Werkende Pap's en Mama's

Discussie in 'De lounge' gestart door typje, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg

die hebben wij wel genomen. ook hebben wij een verzekering naast deze die meteen het huis afbetaald aan de bank (koophuis) mocht er een van ons overlijden. zulke dingen horen optimaal geregeld te zijn

2. augustus

augustus Niet meer actief

Als jullie beide full time willen werken zou ik dat niet veranderen omdat iemand anders dat zegt.

Mijn vriend werkt 40 uur en ik 32 uur, dat was voor de bevalling al zo.

Misschien dat opa en oma een dagje op kunnen passen buiten het KDV? Dat is voor je kind en voor opa en oma ook super leuk en een breek in de week.

Doe vooral wat jullie zelf willen.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik denk dat de meeste mensen hun eigen keus wel kunnen maken. Ik ben 3 dagen gaan werken, ergens omdat dat nu eenmaal normaal in NL is. Ik mis mn werk toch wel, aangezien ik ook 3 dagen alleen thuis ben met onze dochter.
    Moet nu natuurlijk wel heel hard roepen dat ze hartstikke leuk is, maar voor mij is dat vanzelfsprekend.

Ik vind het echter wel heel normaal dat iedereen zn steentje bijdraagt aan de maatschappij. Ik ken helaas veel voorbeelden van zogenaamde thuisblijfmoeders die op de kosten van de samenleving leven, terwijl ze best een aantal uur aan het werk zouden kunnen. Ik vind het voor mijn kind een goed voorbeeld dat ik werk, ik ben ook gepassioneerd in mijn werk. Welke keus iemand anders maakt is mij om het even. Ik ben die ander immers ook niet ;)

4. Ik ben een alleenstaande mama werk nu 32 uur per week/wel over 5 dgn verspreid. Vind het soms wel zielig voor Jaydienne dat zij mij zo weinig ziet. Hoop dat dit in de toekomst gaat veranderen,maar op dit moment kan het niet anders.

Was ik nog wel samen geweest met mijn X zou ik, 3 dgn werken zodat ik meer tijd voor d'r zou hebben.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind dat je er trots op moet zijn dat je werkt, en dat je het zelf redt! Goed hoor! Niet de gemakkelijkste weg, maar je houdt tenminste niet je handje op.

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Laat ik even duidelijk maken dat IK VIND dat je kids zelf opvoeden OOK je steentje bijdragen is en dat dat ook heel belangrijk (zelfs belangrijker vind) dan werken, ik ben thuisblijf mama, mijn man werkt hier hard voor.

Kijk ik vind dat je als alleenstaande moeder een heel ander verhaal hebt, dan vind ik het knap als je niet je handje hoeft op te houden en mag je daar trots op wezen maar sommige doen net als je thuisblijfmama bent je niets bijdraagt ofzo, je kids opvoeden is belangrijk genoeg om thuis voor te blijven hoor, ik vind zelfzorgzaamheid ook een goed voorbeeld maar ook in die zin dat je ZELF voor je kids zorgt zoveel mogelijk...

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou graag 2 a 3 dagen willen werken, want ook ik ben zo iemand die het geen optie vind om een kind te krijgen en dan vervolgens alleen met het avondeten en naar bed brengen ziet.
    Hier is het financieel helaas nodig om op het moment 4 dagen te werken, maar dan is wel mijn man thuis bij de kleine.
    Zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem 4 dagen naar een kdv / oppas te brengen

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Volgens mij was ik heel duidelijk dat ik moeders bedoelde die het gewoon vertikken te gaan werken. Als er in die gevallen die ik ken al een vader in beeld is, dan werkt die vaak ook niet.

Maar goed, ik ben wel gewend dat thuisblijfmoeder over mijn mening vallen, maar het verandert er voor mij niet zoveel aan.
    Jij hebt waarschijnlijk wel een opleiding gedaan? Dat heeft de samenleving veel geld gekost en ik vind persoonlijk dat de enige manier om terugbetalen, werken is.
    Maar goed, dat is een heel andere discussie en wat mij betreft ook niet nodig om te voeren.
    Wat mij betreft heeft iedereen recht op een eigen mening en ik dus ook...

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik ben ook van mening dat je vooral moet doen waar jij en je partner zich prettig bij voelen...
    Zelf zou ik niet fulltime willen werken, werk dan ook 20 uur per week. Manlief werkt fulltime...
    Ben er ook erg blij mee, dat als Eva dadelijk naar school gaat, ik er smiddags kan zijn voor haar. Werk halve dagen en zal dus net als mijn moeder, smiddags klaar zitten met de thee;)

Verder vind ik t hoogst irritant als mensen gaan gooien met; dat ben je de samenleving verschuldigd!!! Echt f**k de samenleving denk ik dan, daar laat ik niet van af hangen. Ben hun niks verschuldigd en hun mij niet. Het is mijn leven en mijn geluk!
    Dus als er alleenstaande moeders zijn die er voor kiezen niet te werken, geef ik ze geen ongelijk.....zijn er moeders MET partner die thuisblijven, he groot gelijk!
    Ik kan t niet omdat we gewoon de centjes kunnen gebruiken en daarnaast vind ik t niet zo erg om er ook soms even uit te zijn.

