Is het een idee om samen met die collega het gesprek aan te gaan met de werkgever? Je collega geeft immers ook aan dat hij er last van heeft. En je hoeft het uiteraard niet direct hard te spelen, maar je kunt best aangeven dat je niet voor niets parttime werkt.
Ik had er voor mijn vakantie ook best last van. Werd standaard gebeld/geappt als ik thuis was. Ik heb mijn instellingen in whatsapp aangepast want wilde rust tijdens mijn vakantie. Maandag had ik vrij en ging weer mijn telefoon. Ik dacht bekijk het maar, ik heb vrij! Dus niet opgenomen. Omdat ik gedetacheerd werk hebben we met de twee locaties ook een groepsapp al gaan daar meestal de leuke dingen overheen. Daar reageer waar ik zin heb.
Wat voor soort vragen zijn het dan? Als het kan wachten tot de volgende werkdag, zou ik dat ook aangeven bij je werkgever. Gewoon vriendelijk terug appen dat dit soort dingen prima kunnen wachten tot je er weer bent en dat je nu een vrije dag hebt. Als het niet kan wachten zou ik bij hen aangeven dat ze niet iemand voor 2,5 dag kunnen aannemen en vervolgens verwachten dat jij de rest van de week stand-by staat. Dan moeten ze een fulltimer op de functie zetten. Als het een duobaan is kun je nog overwegen een kleine overdrachtsmail/rapport naar elkaar te sturen, dat je de zaken waar je collega tegen aan kan lopen alvast even voor hem/haar op papier zet. Dan hoeven ze je niet te appen voor dat soort dingen. Maar ik heb geen idee of dit het geval is natuurlijk. Mocht je het nou niet eens worden hierover met je werkgever moet je je afvragen of je inderdaad wel voor zo een iemand wilt blijven werken.
Ik zou consequent blijven terug appen dat het een onderwerp is wat onder werktijd besproken kan worden. Bij elk relevant appje letterlijk hetzelfde antwoord, dan zien ze het hopelijk snel wel. Dan ben je niet onbeleefd. Als ze door blijven gaan geen antwoord meer sturen.
Ik zou zelf gewoon aangeven "Ik ben vrij vandaag, ik zal er op het werk weer naar kijken" Of "We bespreken dit morgen wanneer ik weer aan het werk ben, vandaag ben ik vrij"
Op mijn soon to be ex week hebben we ook een groepsapp. Het vervelende vind ik voornamelijk de negatieve toon vaak in de berichten, voornamelijk van mijn manager. En al helemaal omdat 99 van de 100x het geen betrekking heeft op mij of mijn werkzaamheden omdat ik maar 1 dag daar werkte.. Ik lees ze meestal niet meteen
Op mijn oude werk had ik het ook. Ik heb het gewoon op stil gezet en gezegd. Als ik niet werk dan reageer ik ook niet. Is het echt levensbedreigend mag je bellen.
Ik werk ook pt bij een klein familiebedrijf en wordt ook regelmatig geappt of gebeld buiten werktijd. Stoor me er eigenlijk niet zo aan. En als het niet uitkomt reageer ik gewoon later.
Elke vraag beantwoorden met 'ik kijk er morgen even naar, op het werk.' Als je dat steevast blijft doen moet het vanzelf eens duidelijk zijn.
Gewoon zeggen dat je best beschikbaar bent voor spoedjes (neem ik dan even aan) maar dat je niet zit te wachten op onbenullige appjes op je vrije dagen. Beetje baas snapt dat wel lijkt mij.....
Ik zou voor iedere keer dat ze je appen 30 minuten werktijd schrijven. Mag je morgen 30 minuten eerder naar huis per appje. Je kunt ook aangeven dat hieruit blijkt dat je bereikbaarheidsdienst hebt en daarnaar betaald moet worden.
Ik zou de instellingen van je WhatsApp veranderen. Je kunt leesbewijzen (blauwe vinkjes) uitschakelen, maar ook de instelling dat ze kunnen zien of je online bent. Enige is dat als je die uitschakelt, jij ook bij anderen niet meer kunt zien wanneer ze online zijn.
Dit dus. Als ze van je verwachten dat je zo vaak bereikbaar bent, dan hangt daar wel een prijskaartje aan.
Dan kan ik morgenochtend thuisblijven Maar nee, dat zou ik niet kunnen hoor. Ik ga er gewoon niet meer op reageren in mijn vrije tijd. Hopelijk valt het kwartje dan....
Ik zou toch echt het gesprek aangaan. Hoezo kun je direct opstappen? Je bent toch sinds mei in dienst? Hoeveel maanden proeftijd heb je? Dan nog. Het niet lezen van apps in je vrije tijd is geen reden voor ontslag. Je kunt je afvragen of het rust geeft door je app uit te zetten op leesbevestiging en laatst gezien om... de informatie komt toch wel binnen. Onbewust ga je het zitten lezen en je dus toch op lopen vreten. Dit werkt alleen als jij aangeeft dit niet te willen. Je zal duidelijk moeten zijn. Zet het ook op papier. Voor het geval het wel om die reden tot ontslag komt.
Het kan ook zijn, dat de werkgever de appjes stuurt. Zodat je het kan doen, zodra je op je werk bent. De werkgever merkt iets op, stuurt een app. De werkgever hoeft het niet meer te onthouden, kan het niet meer vergeten. 1 van mijn opdrachtgevers doet dat namelijk ook.
Op mijn werk is het in de groepsapp rustig momenteel gelukkig. Mijn baas heeft er ook wel een handje van gehad om elke dag te bellen of appen. Inmiddels reageer ik gewoon nauwelijks meer. Ooit hebben we ruzie gehad dat ik terug smste ipv belde terwijl ik ziek op bed lag ofzo. Heb hem toen gezegd dat ik ziek was en dat het mijn vrije dag was dus dat ik niets verplicht was. Sindsdien is het een stuk beter.
Ik zou aangeven bij je werkgever dat je het vervelend vindt op vrije dagen werk gerelateerde vragen te krijgen.. En dat je graag werk en privé gescheiden wilt houden. Vanaf dat moment dan ook niet meer zult reageren in vrije tijd op appjes. En je daar dan ook aan houden, dan houdt het waarschijnlijk wel op (mits jij consequent blijft). Ze begrijpen dan ook waarom je ineens niet meer reageert op appjes.