werken in belgie, wonen in nederland, wat met renteaftrek?

Discussie in 'De lounge' gestart door claire, 27 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claire

    claire Fanatiek lid

    8 apr 2007
    1.275
    0
    0
    begeleidster
    Hoi,

    We zitten in een dilemma en ik zou graag eens advies willen krijgen van mensen die in eenzelfde situatie zitten als ik...
    We wonen samen in Belgie, mijn vriend werkt ook in Belgie, ik werk in Nederland
    We zouden heel graag een huis willen kopen in Nederland (een eerste koophuis) en ons werk behouden dus
    Maar hoe zit het met de rente-aftrek van de hypotheek?
    Ik heb al horen zeggen dat we ons rente niet kunnen aftrekken van zijn loon, wat heel jammer zou zijn omdat hij in het hoogte percentage valt, maar dat het dus van mijn loon afgetrokken zou worden...
    Op de site van de belastingen staat wel iets over de zogenaamde compensatieregel, maar daar snap ik niet veel van :(
    Zijn er onder jullie die in eenzelfde situatie zitten of dit hebben meegemaakt?
    Zo ja, hoe hebben jullie dat dan geregeld met een hypotheek?

    Ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan vinden

    groetjes
    claire
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb geen idee, maar zou eens bellen met de belastingdienst, daar kunnen ze je precies aangeven wat de (on)mogelijkheden zijn.
     
  3. Niet meer actief

    Hoi Claire,
    ik neem aan dat jullie beiden nederlander zijn?
    In dat geval is het volgens mij inderdaad zo dat slechts jouw inkomen in aanmerking komt voor de renteaftrek. Je vriend draagt immers zijn belasting af aan het land waarin jullie wonen, Belgie.
    Wat die compensatieregeling betreft, daar hebben jullie volgens mij ook niet echt iets aan, dat zou wel het geval zijn geweest als je partner Belg zou zijn en in Nederland zou wonen. In die situatie zitten mijn vriend en ik, omdat hij Belg is en in Belgie werkt (maar we in NL wonen), krijgt hij van de nederlandse belastingen compensatie voor het teveel aan lasten (belasting) dat hij afdraagt aan zijn werkland (daar ligt de ingehouden loonbelasting namelijk veel hoger dan in Nederland)
    Lijkt me dat je inderdaad het beste eens contact opneemt met de nederlandse belastingdienst, zij hebben zelfs een afdeling grensarbeid waar ze heel goed kunnen helpen met dit soort vragen.
    Veel succes ermee!
     
  4. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Als je beide Nederlander bent kun je ook kiezen voor binnenlandse belastingplicht. Dan is de rente aftrekbaar.
     
  5. claire

    claire Fanatiek lid

    8 apr 2007
    1.275
    0
    0
    begeleidster
    hey,

    we zijn allebei belg, maar heb ondertussen ook al contact gehad met de nederlandse belastingsdienst en de rente kan enkel van mijn loon worden afgetrokken...jammer :( maar helaas

    bedankt voor jullie reakties ;)

    groetjes
    claire
     
  6. Marisha

    Marisha Fanatiek lid

    15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hoi,

    Mag ik uit pure nieuwsgierigheid eens vragen waarom je in Nederland een huis koopt?

    Ik dacht dat België qua vastgoed goekoper was dan Nederland (daarom kopen veel Nederlanders een huis boven Antwerpen)...

    Ik dacht dat er in Nederland vooral veel gehuurd wordt... vandaar mijn vraag...
     
  7. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Ja ik zou het ook andersom doen, belastingtechnisch veel beter, haha.

    Maar ik dacht dat er hier op de site iemand was die adviezen gaf over de belastingdienst? Die had dacht ik haar eigen topic geopend een tijdje terug?
     
  8. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Sorrie Lientje :oops:
    Ik had het even opgezocht en zag dat jij dat was.

    Liefs Marieke
     
  9. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dacht ik ook al.
    je hebt echt super mooie huizen in Belgie voor "weinig" geld, zo'n zelfde huis zou in Nederland onbetaalbaar zijn.
    Ik woon tegen het grensgebied aan en er wonen zo ontzettend veel Nederlanders net over de grens. Lijkt wel of je gewoon in Nederland woont dan ;)
     

Deel Deze Pagina