Vind het eigenlijk tegenwoordig ook wel erg hoe direct mensen soms tegen je kunnen zijn.
    Waarom moet iedereen maar tegen je zeggen wat ze denken?
    Je hoeft toch niet altijd commentaar te geven op de keuzes die mensen maken, iedereen is anders en laat elkaar toch in hun waarde

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Nee want mijn ouders hebben me geleerd dat je dat zelf moet betalen, dus mijn ouders hebben MIJN opleiding betaald daar heeft de overheid niets mee te maken, ik heb nooit geen studiefinanciering of iets dergelijks gehad (en zou ik ook niet willen, ik vind dat je dat zelf moet betalen als ouders, vandaar dat ik nu al aan het sparen ben voor onze kids) over zelfzorgzaamheid gesproken ;) dan ben ik namelijk ook niemand iets verschuldigd, ik betaal trouwens elk jaar de overheid meer belasting dan dat ik ooit had kunnen kosten met onze IB aangifte dus wat dat betreft hadden we allang kiet gespeeld :p

11. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Dit zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn dat er iets over jou als ouder wordt gezegd waar je het niet mee eens bent, welkom op het papa-en-mama-eiland, zoals ik het vaak noem ;).

Wij hebben het als volgt geregeld; mijn man en ik zijn allebei 4 dagen gaan werken na mijn zwangerschapsverlof, onze dochter gaat 1 dag per week naar oma en twee dagen naar het kinderdagverblijf. WIJ zijn erg tevreden met deze oplossing, zeker omdat onze dochter er ook echt niet slechter van wordt.

De opmerkingen die wij krijgen zijn; tegen mij; 'Goh, wat werk jij veel terwijl je nog een dochter hebt' en tegen mijn man; 'Wat goed van jou dat je 4 dagen bent gaan werken'.

Weet je, je doet het nooit goed volgens een ander, dus; volg je hart, luister niet téveel naar anderen, alleen naar diegenen die echt goed advies hebben, dan komt het vast wel goed hoor!!!

Liefs,

Fem

12. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

En laten we niet onderschatten hoe zwaar soms opvoeden kan zijn! Ik zou het zwaarder vinden om full-time moeder te zijn dan om er part-time bij te werken.

13. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    En wat nou als je als vrouw kostwinnaar bent en je man niet wilt stoppen met werken????

Ik zou het trouwens ook erg zwaar vinden om 7d per week thuis te moeten zijn hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar ben wel erg benieuwd naar de meningen / antwoorden op mijn bovenstaande vraag....

14. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

Fem, dat hebben wij nou ook ;) Ik werk 4 dagen en dan zeggen bijna alle mensen zoveel ?? en mijn vriend werkt er ook 4 en dan is het: wat leuk zeg :( Maar wij vinden het allebei prima te doen.

x Inger

15. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Tja, mijn man en ik werken ook 5 dagen/week en onze dochter gaat dan ook 5 dagen/week naar de creche. Ik schreef al eerder dat we in het buitenland wonen, opvang bij opa/oma is dus niet mogelijk. Persoonlijk vind ik dat hier nog altijd veel oordelen geveld worden (over ouders die hun kinderen maar 1-2 uur per dag zouden zien tot mensen met een hogere opleiding die een 'maatschappelijke' plicht zouden hebben om dit al werkend terug te betalen). Pfoe zeg!
    Ik ben jarenlang gestudeerd en stages gelopen om nu eindelijk een heel goed betaalde baan te hebben op heel hoog niveau. Ik houd van mijn werk, het is uitdagend, ik ben er goed in en zou (vooralsnog) niets anders willen. Ik houd ook van mijn baby en voor haar stop ik elke dag om 17.15 met werken (zonder haar zou ik makkelijk tot 20:00 door willen werken). Ik heb geen oordeel over thuisblijfmoeders/part time werkende moeders, iedereen moet leven op de manier die voor hem/haar (financieel) haalbaar is en waarmee je gelukkig wordt. Ik weet dat ik mijn dochtertje nu een gelukkige mama geef waar ze altijd op kan bouwen en die er volledig voor haar is na werktijd. Voor ons is dit voldoende.

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Guppie81, dat vind ik nou wel zo'n nare gedachte eerlijk gezegd: dat mensen het zouden vertikken om te werken en daarbij geen bijdrage zouden leven aan de samenleving. Alsof je geen bijdrage aan de samenleving levert als je je kind met liefde opvoedt :(.

