Werken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sha29, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sha29

Sha29 Actief lid

Hoi Hoi :D

Ik ben nu 5 weken zwanger en ik werk nu 2dagen in de week..
    de dagen dat ik werk ben ik bek-af want ik doe staand werk 9 tot 6 ,
    maar als ik veel sta heb ik last bandenpijn...
    Ik heb mn werk niet verteld maar mischien moet ik dat wel doen?
    ik weet het niet vind het zo lastig omdat ik pas 5weekjes ben..
    ben bang om ontslagen te worden of iets in die richting...

ik weet het niet meer? :rolleyes:

Groetjes Sha.

2. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet, maar zouden er aanpassingen mogelijk zijn? Bijvoorbeeld een hoge zitkruk ipv staan, af en toe wisselen met zittend werk of extra pauzes?

3. Sha29

Sha29 Actief lid

Ik werk in een winkel ,dus je mag achter de kassa niet zitten.
    plus soms moet ik veel lopen om dingen te pakken ect...

en pauzes heb 1 keer een halfuur pauze :rolleyes:
    mischien moet ik het wel zeggen dat ik zwanger ben?

4. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Als ze weten dat je zwanger bent, heb je ook recht op aanpassingen. Van de site van SWZ (dus betrouwbare bron) heb ik het volgende gehaald (zie http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_ ... nk_id=2105)

Uw werkgever moet ervoor zorgen dat u veilig en gezond kunt werken tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding. U blijft zoveel mogelijk uw eigen werk doen. Als dit niet mogelijk is, kunnen uw werkzaamheden of werktijden worden aangepast.

Aanpassing werk bij zwangerschap
    Als de werkgever de mogelijke gevaren niet of onvoldoende kan wegnemen, kan uw werk worden aangepast. In het uiterste geval krijgt u tijdelijk ander werk aangeboden of hoeft u tijdelijk niet te werken.

Aanpassing werktijden bij zwangerschap
    Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken hebt u recht maar overleg wel altijd met uw werkgever:

regelmatige werktijden en rusttijden
    extra pauzes (maximaal 1/8 van uw werktijd)
    een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank)
    geen overwerk en nachtdiensten
    zwangerschapsonderzoek onder werktijd
    U hebt hier tot zes maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken).

Maar dan moet je het idd dus wel vertellen en of jij dat wil doen kun je het beste zelf bepalen.

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Heb je een vast contract of voor bepaalde tijd (zo ja, wanneer loopt deze dan af?)

Als hij binnenkort afloopt zou ik nog niks zeggen. Misschien krijg je dan toch nog die verlenging.

Loopt ie pas over een maand of 8 af, dan zou ik het gewoon vertellen.
    Het is meer lastig voor jou omdat je nog zo pril zwanger bent.

Ik vertelde het bij 9 weken. Puur omdat ze dan wisten waarom ik me niet zo lekker voelde.

6. Sha29

Sha29 Actief lid

Hoi ,

Mijn contract loopt in sept af dat zou mn 3e contract worden..en denk dat ik ook geen verlening krijg...
    ja ik heb ernu last bij het staan...maar idd wel erg pril om het te zeggen..
    dillema zeg...

7. Sha29

Sha29 Actief lid

Hoi dankje voor deze informatie!
    ik moet toch nadenken of ik het nu ga moeten zeggen..
    dit is lastig..

8. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    misschien een dilemma
    misschien niet!
    het is ook erg fijn om het kwijt te kunnen, het is een wonder! geen geheim toch? en tja als je een mk zou krijgen dan zou je het misschien ook wel fijn vinden om begrip te krijgen... tenminste zo denk ik erover.
    suc6 met je keuze

9. marissie

marissie Actief lid

14 jun 2007
    348
    1
    0
    Ik heb het ook heel vroeg verteld op mijn werk omdat ik bepaalde dingen niet meer kon/wilde doen. Vond het wel spannend om te vertellen en begrijp dat het een dilemma voor je is. Maar het is heel belangrijk om nu goed naar je lichaam te luisteren, dus als het niet gaat zou ik het vertellen.. Sucses in ieder geval en natuurlijk nog gefeliciteerd met je zwangerschap :p

10. mel123

mel123 Actief lid

21 nov 2007
    369
    0
    0
    Ik zou het wel zeggen als ik jou was... je maakt het jezelf zo alleen maar moeilijk...
    Ik heb het ook direct toen ik het wist op mijn werk verteld niet aan iedereen aangezien het een groot bedrijf is maar wel aan de leidinggevende en een aantal directe collega's.
    Als je nu al zoveel pijn hebt, zal je werk er echt wel wat aandoen als je het meld.
    En mocht er toch nog iets misgaan (waar we natuurlijk niet vanuit gaan) dan komt iedereen het vaak alsnog wel te weten...

11. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hoi hoi,

tot september kun je het allang niet verborgen houden, volgens mij ben je dan al met zwangerschapsverlof of bijna met verlof?
    Dus ja, ik vind dat je niks te verliezen hebt als je het nu al vertelt.

Kijk, dat je pril zwanger bent....dat is waar.
    Met 5 weken zwangerschap wisten alleen twee collega's van mij dat ik zwanger was.

Ik weet ook niet of je werkgever in zo een vroeg stadium al verplicht is rekening met je te houden..

12. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Als je bandenpijn hebt, wat mag je dan niet meer doen? ik werk in een kledingwinkel en loop de hele dag..

Deel Deze Pagina