Hallo, ik ben 21 weken zwanger en ik heb op mijn werk natuurlijk allang doorgegeven dat ik zwanger ben en een zwangerschapsverklaring ingeleverd nu moet mijn werkgever het toch regelen met het UWV? of moet ik dat zelf doen?
Beste Kiet, Meestal vraagt je werkgever het verlof voor je aan. Dat kan 8 tot 10 weken voor de uitgerekende datum. Zodra we de aanvraag ontvangen, krijgen jij en je werkgever een ontvangstbevestiging. Actuele informatie over het zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus stel dat mijn werkgever het vergeet door drukte en laksheid.. dan is dat hun probleem en niet het mijne toch?? ze moeten mij dan gewoon blijven doorbetalen neem ik aan.
Beste Kiet, Het is gebruikelijk dat de WAZO via de werkgever uitbetaald wordt. Dit is geen vaste regel werknemer en werkgever kunnen er ook voor kiezen om de uitkering rechtstreeks aan werknemer uit te laten betalen. Als je wilt weten of je werkgever verplicht is je loon door te betalen als hij vergeet de uitkering voor je aan te vragen kun je hierover juridisch advies vragen. Dit kan bij een rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket. Je kunt zelf ook bellen met UWV-telefoon(0900-9294) om te controleren of UWV de aanvraag al van je werkgever heeft ontvangen. Is dit niet het geval dan kun je op tijd aangeven bij je werkgever dat het opgestuurd moet worden. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare