100% ziek gemeld maar 50% aan het werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Marikke31, 6 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marikke31

Marikke31 Lid

6 sep 2016
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in de 16e week van mijn zwangerschap heftig bloedverlies gehad waardoor ik op aanraden van de gynaecoloog 50% ben gaan werken. Mijn werkgever heeft mij destijds ziek gemeld bij het uwv, maar ik kwam er vandaag achter (had hier niet eerder op gelet) dat ze mij al de hele tijd ,inmiddels 15 weken, voor 100% heeft ziek gemeld.. Ik heb dus al die tijd als een soort vrijwilliger gewerkt, terwijl wij thuis heel wat hebben verzet om de 50% vol te houden. Mijn man heeft onder andere zorg verlof opgenomen om mij te kunnen verlichten. Ik heb hier een naar gevoel bij, ook omdat ik bijvoorbeeld wel tijdens de vakantie mijn vakantiedagen heb moeten inleveren. Hoe kan ik nu het beste handelen??

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marikke31,

Ik kan me goed voorstellen dat je naast de complicatie ook nog eens een naar gevoel krijgt bij het handelen van je werkgever. Je wilt weten wat je nu het beste kunt doen.

Ik raad je aan juridische hulp te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstandsverzekering of de vakbond. Informeer bij hen of jouw werkgever tijdens ziekte jou mag verplichten vakantie-uren op te laten nemen. Dit is namelijk niet aan UWV.

Heb je daarnaast een brief gehad van UWV waarin stond dat UWV jou kort in verband met inkomsten? Eigenlijk wordt daarmee bedoeld dat jouw werkgever geen recht heeft op de volledige Ziektewet- uitkering. Immers je werkgever had recht op de helft van de uitkering, omdat jij voor de andere helft nog werkt. Als er geen uren zijn doorgegeven heeft jouw werkgever al die tijd teveel vergoeding van UWV ontvangen. Of je je werkgever hiermee moet confronteren is aan jou. Je kunt ook zelf een wijziging doorgeven. Dit doe je met het volgende formulier.

Ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijd.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina