Hallo, Ik heb een vraag over de ZEZ uitkering. Ik werk binnen een gezin via een pgb budget. In de eerste zes maanden werkte ik 1 dag in de week. Daarnaast had ik nog een invalbaan en heb ik mijn studie afgerond. Nu werk ik 3 dagen in de week binnen het gezin. Nu is mij verteld dat ik dan een ZEZ uitkering kan krijgen. Ik moet de belasting aangiften van de afgelopen vier jaar mee sturen. Maar toen werkte ik veel en veel minder. Waar word mijn uitkering dan op gebaseert? Er zit namelijk een groot verschil in mijn inkomsten nu en de afgelopen vier jaar. En hoe kan ik er achter komen hoe hoog mijn uitkering (ongeveer) zal zijn? Daarnaast begrijp ik niet alles van het formulier, kan ik hiervoor bij het UWV langs om hier hulp bij krijgen? Groeten, Liess
Beste Liess, De hoogte van de ZEZ-uitkering wordt gebaseerd op je inkomen van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin je de uitkering ontvangt. De hoogte van je uitkering is dan de gemaakte winst van het voorgaande jaar gedeeld door 261. Dit is de winst per dag en tegelijk je uitkeringsbedrag per dag. Hieraan is een maximum verbonden van 100% van het minimumloon. Het UWV heeft geen loket waar je langs kunt komen voor vragen over het formulier. Wél kan je bellen met UWV-telefoon (0900-9294), de medewerker doorloopt samen met jou het formulier en helpt je met het invullen van de vragen. Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare