Ik denk dat 't pas schaadt als je als ouder gestrest en miserabel voelend rondloopt. Of dat nou komt omdat je moet werken of omdat je moet thuisblijven doet denk ik minder terzake. En inderdaad, er zijn onderzoeken die beweren dat je beter thuisblijfmoeder kunt zijn en er zijn onderzoeken die weer beweren dat je beter wél kunt werken. Ergo: gewoon doen wat jij goeddunkt en je lekker niets aantrekken van welk onderzoek, welke buurvrouw, (schoon)moeder of vriendin dan ook.
Ach ja, ik ben het allemaal geweest, werkende moeder buitenshuis, thuisblijfmoeder en nu thuiswerkmoeder of hoe je het noemen wilt. Maar net waar je je goed bij voelt. Grappig dat er staat dat kinderen van werkende moeders vaak naar een beter kinderdagverblijf gaan dan kinderen van thuisblijfmoeders, omdat ze meer geld uit kunnen geven aan dagopvang. Die vlieger gaat hier in Nederland vaak niet op, bovendien blijven de meeste kindjes van thuisblijfmoeders gewoon thuis of gaan naar de psz ofzo.
@ jo79: dat is toch niet grappig? Dat is blijkbaar in Amerika aan de orde, waar het onderzoek is uitgevoerd. Niets raars aan. In Nederland gaat die vlieger inderdaad niet op, maar kwaliteit van opvang blijft belangrijk. Het is dus wel belangrijk dat je als ouder goed oplet hoe het op de opvang is geregeld en of zowel jij als je kind daar goed bij voelt. Kwaliteit van opvang is namelijk erg belangrijk gebleken, ook in Nederland.
ik ben een typje wat uitgedaagt moet worden anders val ik in slaap en ik was het na 3 maanden thuiszitten ook meer dan zat ik werk nu 32 uur en mijn partner is ook 1 dag thuis dus 2,5 dag is er niemand thuis. ik ben er van overtuigt dat als je alleen thuiszit met de kids en niemand anders in je omgeving dat ook doet je een heel enzaam bestaan hebt. Als er nu veel mensen in je omgeving met kinderen ook thuis zitten dan is het nog anders maar ik ken niemand die alleen maar thuis is met de kinderen iedereen werkt erbij!
Ik heb echt geen eenzaam bestaan hoor. Waarom? Omdat ik geen vriendinnen heb die thuis zijn, omdat ik niemand heb om mee te praten als de kinderen naar school zijn? Nou sorry hoor maar dit vind ik wel heel kort door de bocht gedacht.
*grinnik* Sluit me er trouwens wel bij aan Ik word doodongelukkig van thuiszitten en dat is voor mijn dochter dus ook niet gezelliger. Maar idd, ieder voor zich toch?
ja dat vind ik ook, net alsof je geen leven hebt. Ik werk overigens wel, niet omdat ik dat nodig vind of heb, in mijn dochter heb ik alles, maar gewoon omdat ik de leukste baan ter wereld heb en het fantastisch vind om daar voor 18 uur mee door te gaan. Ik ben blij een artikel te lezen waarin staat wat ik zelf al wist.
Idd je doet het nooit goed. Zelf zou ik bijv niet 40 uur kunnen werken zoals mijn zus doet bijv. (die moet wel alleenstaande mama met 2 kids) Maar ik werk nu 24 uur en vindt het heeeerlijk!! Had het nooit gedacht haha maar ik voel me zo lekker als ik gewerkt heb en dan thuis kom. Even geen mama zijn. Denk dat ik ook wel thuis zou kunnen zitten maar voor mij persoonlijk beperkt dat mijn sociale leven zo.. Allemaal gewoon doen waar je je goed bij voelt!
Het zal inderdaad niet voor iedereen gelden, maar mijn bestaan zou er wel heel eenzaam van worden. Ik heb toch echt de interactie met andere volwassenen nodig overdags en als er niemand is om mee af te spreken... Ja, dan mis ik dat. Dus in die zin geef ik haar wel gelijk en is het voor mij niet kort door de bocht. Ik vond mijn verlof erg lang duren, verveelde me vreselijk de hele week thuis! En op een gegeven moment heb je de supermarkt, het park en de andere winkeltjes ook wel gezien... Nu heeft zoonlief gelukkig inmiddels de leeftijd om zich te kunnen vermaken in speeltuintjes, dus daar gaan we altijd even heen als ik met hem thuis ben.
