Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik kom er niet helemaal uit..... Ik heb een contract van 36 uur per week en als ik na mijn verlof terug kom wil ik 8 uur per week ouderschapsverlof opnemen en dus 3,5 dag werken per week. Nu zag ik op de site van de belastingdienst dat je per uur circa 4 uur op kunt geven als korting. Ik begrijp niet goed wat dit netto inhoudt. Hebben jullie hier ervaring mee?
Met het invullen van je jaarlijkse aangifte wordt automatisch berekend hoeveel je terugkrijgt aan de hand van het aantal uren ouderschapsverlof wat je hebt opgenomen in het betreffende jaar. Je moet wel zorgen dat je een bewijs kan overleggen van het aantal uren ouderschapsverlof wat je hebt opgenomen.
Houd er wel rekening mee dat die 4,06 maximaal is en dat ze ook kijken naar hoeveel meer of minder je dit jaar hebt verdiend. Dus als je een loonsverhoging hebt gehad, kun je dus minder dagen 4,06 krijgen. Ze kijken puur naar je bruto inkomen van het jaar waarin je geen ouderschapsverlof hebt gehad en naar het bruot inkomen in het jaar dat je dus wel verlof hebt genomen. Dit in combinatie met het aantal uren wat je hebt opgenomen, kan dus betekenen dat je bijvoorbeeld maar 3 euro per uur opgenomen uur ontvangt. Het bedrag is verder wel "netto" hoor.
Oh...ik dacht dat dit bedrag van circa 4 euro bruto was, maar dit is dit het maximale netto bedrag. In mijn geval is dit dus 8 uur per week, dit zou dan 1660 euro per jaar zijn. Zou dit echt niet bruto zijn? Dit lijkt me wel erg veel.
Deel dat bedrag dan weer eens door 12---- dan heb je het over ongeveer 120 euro p/m en hoeveel lever je per maand in wanneer je 8 uur ouderschapsverlof opneemt??? Ouderschapsverlof opnemen "kost" mij uiteindelijk geloof ik 80 euro p/m. Maar reken je dus niet rijk hè, wanneer je in het jaar nog een loonsverhoging krijgt, dan moet je dat er weer aftrekken!!!! Wanneer je fulltime verlof opneemt krijg je maximaal 3800,16 over dat halve jaar.