Meranou, gevoelige snaren dan! En ik vind het jammer omdat ik om werkende moeders vraag, niet om moeders die hun kids niet naar een kdv ofzo willen brengen! Thanks voor de reacties meiden! Ik ga de 21e beginnen en heb er wel zin in! Weet je wat ook wel mee weegt, vaak doen we sochtends toch niet zoveel als een beetje thuis opruimen en aanmodderen! Nu kan hij lekker thuis met oma rondhangen en om 13:00 ben ik er weer...
Ik werk 24 uur per week, 3 hele dagen op dinsdag, woensdag en vrijdag. Mijn dochtertje gaat om de week 3 dagen naar het KDV en om de week 2 dagen KDV + 1 dag oppas door mijn zus.
Je vroeg om werkende moeders...ik ben er een hoor! Tussen de 12 en 20 uur per week! Alleen zijn wij in de gunstige omstandigheid dat we onze kinderen niet naar een kdv hoeven te brengen.
Ik geloof niet dat je begrijpt wat mensen nou raakt.. want 'de gunstige omstandigheid' kan weer heel verkeerd overkomen. Ik heb het zelf nog nooit ongunstig gevonden om mijn kinderen 'te hoeven' brengen net zoals ik ze straks ook met overtuiging naar school laat gaan.
Nee, inderdaad snap ik niet dat dit mensen kan raken, Hoe kan het iemand nou raken dat IK het gunstig vind dat ik mijn kinderen niet naar een kdv hoef te brengen. Ik laat mijn kind ook met overtuiging naar de psz gaan, maar vind het erg fijn dat ik thuis voor/met ze ben en als ik er niet ben dat mijn man thuis is. Ik vind het heel fijn dat we dit samen kunnen oplossen. Het kan iemand toch alleen maar raken als er iets van schuldgevoel zit ofzo? Anders doet het je toch helemaal niks wat een ander vindt of hoe een ander het doet? Het doet mij toch ook niks dat anderen hun kind bv. 40 uur naar een kdv brengen? Dat is ieders pakkie an. Niks geen veroordeling, want wie ben ik om daarover te oordelen? Iedereen doet wat hij/zij denkt dat goed is met of zonder oppas of kdv. Ik snap echt de boze reacties niet nee!
Ik werk 32 uur, maandag, dinsdag en woensdag van 08:00 tot 17:15, donderdag van 08:00 tot 14:00. Mijn man brengt onze dochter rond 09:00 uur naar de creche, ik haal haar rond 17:30. Ze gaat op maandagmiddag en woensdag naar de creche, en op dinsdag naar mijn moeder. Mijn man is op donderdag vrij, en dus hebben we maar 2,5 opvang nodig. Bij meer zou ik me niet goed voelen en zou ik minder gaan werken. Maar zo werkt het voor ons super!
Omdat je zelf al zegt dat je het echt niet snapt, ga ik je een tip / advies geven. Als je iets over jezelf en uit je zelf wilt schrijven, is het verstandig om ook dicht bij jezelf te blijven. Het was dus heel anders geweest als je bijvoorbeeld had geschreven. Omdat papa en mama elkaar afwisselen in werkschema's zijn onze kinderen altijd thuis of wij vinden het prettig om zelf voor onze kinderen te zorgen en hebben afwisselende werkroosters. Door de woorden 'alleen', 'gunstige omstandigheid' en 'niet hoeven' komt je verhaal niet waardevrij over. Je zegt hiermee impliciet iets over kinderdagverblijven.. Wil je dat voorkomen? Noem het dan niet. Dit is mijn tip
Meranou; het raakt mensen omdat je in je eerste post zei; 'wij hebben voor kinderen gekozen en dus ook om voor ze te zorgen'. Ik denk dat veel mensen (waaronder ik) zich door deze opmerking 'aangevallen' voelden. Alsof je dus niet voor ze zorgt als ze naar een kdv gaan en de hele opvoeding en verzorging aan een ander overlaat. Het kwam op mij in ieder geval veroordelend/niet aardig over. Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier maar velen zitten ook niet in de positie om thuis te blijven bij de kindjes terwijl ze dat misschien wel zouden willen. Gewoon niet gaan werken is soms geen optie. Je hebt het wellicht niet zo bedoeld maar dat is inderdaad het nadeel van internet.
