Vloerbedekking of laminaat/vinyl boven?

Discussion in 'De lounge' started by siriel, Sep 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Wij hebben in 2 jaar tijd onze hele woning volledig gerenoveerd (huis van 100 jaar oud) boven hebben wij nog houten ondervloeren (planken) zoals het vroeger was. tussen het beneden plafond en de houten boven vloer zit wel geluidsisolatie.

In 2009 hebben wij boven nieuwe vloerbedekking laten leggen. We hebben vloerbedekking gekocht bij een speciaal zaak. Inclusief ondertapijt, van een mm of 5, van dat dikke zwarte rubber.
    De oom van mijn man, is van beroep legger, dus hij heeft voor ons de gehele bovenverdieping gelegd en de trap bekleed.
    Het zag er prachtig mooi en strak uit.

Na een aantal jaren kregen wij in 2 kamers een soort strepen door de vloerbedekking. het ziet er uit alsof er een draadje uitgetrokken is en je ziet dan op verschillende plekken een kaarsrechte lijn. Heel vreemd. Het ligt heel strak, het zijn zeker niet de planken die er doorheen komen. het zit echt in de vloerbedekking. Maar een draad is er naar mijn idee nooit uitgetrokken..
    Als ik het stofzuig, lijkt het minder, maar na een dag zie je het weer.
    Echt een doorn in mijn oog. Ons hele huis klopt tot in detail... maar die strepen...:x Het is ook niet helemaal, maar hier of daar een plek:(
    Zijn oom wist echt niet wat het was. Op de trap en in de hal boven is er niets, alleen de voor en achter kamer. De andere kamers niet.

Nu wil ik dus iets anders, het ligt er nu 7 jaar, maar is voor de rest nog vlekvrij, schoon etc. het is puur door die strepen dat ik het wil vervangen. Mijn man vindt het onzin, en zegt, wie ziet dit nou? lekker belangrijk.. En dat is waar... maar het irriteert me.

Maar als we nieuwe vloerbedekking nemen, zou het dan weer gebeuren, ik denk het niet, maar het zou maar gebeuren:$:$
    Daar komt ook nog bij dat als we de bovenverdieping opnieuw met vloerbedekking doen, dan zal de trap ook mee moeten, terwijl die er nog prima uitziet, dat is geen gezicht om de trap alleen een andere kleur te laten.

Dus dan misschien laminaat of vinyl overwegen. Maar kan dat over hout? er moet dan waarschijnlijk ook nog een geheel nieuwe ondervloer bij, want de rubberen ondervloer van de vloerbedekking zal wel niet onder laminaat of vinyl kunnen.

Ik weet gewoon niet wat wijsheid is, mijn man vindt vinyl of laminaat veel te koud aan doen voor boven, terwijl mij het wel makkelijk lijkt.
    Of zou het te gehorig worden?

Toen die strepen ontstonden, heb ik het nog eens met een foto bij de tapijtzaak laten zien, maar die hebben zich er onderuit gekletst onder het mom van dat wij het niet door hen hebben laten leggen..:cool:
    Misschien moet ik het ook gewoon lekker laten, maar ik vind het gewoon zonde....;)

Wat hebben jullie boven, behaaglijk vloerbedekking of laminaat/vinyl?

2. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    Wij hebben op de trap naar boven en op de overloop boven vloerbedekking. In de kamers ligt overal hetzelfde laminaat van een mooie kwaliteit. Beide komen uit een speciaalzaak en is gelegd door de winkel. Ik vindt het het laminaat niet koud hoor, gewoon aangenaam. En anders kun je altijd nog een leuk kleed neerleggen op de kamers.

3. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    1,533
    382
    83
    Female
    is het niet een optie om het tapijt er voorzichtig uit te halen en neer te leggen als kleed? wij hadden bijvoorbeeld om het bed een rand van 50 cm en 10cm onder het bed. zodat het makkelijk te stofzuigen was eronder maar wel mooi en warm aanzag. Dan zou je eventueel ook de trap gestoffeerd kunnen laten omdat het in alle kamers wel iets terug komt. Wij hebben wel een hond dus overal hetzelfde laminaat doorgeleid en dan dus dat kleed om het bed.

4. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    1,394
    1
    0
    Heb je misschien een foto van die vloerbedekking, de strepen? Ik ben wel benieuwd hoe het er dan uitziet. Wij hebben overal vrij duur tapijt en ik herken het totaal niet.

Ik zie veel voordelen van tapijt, het is warm en zacht en gezonder dan een gladde vloer. Ga maar na: als er stof op een gladde vloer komt, stuift het steeds weer op of komt het in je sokken etc. Tapijt houdt het als het ware gevangen zodat je het eruit kunt stofzuigen. Het enige nadeel vind ik dat je minder makkelijk kunt schuiven met meubels omdat je afdrukken blijft zien.

5. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Wij hebben ook houten vloeren en boven laminaat.
    Kan prima hoor

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Als het nog mooi is, zou ik het zeker laten, je woont niet boven.
    Ik ben een voorstander van zeil en mijn man wilde graag laminaat, ligt er laminaat, volgende keer komt er zeil in!!
    Beiden kan je fijn schoonhouden en goed dweilen.
    Ik zou niet gauw kiezen voor vloerbedekking boven.

7. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Ik zal straks de reacties even rustig doorlezen. Dit is iig een foto van een stukje tapijt.
    De strepen beginnen zomaar ergens om dan ineens op de houden, sommigen zijn een meter of 4 lang andere een meter of 2. Ze beginnen ook niet bij een muur ofzo, maar gewoon spontaan. Ze lopen ook allemaal in dezelfde richting op beide kamers. Het zit trouwens niet door de hele vloer, maar gewoon op een aantal plekken los van elkaar..

Attached Files:

8. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik vind zelf laminaat of vinyl boven niet fijn en toch wel wat gehoriger (al zal dat ook te maken hebben met de ondervloer, het laminaat zelf en het huis). Hier dus ook vloerbedekking (goedkoop bij de Kwantum gekocht en zelf gelegd), maar ik herken de strepen helemaal niet, wat gek zeg!

9. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Iets van planken leggen, dus laminaat of pvc-planken.
    PVC dempt geluid.

Bij vinyl of plakpvc moet je vloer echt helemaal vlak zijn, anders komen de naden erdoor. Je weet zeker dat het door de naden komt? Anders evt een stuk los halen?

Of... over jullie houten vloer een vloer met zo min mogelijk naden heen leggen en dan vloerbedekking? Bijvoorbeeld grote hardboardplaten of mdf of zo?

10. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Bedankt voor de reacties tot nu toe. Zoals ik zelf al dacht zijn er voor iedereen voors en tegens aan wel of geen vloerbedekking boven. Zelf vind ik het fijn dat het warm is, maar laminaat/ vinyl lijkt me dan weer fijn in de schoonmaak..
    Schuiven van meubels gaat ook idd makkelijker.
    Er ligt trouwens onder dit tapijt, heel dik ondertapijt van rubber, dus daarkan het niet aan liggen.
    Ik neig toch naar een laminaat of pvc klikvloer oid, maar vind het zo zonde dat er dan weer een nieuwe ondervloer onder moet.
    En zoals iemand anders opperde, lekker laten liggen, het is nog helemaal vlekvrij en schoon. Het is puur voor mezelf dat ik me er aan Stoor..
    Ik ben benieuwd of iemand anders het toevallig wel herkend of denkt te weten waar het van komt.

11. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Wat gek dat het alleen in sommige kamers is. In die twee kamers zou ik het eerst omhoog halen om te kijken of je wat geks ziet, onder aan de vloerbedekking. Of is het gelijmd? (geen verstand van hoor?). Er lopen geen verwarmingsbuizen onder of zo? Heel vreemd. Ik zou niet alles eruit halen als de trap en gang/overloop verder ok is. Maar kan me voorstellen dat het je stoort! Zo zit ik ook in elkaar.

