Ik word er echt gek van. Ik heb vandaag een vrije dag en wordt wederom om de onbenulligste dingen geappt. Ik ben er morgen weer. Kan dat nu serieus niet wachten?! Ik ben daar in mei begonnen. Hartstikke blij na 4 jaar weer aan het werk te zijn. Parttime voor 2,5 dag. De dagen kunnen krijgen die ik graag wilde, een leuk extra centje. Maar dit trek ik gewoon niet. Om elk klein dingetje wordt gezeurd. Het is een klein familiebedrijfje. Gisteren gaf een collega aan van hetzelfde last te hebben en hij is zover om gedag te gaan zeggen. Wat moet je hier nu mee? Zij zijn de baas en zo gedragen ze zich dan ook. Ik durf er omwille van de reactie die ik krijg geen eens iets van te zeggen. Maar het zit mij inmiddels ook tot ver boven mijn hoofd. Ik snap nu waarom ik al 4 voorgangers heb gehad. Ik denk dat ik de geduldigste ben geweest. Wat zouden jullie doen? Ik denk serieus gelijk op te kunnen stappen als ik er iets van zeg.
Om wat voor dingen gaat het dan.? Ik zou die telefoon uitzetten als dat kan mbt je werk. En anders aangeven na een app dat je vanaf x uur niet meer bereikbaar bent. Dat kan je natuurlijk ook een dag van tevoren doen. Zolang jij niet stand-by hoeft te staan of je telefoon moet aanhouden, dan kunnen ze je niks maken. Lees je voor het slapengaan in 1x zijn appjes en ben je ook op de hoogte voor de volgende werkdag.
Je mag best grenzen stellen. Dit is gekkenwerk. Wellicht waarderen ze het juist wel als je grenzen durft te stellen. Sommige mensen testen namelijk graag anderen uit in hoever ze kunnen gaan. En tja....stel ze zetten je op straat. Wil je daar dan echt werken, bij zulke mensen? Ikzelf heb een regel: mijn werkgever krijgt NOOIT mijn mobiele nummer. Verder heb ik nu een werkgsm en die staat uit als ik vrij ben. Je kunt ook het geluid van zijn app af zetten, waardoor je kunt kijken wanneer je er zin in hebt. En vooral NIET reageren of lezen voordat je op je werk bent. Als je eenmaal die grens over bent hebben ze je in de tang, nu moet je het terug draaien dat is wat lastiger.
Gewoon niet op reageren! Het is je vrije dag dan moet je werkgever je niet lastig vallen tenzij het echt om iets belangrijk gaat. Als er dan gevraagd wordt waarom je niet reageert dan zeg je gewoon dat je op je vrije dagen je telefoon in de kast legt en er amper naar kijkt...
Er dan niks van zeggen en intussen gewoon niet reageren. En je mobiel zo instellen dat ze niet kunnen zien wanneer je online bent geweest. En als ze dan vragen waarom je niet terug appte dan zeg je gewoon dat je je mobiel niet altijd mee wilt nemen, daarbij een vrije dag hebt en dus ook niet hoeft te verwachten dat er dringende vragen zijn zodat het niet nodig is de tel altijd mee te nemen.
Ik zou niet reageren. Voor hetzelfde geld lig je in het zwembad of ben je aan het slapen, of gewoon druk bezig en kijk je niet op je telefoon. Ik krijg een pop up bij een melding, maar dan blijft het voor de verzender als ongelezen staan. In Android is er ook een widget waar je kan lezen, maar in Whatsapp blijft het dan ongelezen staan.
En bv een apart nummer voor werk? Dan kun je dat op niet-werkdagen in ieder geval gescheiden houden en bv op vaste tijden even checken (of niet).
Waarom denk je dat je gelijk je spullen kan pakken als je er iets van zegt? Misschien hebben ze het totaal niet in de gaten? Als ik zo'n appje zou krijgen zou ik terugsturen dat ik de volgende dag aanwezig ben op het werk en er dan naar ga kijken en niet op mijn vrije dag. Dit is namelijk gewoon belachelijk natuurlijk.