Ja, jij geeft haar gelijk omdat je het gevoel herkent. Maar het feit dat zij 't benoemt alsof het een feit is dat voor iedereen geldt maakt het wat kort door de bocht... Maar goed, dat zal ze niet zo bedoelen; ze bedoelt vast dat het voor háár zo werkt. Zelf herken ik 't gevoel niet en voel me stikongelukkig tussen te veel mensen, op 'n kantoor of zo.
vind ik ook, iedere situatie is anders, de ene moeder is gezond met gezonde kinderen en houdt genoeg energie over om te werken, de andere moeder heeft misschien een ziek kind of is zelf chronisch ziek en zal thuis moeten blijven, weer een andere moeder moet werken voor de centen omdat het niet anders kan en weer een ander wil graag werken omdat ze het anders zo zonde vindt van haar studie. en zo zijn er nog duizenden scenario´s te bedenken waarom het wel of niet goed is en waarom het wel of niet kinderen schaadt.
Ik zeg ook nergens dat de kwaliteit van opvang niet belangrijk is, lijkt me logisch. Hier nemen de meeste thuisblijfmoeders de taken van verzorgen en opvoeden zelf fulltime op zich, i.p.v. ze naar het kdv oi.d. te brengen.
als ik thuis zou zitten zonder werk zonder mensen om me heen en dus ook zonder internet omdat wij die luxe nog niet hebben dan word ik doodongelukkig en ook al zou ik internet hebben dan nog zou het me niet aanspreken volgens mij ga ik dan tegen de muur praten. wat moet je dan de hele dag doen?
Ik heb een eigen bedrijf, ideaal om te combineren met kids. En ik heb 'n huishouden, een studie, hobby's en joh, die twee kinderen van me moeten óók nog verzorging en aandacht hebben! Dat wat 'n ander op werkdagen door 'n kdv of andere oppas laat doen, doe ik zelf. Voordat je 't weet is de dag voorbij.
maar dan werk je toch ook dus dat vind ik alweer heel anders en als ik alle dagen met alleen het huishouden en de kids en hobby dan ben ik snel uitgegeken (heb zelf 3 jaar niks gedaan qua werk/school en moet zeggen dat dat de meest ongelukkige periode van mijn leven was ok toen had ik geen kideren maar als ik zie wat dan nu met kleine doe dan word ik niet gelukkig als ik alle dagen thuis zit zonder werk) en wij zorgen alsnog voor hetgrootste gedeelte voor de kleine en hebben daarbij ook veel aandacht voor de kleine omdat we dan toch met ons tweeen zijn.
Ik heb een huishouden te doen, boodschappen, hond moet uit. Lezen,andere hobby's mijn Frans verbeteren. Ik maak zelf fotoboeken voor mijn kids, bel met mijn moeder. Kids moeten naar school en weer opgehaald worden. Effectief heb ik maar 5 uur per dag dat ik alleen thuis zit. Nou ik kan je vertellen dat 5 uur zo om is. Ik spreek genoeg ander mensen op een dag. In de winkels, tijdens de hond uitlaten en bij school. En dat zijn echt niet alleen maar oppervlakkige gesprekken hoor. Het is maar net wat je er van maakt.
Wat een gelul zeg, ik heb alles behalve een eenzaam bestaan .. Ik ben bijna iedere dag de hort op, doe veel dingen samen met mijn ventje en heb een heerlijk druk leventje .. Ieder stapje, ieder woordje alles heb ik mee gemaakt van die kleine, kan je van fulltime ouders neit zeggen.. ik zou het zo weer doen als ik de keus zou krijgen ... Wel grappig dat je ervan overtuigd bent dat iedereen een eenzaam bestaan heeft als je fulltime mama ben .. Hoe bedoel ik scheer iedereen over 1 kamp ..
Ga naar buiten, Ga op pad, Doe je boodschappen, Maak je huissie schoon, Ga op de koffie bij de buurvrouw etc etc .. Er is toch altijd wel iets te verzinnen .. 20 jaar geleden toen internet nog niet zo bekend was als nu deden we toch ook van alles waarom nu niet ? Geen internet is geen wereld ramp hoor