Nou wij hebben een tijdje van de uitkering moeten leven en dat was zeker geen pretje hoor! Wij kregen niks op. Onze schoot voorgeschoteld. Moesten verplicht naar onzinnge afspraken gaan, tig sollicitatie trainjngen volgen (waar echt nergens op slaan), je mag geen fatsoenlijk auto hebben en veel dingen konden wij niet voor onze dochter kopen (was toen zwanger), je continue verantwoorden en voor elk ding wat je nodig hebt en niet kunt betalen bij een of andere instantie aankloppen met de hoop dat zij je een klein deel ervan kunnen vergoeden.... Oh en vergeet dat verplichte vrijwilligerswerk aka slavernij niet! Ik zou echt niet willen ruilen met die mensen....been there done that...
Er zullen altijd fraudeurs tussen zitten. En die verpesten de hele boel voor de anderen. Heb zelf ook tijdelijk bijstand gehad en dat is echt geen pretje hoor. Maar doordat er mensen zijn die op alle mogelijke manieren de gemeentes uitknijpen wordt er een heel negatief beeld gevormd over mensen met een uitkering. Ik ken er ook 1 die dat doet. Heb wel eens gedacht een melding te doen. Ze wonen al jaren samen maar niet op papier. Dit omdat ik dus heel boos kan worden omdat men door mensen als haar iedereen over 1 kamp scheert. Maar ze heeft kinderen. En hoe slecht ik haar daden ook vind, ik hoop dat de kinderen er zo min mogelijk van meekrijgen. Een melding zou het niet makkelijker maken voor de kinderen
Zo ken ik iemand die pgb fraude pleegt. En niet te zuinig ook. Weet ook niet goed wat ik hier mee aan moet
Melden. Maar goed, ik schijn hier heel hard in te zijn. Maar ondertussen klaagt iedereen steen en been over fraude. Ik las dat iemand zei dat dat je zaken niet zijn. Maar je betaald er belasting voor, dus in mijn ogen zijn het 'onze' zaken wel.
Wow... wat is het makkelijk om over een ander te oordelen. Vaak ken je de situatie niet en weet je niet hoe mensen zich voelen. Problemen die mensen hebben met een uitkering: - zich nutteloos voelen - vaak omgaan met tegenslagen - verantwoorden bij instanties - verplicht trajecten volgen. - schulden - psychische problematiek - lichamelijke problematiek (deels veroorzaakt door thuiszitten) - detentie en ga zo verder.. het is niet HUN probleem.. mensen zitten niet voor de lol in de uitkering, daar zit een gedachte achter, een menselijk probleem. Die zien we alleen vaak niet helaas..
Toen ik mijn vriend leerde kennen zat hij in wsnp. Dit is echt zijn redding geweest. Hij moest met zijn billen bloot en de eerste keer aanvraag voor schuldsanering was afgewezen. Je moet een jaar stabiel zijn en vast werk hebben om er in te kunnen komen en alles word van je afgepakt. Hij had zelfs minder dan 50 euro per week. En niet alles word zomaar kwijt gescholden. Nu is hij er 2 jaar uit en wij zitten nog in een na sleep ervan. Daarnaast werkt hij zo'n 60 uur per week en ik 30. Wel vind ik sommige dingen " vreemd". Als ik 20 uur ga werken straks krijg ik misschien 750 euro. Een uitkering is meer. Dus ja als daar misbruik van gemaakt word snap ik ts wel. Zelfs mijn moeder die in de bijstand zit krijgt bijstand op basis van een 40 urige werk week. Krijgt meer dan dat ik verdien. Plus alle subsidies. Daar in tegen heeft ze wel haar eigen vermogen op moeten maken en heeft een rug aandoening. Kan geen kant op ivm de gemeente en dat geeft veel stress. Denk dat t moeilijk is bij iedereen achter de deur te kijken... Als die vrouw er misbruik van maakt vind ik t echt schandalig... een brutaal mens heeft de halve wereld.. Als ze echt iets mankeert tja dat gun je niemand..