Hopelijk heeft iemand nog tips! Ik vind zelf vloerbedekking boven fijner. heb op vakantie adresjes altijd laminaat of hout meegemaakt en er zweeft elke dag stof rond onder je bed. Ik zou dus veel te vaak stofzuigen en daar heb ik geen zin in!

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Laminaat en vinyl zijn ook vloerbedekking...

Maar ik neem aan dat je tapijt bedoelt. Ik vind dat persoonlijk echt vies in huis. Mijn ouders hadden het ook, en ondanks regelmatig een intensief stofzuigen én reinigen wil je echt niet weten wat voor een stof en vuil eruit kwam toen we het overal verwijderd hebben. Jakkes.

Ik heb sowieso een voorkeur voor kurk, wegens warm en zacht, maar omdat dat prijsgewijs even geen optie was bij onze recente renovatie, is het Quickstep geworden. Heel tevreden van. Heel mooi, redelijk warm aan de voeten en vooral heel onderhoudsvriendelijk.

13. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Laminaat kan overigens perfect op een houten vloer. En de ondervloer voor laminaat is spotgoedkoop.

14. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    Moet zeggen dat ik het van de winkel wel wat makkelijk vindt. Onze vloerbedekking op de trap hebben ze vernieuwd na een jaar omdat er duidelijk te veel slijtageplekken in zaten. Na een jaar is dat echt nog niet de bedoeling en al helemaal niet met kwaliteit vloerbedekking. En daarna zijn ze zelfs nog een keer terug gekomen omdat de trapdelen loslieten.

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik heb meerdere keren laminaat bovenop tapijt gelegd. Isoleert beter als een dure ondervloer. Is misschien ook een optie?

16. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Ik had zelf ook gewoon eerder aan de bel moeten trekken. Maar het is in 2009 gelegd, en op het moment dat er rare strepen in kwamen, waren we druk. Net een kleine erbij, druk druk. En eerst was het 1 streep en ik dacht, pfff jammer dan niemand die het ziet. Maar in de loop van de jaren kwam er steeds een streepje ergens weer bij. Ik denk nu een stuk of 8. Het is geen wereld ramp, maar wel jammer.;)
    Ik denk dat ik 4 jaar na het leggen daar een keer geweest ben, en toen wimpelden ze het idd een beetje af. We hadden er misschien ook meer mee moeten doen. Maarja dat is achteraf. Het is meer de laatste tijd dat het me meer stoort.
    Ik denk dat we voor de optie laminaat gaan.

17. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Maar ik lees juist dat dat dus niet mag.. omdat het dan teveel zou kunnen bewegen, en het laminaat los kan komen..;)

18. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Als je zo'n oud huis hebt zou ik helemaal niks over die houten vloer leggen, als er toch isolatie tussen zit. De houten vloeren wit lakken, ik vind dat zó mooi. Wij hebben ook houten vloeren, maar zonder isolatie. Als we gaan verbouwen wil ik echt dat die houten vloeren zo blijven, en dat er van onderaf isolatie tegen komt, zodat we op alle slaapkamers straks houten vloeren hebben.
    Geen idee of het een optie is hoor ;)
    Anders zou ik voor laminaat gaan, dat hebben wij nu ook op de houten vloeren (we hadden toen geen tijd om de houten vloer mooi te maken, dus snel laminaat overheen gelegd, omdat het toch allemaal tijdelijk is bij ons, tot we gaan verbouwen).

19. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Los komen van wat? Het is geen parket wat je op de vloer plakt. Laminaat is altijd zwevend.

20. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Het zou op plekken waar iets zwaars staat, bijvoorbeeld de poten van het bed, kunnen "inzakken" en eventueel loslaten. Ik heb er het één en ander over opgezocht en het wordt niet aangeraden..het zou te veel kunnen veren oid.

Share This Page