Ik werk 3 dagen per week van 9-16.30 (gem. 24u/week op ma-di-do). C gaat 2 dagen naar het kdv van 9-17u (ma-do) en 1 dag past oma op, ook van 9-17u (di). Heb net even het topic doorgelezen en nee, je doet je zoontje echt niet tekort hoor! Hij is in principe 'thuis' bij oma, jij bent er weer om 13u en dan hebben jullie de hele middag nog om vanalles te doen, zalig toch? Veel plezier met je nieuwe baan in ieder geval!
Ik heb een contract van 28 uur, maar werk drie dagen (maandag, woensdag en donderdag) op mijn werk (of soms een dag thuis), en verder 4 uur thuis. Mijn zoontje gaat maandag en donderdag naar het kdv, en woensdag is mijn vriend thuis. Vrijdag zijn we samen thuis (mijn vriend werkt ook in het weekend 's avonds, vandaar), dus dan doen we samen leuke dingen, of ik werk nog een paar uur. Wat ik me afvraag, TS, is of het voor jezelf wel relaxed is om vijf ochtenden te werken. Ik merk namelijk dat ik mijn weekindeling niet zo handig vind. Ik kom er maandag net een beetje in, en dan ben ik dinsdag weer vrij (en dan denk ik de hele tijd aan dingen die ik dan woensdag weer moet doen), woensdag en donderdag werk ik dan wel weer lekker door. Ik denk zelf dat ik liever drie dagen aaneensluitend zou willen werken, of de woensdag vrij. Maar dat is niet handig ivm het werk van mijn vriend. Bij jouw weekindeling vraag ik me ook af of je dan niet eigenlijk het gevoel hebt dat je de hele week aan het werk bent? Het is toch ook fijn om een hele dag vrij te hebben, om echt het gevoel te hebben dat je vrij hebt? Aan de andere kant: dat ligt ook aan de aard van je werk. Ik heb erg individueel werk zeg maar, ik heb echt mijn eigen project waarvoor ik zelf verantwoordelijk ben. Voor als je zoontje straks naar school gaat zijn het wel echt ideale tijden natuurlijk. Ik heb net gesolliciteerd op een andere baan - binnen de organisatie waar ik werk - en ik zit ook een beetje met de vraag hoeveel uur ik dan wil gaan werken (als ik de baan zou krijgen natuurlijk...). Ik denk dat ze 24 uur niet accepteren, en met 28 uur vrees ik dat ik toch 32 uur aan het werk ben, dus dan kan ik net zo goed 32 uur werken. Voordeel is dat we dan ook een huishoudster kunnen nemen, dus als ik vrij ben, ben ik dan ook echt vrij. Dat is nu niet zo. Bovendien biedt een grotere baan me echt wel meer kansen voor mijn carriere. Maar ik zou mijn kind (en straks nog 1) zo missen, ben ik bang...
Na mijn verlof hoop ik ongeveer dit te krijgen; +/- 28 uur, verdeeld over 3,5 dag. Bijvoorbeeld; di: 7:30-16:30 wo: 9:00-18:00 do: 8:30-17:30 vr: 9:00-13:00 Ik doe ook een studie dus mijn oudste zoontje zal dan ongeveer de volgende dagen naar kdv en gastouder gaan. Ma: 9:00-13:00 kdv Di: 7:00-17:00 gastouder Wo: 8:30-18:30 gastouder Do: 8:00-18:00 gastouder Vr: 8:30-13:30 kdv De baby gaat niet naar het kdv, die zal dan alleen die vrijdagochtend extra naar de gastouder gaan en Di-Wo-Do zelfde tijden als oudste zoontje. Best veel en lange dagen, maar de gastouder is echt als een 2e moeder voor mijn zoontje, dus hij is daar net zo thuis als thuis Ik heb ook weinig keuze verder als alleenstaande moeder, maar op deze manier heb ik rondom het weekend wel lekker veel tijd voor ze, alleen die 3 volle dagen zullen ff zwaar zijn.