Dit klopt niet. Vroeger was het inderdaad zo dat alleenstaande moeders niet hoefden te werken tot het jongste kind naar school ging, maar dat is niet meer. Verder; leven en laten leven. Oordelen is zo makkelijk.. Helemaal als je niet in elkaars financiën etc kan kijken. Niet alles wat je ziet is ook zo zwart wit.
Tja, als ik dit soort verhalen lees ben ik gewoon blij dat ik m'n zaakjes wel op orde heb en kan houden zonder te frauderen. Er zullen altijd rotte appels zijn en ik heb besloten me daar niet druk meer over te maken (deed ik eerst wel). Zonde van mijn toch al beperkte energie.
Ik denk er eigenlijk ook wel zo over hoor...en maak mij er ook niet druk over. Maar van de zotte is het eigenlijk wel...door die fraudeurs worden de regels alleen maar strenger en betalen we allemaal mee.
Rotte appels hou je die de boel bedonderen. Ooit lopen ze tegen de lamp. Maar als mensen het echt nodig hebben, ik ben blij dat wij in Nederland zo'n goed vangnet hebben. Gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar ken wel mensen die hulp hadden en dit echt nodig hadden. En daarnaast ook echt niks extra's konden doen.
+ alle toeslagen waar je recht op heb zit je op een inkomen van ong. 1600. Diverse dingen worden kwijt gescholden & kindjes kunnen gratis sporten. En daar hoef je niet voor te werken. Oke beetje vrijwilligers werk, paar keer op gesprek etc.
Goh, die 5 of 6 baantjes tegelijk, en dat belazeren, was dat soms in een manische periode? Zou het misschien kunnen dat jij niet door hebt hoe beperkend haar psychische gezondheid was voor haar dagelijks leven en haar vermogen om te werken? En dan ook regelmatig te werken, zowel in de manische als depresieve periodes, want het klinkt niet alsof ze erg stabiel was. En in de zin dat ze iedere keer als ze ingeroosterd was er ook toe in staat was en er kon zijn. Dit verhaal is volgens mij wel degelijk zwart wit, namelijk dat zij volledig terecht in de wajong zat. Bipolaire stoornis is echt een heel heftig iets om mee te leren leven en het is moeilijk stabiel te worden en te blijven. Het feit dat ze nu aan het studeren is in een "poging tot een fatsoenlijke baan" (klinkt lekker respectvol) zie ik als een teken dat ze redelijk stabiel is en haar stinkende best doet iets van haar leven te maken, ondanks haar ziekte. Zolang je geen volkedig zicht hebt op mensen hun financiën en niet weet hoe hun medische situatie werkelijk is, kun je er van buitenaf eigenlijk niet over oordelen. Het kan wel eens heel anders zitten dan het vanaf de buitenkant lijkt.
Het punt is dat als je werkt voor het minimum..je inderdaad ook toeslagen krijgt...maar dan werk je tenminste. Maar het gaat erom dat mensen die NIET werken OOK gewoon dus hetzelfde inkomen hebben plus alle extras vanuit de gemeente.. Je zit thuis en je krijgt hetzelfde als iemand die 40 uur moet draaien voor hetzelfde geld gebaseerd op het minimum dan...het is niet aantrekkelijk om te gaan werken. En die verplichtingen vind ik nergens op slaan. Ze controleren echt niet streng. Als ik hoor hoe sollicitaties binnenkomen..krijg je bijna plaatsvervangende schaamte van.
Een uitkering is echt lager dan het minimumloon. En als je wel werkt en maximaal 110% van het minimum inkomen hebt dan heb je net zo goed recht op alle toeslagen en tegemoetkomingen. Ook voor de sport van de kinderen en ook voor het schoolgeld enz. Mensen met een uitkering worden er alleen door de gemeente vaak op gewezen terwijl iemand met eigen inkomen daar zelf achteraan moet. Maar dat is logisch want de gemeente gaat natuurlijk niet iedereen bellen die minimaal verdiend om dat soort dingen door te geven.