Kat sproeit ineens

Discussie in 'De lounge' gestart door Sammie88, 3 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie88

Sammie88 VIP lid

12 jun 2008
    11.287
    0
    36
    Emmen
    Onze kater van ruim 3 jaar sproeit ineens behoorlijk in huis.

Hij heeft dit voor de castratie (was toen 7 mnd) en daarna nooit gedaan, en zo ineens is het begonnen.

Wel hebben we voor 2 maand terug 1 maand lang een kater (gecastreerd) en een Poes (gesteriliseerd) in huis gehad van mijn zus wegens renovatie van hun woning.

Maar kan het zo zijn dat het door hun katten is gekomen?

Wat kan ik er nu nog tegen doen?

2. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    het is denk ik zeker door die katten gekomen
    het is terratorium afzetten, wat je er tegen kunt doen
    dat weet ik niet helaas, onze kater is pas 11 weken en
    die doet dat dus nog niet.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Het zou door die katten kunnen komen maar hij kan ook blaasproblemen hebben. Mijn kater ging ook "ineens" sproeien, bleek ie blaasgruis ye hebben.

4. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik zou even een plasje langs de dierenarts brengen. Is het trouwens sproeien (met de staart omhoog tegen de muur) of gaat hij wel zitten plassen.

5. hbbeestje

hbbeestje Actief lid

8 jun 2009
    311
    0
    0
    even de assistente BELLEN.
    en anders is het echt om zijn terorium te bakenen

gr

6. Sammie88

Sammie88 VIP lid

12 jun 2008
    11.287
    0
    36
    Emmen
    Ik heb hem nog nooit betrapt, vind alleen de plasjes in huis.
    Het ruikt wel ontzettend sterk!

We gaan eerst proberen om een nieuwe kattenbak neer te zetten, aangezien de andere katten op zijn bak zijn geweest.

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Even met een spuitje wat urine opzuigen en naar de dierenarts brengen.
    Dan kunnen ze uitsluiten of het om een blaasprobleem gaat.

8. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik denk ook dat het gewoon door de andere katten komt. Zeker als ze op zijn bak geweest zijn..
    Maar ik zou ook niet te lang wachten met de urine laten controleren, zeker niet omdat het over een kater gaat, van blaasgruis kan die echt doodziek worden. Even goed in de gaten houden dus.
    Succes

9. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Maar vind je die plasjes op de grond, of op hoogte (bijv. tegen de muur of tegen de bank)?
    Als het op hoogte is is het sproeien en kan het inderdaad te maken hebben met de logeerkatten (maar er zijn nog veel meer redenen waarom een kat zijn territorium wil afbakenen). Als het plasjes op de grond zijn heeft het niet met territoriom afbakenen te maken, maar moet je op zoek naar de oorzaak van het onzindelijk zijn. Dat kan zijn omdat hij bijv. een blaasontsteking heeft (dus: urine door je dierenarts laten nakijken), maar kan ook komen omdat hij niet meer op de bak wil omdat je bijv. ander grit hebt gekocht, hij zich op een dichte bak bedreigd voelt, de bak niet schoon genoeg is, etc., etc.

Belangrijk dus om eerst te kijken of het sproeien of plassen is.

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Mijn kat sproeide en plaste beide.
    Ik zou toch urine laten testen. een kat met blaasgruis die niet op tijd geholpen word overlijdt hieraan

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Zeker bij plasjes op de grond moet je ff naar de DA om zn plas na te laten kijken. Blaasgruis kan heel gevaarlijk worden als het te lang duurt. Hier ook een blaasgruis kater en die pieste toen dus ook alles onder.

12. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Natuurlijk, een combinatie van beide kan altijd. (blaasontsteking, bijvoorbeeld door blaasgruis, geeft stress en stress kan weer de prikkel zijn om te gaan sproeien). Dus inderdaad altijd urine laten controleren.

13. Sammie88

Sammie88 VIP lid

12 jun 2008
    11.287
    0
    36
    Emmen
    Hij plast voornamelijk in dozen (waar de andere katten in hebben gelegen), tegen de krabpaal (waar de andere katten aan hebben gekrabt)en op kleding die vriendlief laat rondslingeren...na het dragen en zweten.

Het ligt trouwens niet ergens op de grond.

Heb telefonisch contact gehad met DA, en die zegt dat het te maken kan hebben met het territorium afzetten.

14. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    probeer anders eens feliway, je hebt die ook in spray vorm. Die kun je dan even over de plek waar hij gepiest heeft sprayen.

Deel Deze Pagina