Nou, nog een van de 'heidenen' blijkbaar. Ik werk 32 uur met ingang van 1 maart nu ik 2 kids heb. Beide kids gaan naar een heel fijn kdv voor 4 dagen. In de komende maanden zal hier verandering in komen, dan zal oma afgewisseld met mijn nicht op dinsdag op beiden passen en gaan ze 3 dagen naar het kdv. Ik probeer altijd tot 5 uur te werken zodat ik ze dan rond 5.30 uur kan ophalen. Het is een beetje dubbel. Ik wil graag werken en carriere blijven maken, dus daarom heb ik die 32 uur wel nodig. Aan de andere kant vind ik wel dat ik mijn kids ietsje te weinig zie. Ik zou het liefst de 4 dagen blijven werken, maar dan net ietsje korter, tot 4 uur bijvoorbeeld. Aan de andere andere kant , na dat dagje dat ik doordeweeks thuis ben ben ik ook wel weer blij dat ze naar het kdv kunnen, haha. Overigens geldt dit tot nu toe eigenlijk alleen voor zoonlief van bijna 3. Mijn dochter van 3 maanden gaat over 2 weken beginnen op het kdv en ik vind het wel erg moeilijk om haar nu al achter te laten, ze is nog erg klein. Nathan ging pas met 6 maanden. ik woonde toen in Dublin en het zwangerschapsverlof was ook 6 maanden. Ik realiseer me net dat ik best wel 28 uur zou kunnen werken en nog steeds 4 dagen per week op kantoor kan zijn, hmm, interessant.
Dit lees ik vaker op het forum tijdens discussies, maar het is echt een misvatting. Natuurlijk kan het mensen raken als je een waardeoordeel geeft over hun situatie, ook al staan ze daar volledig achter.
Natuurlijk als ik een waardeoordeel zou geven bv: "Wat belachelijk zeg dat iemand zijn kind naar het kdv brengt", dan kan ik me voorstellen dat je op je achterste poten gaat staan. Maar "wij hebben zelf voor kinderen gekozen en willen ook zelf voor ze zorgen", zit geen enkel waardeoordeel in! Ik hou dit helemaal dicht bij mezelf en geef aan hoe WIJ erover denken. Voelt iemand zich hierdoor aangevallen.....dan zit er iets bij de ander, wat voor gevoel dan ook (schuldgevoel, jaloezie, of wat dan ook). Maar goed, ik laat het hierbij, waarschijnlijk leidt alleen maar tot nog meer boosheid. Ik heb begrip voor ieders situatie en elke keuze. O ja TS: gefeliciteerd met je nieuwe baan!
@ meranou: nee dat is niet anders, ik lees namelijk hetzelfde waardeoordeel. Ik begrijp overigens wel dat je het niet zo bedoelde omdat ik het indirect lees (omgedraaid: als je je kind naar het KDV brengt, zorg je niet zelf voor je kinderen). Dus "no hard feelings"
Thanks meranou! En nee hier ook geen jaloezie, ik kies ervoor om zelf bezig te blijven.. Niet omdat het moet, maar omdat ik het zelf wil
Ik werk gem. zo'n 8 uur per week, ze gaan 1 dag per week naar het kdv. Momenteel aan het solliciteren voor een baan voor 3 dagdelen. Dan gaan ze waarschijnlijk 1,5 dag naar het kdv en 1 dag in de week werkt mijn man thuis. Ze worden meestal rond kwart over 7 gebracht door papa en ik haal ze meestal tussen kwart over 5 a half 6 weer op.
Ik heb een half jaar geleden ook een paar weken 5 ochtenden gewerkt en ik vond het eigenlijk wel ideaal. Ik had elke dag lekker de tijd om nog leuke dingen te doen met mijn dochter. 'smorgens doen wij idd ook nooit zo veel.
Fijn, een ervaringsdeskundige wij doen sochtends ook niet veel en in de middag eigenlijk altijd wel iets...