Niet reageren. Desnoods zeg je dat je naar de sauna/bioscoop/whatever was, waar je geluid uit moest. Je kan hem ook voor een dag blokkeren, dan komen de appjes niet aan.
Ik ken de situatie en werksfeer natuurlijk niet, maar ik zou er toch over in gesprek gaan. Geef aan dat je op door alle appjes op je vrije dagen eigenlijk nog steeds heel veel met werk bezig bent, terwijl je dan eigenlijk vrij wilt zijn voor andere dingen. Dat je op je vrije dagen natuurlijk beschikbaar bent voor spoedgevallen (tenzij je dat ook niet wil), maar dat je niet steeds bezig wilt zijn met dingen die makkelijk tot de dag erna kunnen wachten. Als je dat echt niet ziet zitten, zou ik in de instellingen van WhatsApp veranderen dat de ander geen blauw vinkje te zien krijgt als je het bericht gelezen hebt en dan niet meer reageren. Of misschien 's avonds even alle dingen in een keer beantwoorden, als dat niet veel tijd kost. En anders komt het morgen wel.
Ik zou de app van je werkgever op stil zetten en de boel negeren tot de eerstvolgende werkdag. Je hoeft je niet eens te verdedigen hoor, je bent op je vrije dag niks aan ze verplicht. Nadeel van een klein familiebedrijf
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik ze dan idd gewoon maar niet meer lees. Helaas hebben wij geen vaste telefoon, dus dat zij mijn nummer hebben is niet gek. Maar momenteel ligt mijn broertje (die morgen zou trouwen) ook in het ziekenhuis, dus ik zit wel een beetje boven op de app deze dagen. Maar idd, wat Sandana zegt, wil ik voor zulke mensen blijven werken als ze dit blijven volhouden? Ze weten het overigens best, want er is door anderen wel eens wat van gezegd (die dus niet heel veel later niet meer werkzaam waren bij het bedrijf). Maar ophouden.......
Zolang jij geen grenzen trekt of duidelijk bent, blijven ze het proberen. Ik zou duidelijk aangeven dat je morgen er weer bent en hun vragen dan zal beantwoorden. En dit elke keer aangeven. Op een gegeven moment zou ik niet meer reageren. Idd app op stil zetten
Hearken het. Wij hebben een groepsapp. De hele dag door wordt er getekst. Word er knettergek van. Ik reageer niet als ik niet werk, maar je ziet het toch en het geeft onrust en druk. Ik wil er ook vanaf, heb volgende week gesprek en ga dit oa aangeven. Kom voor je zelf op hoor. Misschien hebben ze het niet door, misschien ook wel. Geef jouw wensen aan. Succes
Dat is hier met de huistelefoon. Mijn werkgevers krijgen nooit mijn huistelefoonnummer. Thuis wil ik niet met werk bezig zijn!
Bij mijn man is dat heel normaal. Ik word er soms ook gek van hoor maat dat hoort erbij helaas bij hem.
Mijn vriend zit ook in een groepsapp van het werk maar hij stuurt meestal dan wel wat terug. Op vrije dagen wordt ie ook vaak gebeld (zelfs toen we op vakantie waren ) om iets te vragen... Maar als er echt de hele tijd vragen worden gesteld ofzo en je hebt er last van zou ik het echt eens bespreken want dat lijkt me niet normaal
Wij hebben een groepsapp, maar die wordt alleen gebruikt om aan het eind van de dag een update te geven. We werken met veel parttimers dus dit is wel zo makkelijk. Het is aan jezelf hoe je ermee omgaat. Als ik zin heb lees ik het die avond en reageer eventueel, maar het komt ook regelmatig voor dat ik het pas de volgende werkdag doorneem. In jouw geval zou ik de komende tijd minimaal tot niet reageren. Het is voor hun natuurlijk heel makkelijk om meteen een bericht te sturen als ze ergens niet direct uit komen. En als jij dan reageert blijf je dat gedrag ook wel in stand houden. Mocht er wat van gezegd worden dat je niet meer reageert, zou ik heel duidelijk zijn. Op die en die dag werk je en de overige dagen zijn gevuld met privézaken. Als daar dan geen begrip voor is, tja dan zou ik inderdaad wel overwegen of je er op je plek zit. Succes!