Mijn zoontje van 2 vindt tanden poetsen op zich helemaal niet erg, hij laat het toe en probeert braaf de opdrachten op te volgen. Het lukt me echter niet om zijn voortandjes (zowel boven als onder) goed te poetsen, omdat hij zijn tongetje er de hele tijd tussen en voor doet! Nu zag ik gisteren toevallig een klein randje vlakbij het tandvlees, dat leek op aanslag en schrok daarvan! Ik heb pas in juni de eerste afspraak bij de tandarts, maar tot die tijd wil ik graag zijn tandjes zo goed mogelijk poetsen... wie heeft er tips?
Mijn zoon laat het tandenpoetsen prima toe, Bij mond open zegt hij altijd heel luid aaaaaah en tandjes opelkaar Cheeeeese hahaha. maar door Cheese te zeggen lang en duidelijk heb je de tanden goed bloot en kan je ze goed poetsen zo ook met aaaaaah dan kan je goed bij de kiesjes komen. Misch heb je hier wat aan?
Hey meid Wat voor tandenborstel heb jij zelf? Wij hebben een elektrische tandenborstel en dat vind onze zoon ge-wel-dig! We poetsen eerst zo goed als het lukt zijn tanden met zijn eigen borstel en tegelijkertijd pakken we onze borstel er bij (Ook al gaan we niet slapen of weg). We doen het dus altijd samen. Vervolgens wijst hij naar mijn tandenborstel en laat ik hem zien dat hij zijn tanden op elkaar moet doen. Zo poets ik zijn voortanden met onze elektrische borstel en dat gaat heel goed! Ik zit er zelfs aan te denken 1 voor hem te kopen, want volgens mij heb je ze ook voor kinderen.
Ook wij hadden veel moeite om die bovenste tandjes goed gepoetst te krijgen. Nu heb ik bedacht dat ik alles opnoem wat ze die dag heeft gegeten en terwijl ik naar een specifiek gedeelte van mijn eigen gebit wijs, zeg ik: zitten daar nou rozijntjes/brood/rijst etc op je tandjes?! Dan is ze helemaal enthousiast en noemt zelf ook nog allemaal eten op. Haar mond gaat helemaal open en wij kunnen er goed bij.
ik poets mijn kleine meid altijd eerst zelf. ga dan op de wc in de badkamer zitten, zij gaat achterstevoren tussen mijn benen staan en neem haar hoofdje liggend op mijn schoot. Zo kan je het allemaal goed zien, en kan je kindje nergens heen met zijn hoofdje. Ik zing ons tandenpoetsliedje en idd wat de andere dames zeggen aaaahhhhh voor de kiezen en cheeeeessse voor de voortanden. als we klaar zijn wil ze vaak nog zelf poetsen.
Ik poets ook altijd samen met laura mijn tanden. Dan vindt ze het echt leuk. Ook heeft ze een electrische tandenborstel van dora! Dus dan weet ik ook dat ze beter poetst dan met een gewone tandenborstel. Laura heeft wel al een klein gaatje in een van haar tanden. Maar de tandarts zei dat het een beschadiging is en gewoon goed blijven poetsen dan is er niets aan de hand. Het hoeft niet gevuld te worden! En ach, nog 2 jaar en dan gaan we wisselen. Dus tot die tijd goed poetsen!!
Ik vraag Uk altijd even te lachen. Dan komen de tandjes mooi bloot en poets ik ze. We maken er een spel van
Ik vraag altijd of ik kan zien wat ze gegeten hebben....'Jaaa, ik zie aardappeltjes...en een boterhammetje...even wegpoetsen.....en melk (?hihi?).....en worteltjes.....en een koekje....Zo nu is alles weer schoon en fris.... Ze vinden dit nog steeds geweldig
Ik was toevallig gisteren voor het eerst op controle bij de tandarts met mijn zoontje. En ik vroeg aan haar hoe ik het het beste kon aanpakken, ik had namelijk hetzelfde probleem. Bij mij bijt hij steeds op de tandenborstel. De tandarts kwam voor ons met de gouden tip: Op bed neerleggen op zijn ruggetje, dan valt zijn mond vanzelf open. Heb het vanochtend meteen uitgeprobeerd en ik moet zeggen ik heb nog nooit zo goed zijn tanden kunnen poetsen!
Ik las net al over de wc, daar maken wij ook gebruik van met het tandenpoetsen, maar dan net andersom. Jesse staat op de wcdeksel en dan laat ik z'n hoofdje achterover tegen me aan leunen en poets dan z'n boventandjes. Hij heeft er sinds een paar dagen twee kiesjes bij, dus die willen we wel graag mooi gaaf houden.
Ik poets m ook nog altijd liggend, maar hij bijt en kauwt ook op zn tandenborstel. Het is niet bepaald een succes. Vonden jullie kinderen het van begin af aan al leuk? Ik heb al van alles geprobeerd: tandenborstelliedje, al het eten van de dag wegpoetsen... het beste werkt nog eerst bij zn beer poetsen en daarna laat hij het enigszins toe bij zichzelf. En ik poets twee keer per dag. Liever 2x daags "met de franse slag" dan 1 keer...
hier gaat het sinds een half jaartje beter. Het eerste jaar was echt bijna een gevecht, later ging het iets beter. Nu is hij eraan gewend, en weet hij dat het moet, maar soms zegt hij nog wel es: hoeft niet tandjes poesen he? Dus echt een grote hobby is het nog steeds niet.
onze zoon krijgt van zijn oma een electrische tandenborstel van cars op zijn verjaardag! ik denk dat hij dat te gek vindt! er zit ook een muziekje op, die gaat zodra hij lang genoeg gepoetst heeft.. volgens mij zijn de electrische kindertandenborstels vanaf 3 jaar.
Met mijn zoontje speelde we tandartsje, hij in de stoel en ik de tandarts met een rare stem,......mega suc6, daarna ook nog even laten lachen als een krokodil (snel de voortanden poetsen) en volgende patiënt. Er zijn ook tandenpoets liedjes,......van Dirk scheele,....erg leuk!
Ik zeg altijd "tandjes op elkaar en grommen maar" dan moet ze eerst heel erg lachen maar dan doet ze haar tandjes op elkaar en kan ik haar tanden aan de voorkant goed poetsen
Bedankt voor alle tips! Het is allemaal nog een beetje wennen, maar ik denk dat het de goede kant opgaat. We gaan overigens een elektrische borstel proberen... ben benieuwd!
Hier nog niet echt een succes verhaal gevonden. Het AAAAAAPPP en Chheeeesse laten zeggen werkt nog niet echt. Ik "koop" hem nu om met zn speen, die krijgt hij altijd tijdens het slapen. Als we voor het slapen gaan tanden gaan poetsen dan zeg ik: eerst poetsen, dan speen. En dan laat hij het (even) toe...