen nog 2 weken helemaal ziek gemeld geweest en de week erop weer begonnen met 4 uurtjes werken. Volgende maand word ik pas weer helemaal beter gemeld, omdat ik deze keer erg lang allerlei fysieke klachten heb gehad en erg moe bleef. De 3e vmk die nog even tussendoor kwam, heeft er emotioneel niet heel erg hard in gehakt. Fysiek was dat wel even weer een extra klap, dus vandaar dat i k pas per volgende maand weer helemaal beter gemeld wordt.
Het is als met gewoon ziekteverlof, als je niet in staat bent om te werken kun je dat niet. Het verschilt per vrouw, ik heb tijdens mijn beide miskramen gewoon doorgewerkt, en alleen na mijn laparascopie een dagje thuis gezeten omdat het lichamelijk niet ging. Maar ik vind het fijn om afleiding te hebben, dus voor mij is werken dan belangrijk. Maar er zijn geen aparte bepalingen voor geloof ik.
Ik heb me de eerste keer ziek gemeld. Bij de ARBO geweest. Vonden dat ik nog een aantal weken thuis moest blijven. Hebben dit teruggekoppeld aan mijn directeur. Ben toen in totaal week of 5, 6 thuis geweest ivm vloeien en pas een curettage na 3 weken. Tweede keer heb ik me niet ziek gemeld. Heb eigenlijk doorgewerkt. Directeur op de hoogte gebracht. Als het niet ging kon ik naar huis...
Dankje voor jullie reacties. Ik werk bij mijn ouders in de zaak, dus op mijn werk zijn ze al bekend met de situatie. Ze geven me ook de vrijheid. Ik ben altijd welkom om te komen werken, maar ze staan er meer op dat ik thuis blijf, de lieverds. Ik weet alleen niet of ik ziekgemeld ben, want officieel zou ik in de week van 1 maart eindelijk weer volledig hersteld gemeld worden n.a.v. mijn depressie. Dat hele gedoe bij de Arbo, blegh. Maar nu maak ik me er eigenlijk niet zo druk over.
Ik heb me bij alle miskramen ziek gemeld (gemiddeld tussen enkele dagen tot enkele weken) en alle keren viel dit onder zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim. Ik werd ook gebeld door het UVW ter informatie/ controle. Dit is voordeliger voor de werkgever, dan normaal ziekteverlof. Uiteraard kon ik geen zwangerschapsverklaring afgeven, maar het UWV vond dat alle keren geen probleem.
Ik heb toevallig een paar weken geleden contact opgenomen met mijn werkgever over mijn miskraam van precies een jaar geleden. Bij ons op het werk zit het alsvolgt: als je een jaar niet ziek bent, krijg je het jaar erop 15 vakantiedagen extra. Mocht je ziek worden, gaan hier eerst die 15 dagen vanaf (meer kun je er niet kwijt raken). Nu had ik begrepen van mijn HR dame, dat alles wat zwangerschapsgerelateerd was, niet van die 15 dagen af zou gaan, zoals het verlof (wat vroeger wel van die dagen af ging). Ik heb me toen ook ziek gemeld met als reden miskraam. Maar bij mijn werk werd dit niet als zwangerschapsgerelateerd gezien. Dus zijn die dagen gewoon ziek gemeld. Het is zelfs zo, dat als ik nu eerder had moeten stoppen ivm bekkeninstabiliteit of iets dergelijks, dit dan ook van die 15 dagen was afgegaan. Bovendien weten veel werkgevers nog niet dat je zwanger bent op het moment dat je de miskraam krijgt. Hiervoor moet je officieel een zwangerschapsverklaring overhandigen en die had ik toen nog niet in handen. Sterkte!
Ik heb me helemaal niet ziek gemeld. Ik ben vanmorgen het vruchtje verloren en ik vloei nu nog alsof ik menstrueer. Ik zou niet weten wat ik de hele dag thuis zou moeten, ik voel me ook niet ziek. Maar het is voor iedereen anders denk ik....
Veel werkgevers denken dat, maar bij een miskraam hoef je geen werkgeversverklaring af te leggen om zwangerschapsgerelateerd ziek te worden gemeld. Bij al mijn miskramen vond het UWV het geen enkel probleem. Mijn werkgever bleef wel keer op keer naar een verkaring vragen, maar dan verwees ik ze gewoon door naar het UWV en probleem opgelost. Sterkte ermee!
Ik heb alle 4 de miskramen tijdens vakantie gehad (waarvan 3 ook echt weg en in het buitenland). meestal kwam ik 2 of 3 dagen daarna thuis en ben dan altijd gelijk weer gaan werken. Mijn pijn was altijd vergelijkbaar met een heftige menstruatie en als ik dat heb meld ik me ook niet ziek... Bovendien zou ik helemaal gek worden als ik thuis de hele dag in mijn eentje na zou zitten te denken over de miskraam. Ik word gelukkiger van gewoon weer verder leven en afleiding hebben. Succes met wat je ook beslist!
@all: dankje voor jullie reacties! @MamaVanSimone: ik zou nu echt niet kunnen werken. Zit nogal in een emotionele rollercoaster. Met hoeveel weken ben jij trouwens het vruchtje verloren? Want je schrijft er zo makkelijk over. Bij ons bleek bij de termijnecho bij de vlos het hartje gestopt te zijn, volgens de gyn met 11 weken. Daarvoor hadden we met bijna 9 weken bij de intake wel een bewegend kindje met kloppend hartje gezien. Ik heb trouwens wel nog een zwangerschapsverklaring opgehaald bij de vlos, dat is makkelijker voor mijn werkgever. Vanochtend kreeg ik al een telefoontje van de Arbo, tsja... Situatie uitgelegd en volgende week belt ze nog een keer. Sinds het slechte nieuws zit ik thuis. Da's nu precies een week. Ik ben wel naar mijn werk geweest voor troubleshooting, maar ik was er totaal niet met mijn hoofd bij.
toen ik gehoord had dat het hartje niet meer klopte had ik vakantie. En daarna nog een week. Dus ik kon gewoon afwachten of het vanzelf kwam. Na die week nog niks dus toen heb ik een afspraak bij de gyn geregeld. Ik zou toen nog een week ziekgemeld blijven, ik wilde niet dat het op mijn werk los zou komen, die gedachte leek me verschrikkelijk. Uiteindelijk op vrijdag pillen gehad om het op te wekken. Dus ik dacht ik ga maandag weer werken. Maar uiteindelijk vloeide ik heel heftig dus bleef ik in de ziektewet, moest nog een keer die pillen, nog een keer naar het ziekenhuis om mijn spiraal (was niet gepland) op een speciale manier te laten verwijderen want hij zat helemaal verkeerd. Daarna nog een keer gecurreteerd. Ik ben 2 weken thuisgebleven. Eigelijk voelde ik me daarna niet heel goed maar dat was mijn laatste week bij die werkgever en ik wilde het niet zo afronden.
@Nelly: ik heb met 6w3d een miskraam gehad. Best wel vroeg dus. Maar ik werd al achterdochtig toen mijn tests licht bleven. Dus ik voelde het wel min of meer aankomen.