Ik werk bij de McDonald's en waarschijnlijk wordt mijn contract niet verlengd. Deze loopt eind juli af. Ik wil natuurlijk wel ander werk, maar denk dat dat lastig gaat worden aangezien ik zwanger ben. Weet iemand of je dan wel gewoon recht hebt op een uitkering en dergelijke? Alle informatie die jullie zal me enorm helpen. Hier zit ik namelijk wel een beetje mee.
recht op een uitkering heb je als je ik dacht een half jaar gewerkt hebt. Ik weet dus niet hoelang je al werkt. Je kunt eens op werk.nl kijken. Das de site van t cwi, die regelt samen met t uwv de uitkering en de controle daarop. Anders effe een afspraak met ze maken over hoe te handelen. Je bent dan ongeveer 14 weken ofzo dus je hebt wel kans op nieuw werk. Ligt er een beetje aan waar je wil en kan werken. Als je solliciteert hoef je t in principe ook niet te zeggen, maar ja vanaf dan ga je t denk ik wel een beetje zien. Als je ww aanvraagt en er recht op hebt krijg je de eerste 2 maanden 75% van je laatst verdiende loon en daarna 70%. Je bent verplicht om te solliciteren. Ze gaan dan kijken welk niveau werk je hebt gedaan en dat niveau mag je dan weer accepteren t niveau eronder mag je weigeren. Je moet voldoende solliciteren/ inzet tonen. Als je de kans hebt zou ik weer werken maar weet uit ervaring dat solliciteren en zwanger zijn niet geweldig samen gaan soms
Dat had ik inderdaad ook wel een beetje verwacht en ik wil natuurlijk ook graag werken, want er is natuurlijk toch gewoon geld nodig. Maar ja als ik niet zou worden aangenomen word het toch wel een beetje lastig. Ik zal in ieder geval even met het cwi-uwv gaan bellen. Heel erg bedankt in ieder geval