@Onze eigen situatie, hier is het zo dat mijn man gestopt is met werken (en dus geen bijdrage meer levert aan de samenleving :( - diezelfde samenleving waarin bedrijven rustig een BV'tje laten ploffen als ze even niet goed genoeg kunnen verdienen, waardoor mensen na 16 jaar trouwe dienst op straat staan) en bij Sam zal blijven. Ik herken dan ook heel erg de opmerkingen die Fem beschrijft. Tegen mij roepen ze dat het niet normaal is als moeder om fulltime te gaan werken, terwijl ze mijn man aankijken alsof hij de grootste held is (wat hij voor mij ook is hoor ;)).

@TS, wij hebben de keuze gemaakt om één van de twee thuis te laten zijn (of - als het gekund had - een persoon 2 dagen en de andere 3 dagen). Wij vonden dat heel belangrijk, maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere mensen daar een andere mening op na houden. Ik denk dat iedereen dat heel goed voor zichzelf in kan schatten. Ik hoop daarbij altijd dat ze in eerste instantie naar hun kind kijken en het welzijn voor dat kind. Als je kind gelukkig is op een KDV of bij een oppas en jij jezelf daarbij ook goed kan schikken... wie ben ik dan (of wie dan ook) om daar iets van te zeggen? Maar helaas zie ik ook genoeg ouders die niet in eerste instantie naar hun kleintje(s) kijken, maar naar zichzelf. Zelf willen ze graag vier keer per jaar op vakantie en door allerlei luxe-artikelen omringd zijn. Ik heb zo iemand ook in mijn kennissenkring. Ik vind het knap hoe zij het altijd voor elkaar krijgt om het gehuil/gekrijs van haar kindje goed weet te praten als zij weer weggebracht moet worden omdat mamma en pappa graag drie avonden in de week gaan sporten/uitgaan terwijl ze ook fulltime werken (pappa zelfs 6 dagen per week) en in het weekend ook nog graag op zondag motor gaan rijden :(. Kijk... dat zijn de extreme voorbeelden die mensen vaak (onterecht!) een naar gevoel geven bij 2 fulltime werkende ouders. Ik ken daarnaast ook een bevriend stel die echt ieder dubbeltje om moeten draaien en daarom ook allebei fulltime werken. Zij besteden echter enorm veel tijd aan hun kindjes. Echte quality time. Dus het kan ook anders.

Hoe dan ook is het in iedere situatie dus anders en moet je vooral doen wat jou het beste lijkt (voor je kindje!)

Liefs,
    Josien

17. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Tja, het blijft toch heel persoonlijk... maar ik vind het dus ook niks dat je kind dan toch meer uren bij andere mensen is dan bij zijn/haar eigen ouders, zal wel niet mogen oordelen... maar vind dat gewoon niet goed... Leuk dat je dat kunt betalen hoor en dat je daardoor geweldige voorzieningen en weet ik et wat voor je kind en jezelf kunt betalen... maar als het kind 5 dagen in de week van 8 tot 17 bij andere mensen is... pfff, dan blijven er maar 2 dagen over hoor! ga je later spijt van krijgen...

18. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik zou je beslissing uitstellen totdat de kleine er eenmaal is. Er is dan toch nog tijd zat om e.e.a. op je werk te regelen. Ik zei altijd dat wij gewoon beiden 4 dagen gingen werken..... tot ik zwanger werd. Toen dacht ik er in ene heeeel anders over. Ik wilde toch eigenlijk 3 dagen werken (man evengoed 4 dagen) en dat is sinds de geboorte van onze dochter eigenlijk ook niet veranderd. Helaas kan ik niet 3 dagen bij mijn huidige werkgever aan de slag :x. Ik heb na mijn verlof 3 maanden dmv vakantiedagen op te nemen toch 3 dagen per week gewerkt maat moet vanaf 1 januari 4 dagen gaan werken. Zie er als een berg tegenop :x:x:x

19. missyb

missyb Niet meer actief

hier werk ik een paar uurtjes voor wat meer extra, mijn vriend werkt fulltime, ik zou ook niet kiezen voor 5 dagen werken, maar als het niet anders kan?(daar mee bedoel ik dat je bijv alleenstaande moeder bent en anders niet kan rondkomen)
    daar heb ik dan wel respect voor

waar ik geen respect voor kan oprbengen zijn mensen die veel werken omdat ze zonodig een groot huis willen hebben 2 auto's op straat etc, puur voor veel luxe dus.

20. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik vind dit nogal generaliserend, bij ons denken mensen dat ook vaak, nou, geloof mij maar; wij hebben soms best moeite om alles rond te krijgen hoor, vakanties? Die zitten er bijna niet in, wij hebben 1 auto (van de zaak) en doen echt niet veel gekke dingen hoor, was het maar zo...

Ik voel me niet aangevallen hoor, onze dochter is meer bij ons dan bij 'opvang' maar ik vind het wel 'over één kam scherend' :)

Deel Deze Pagina