Hallo, Ik werk onregelmatig, dus wat ik in januari aan weekend/avonddiensten werk krijg ik eind februari uitbetaald. Nu las ik dat jullie de zwangerschapsuitkering baseren op wat je de laatste 4 weken voor je verlof verdiend hebt. Ik ga per 30 april met verlof dit is 6 weken voor uitgerekende datum. Pakken jullie dan het dagloon gebaseerd op mijn salaris wat ik ook eind april uitbetaald krijg? Dus met de toeslagen van maart. Of word de zwangerschapsuitkering op het basis salaris berekend? Ik kom er even niet meer uit nu Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt en dat het voor mij iets duidelijker word.
Beste Dippertje, De hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend op basis van je Sociale Verzekeringsloon. UWV gebruikt hiervoor het laatste volledige loonaangifte tijdvak. Krijg je per maand salaris en gaat je verlof in op 30 april. Dan gebruikt UWV het inkomen van maart om de berekening te doen. Als er sprake is van ziekte of verlof in deze periode waardoor je uitkering lager uitvalt? Dan kijken we naar een vergelijkbare periode daarvoor. Actuele informatie over de hoogte van een zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare