Eerder WAZO aanvragen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sjakie22, 25 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Beste lezer,

Ik werk momenteel als uitzendkracht (van juni 2011 t/m mijn zwangerschapsverlof). Hiervoor heb ik vanaf april 2011 tot juni 2011 een ww-uitkering gehad.

Ik heb aan mijn intercedente na gevraagd hoe de procedure werkt om verlof aan te vragen en kreeg het volgende e-mailtje.

Het is belangrijk dat jij je op de eerste dag van je zwangerschapsverlof ziek meld bij Randstad. Dat kan natuurlijk zowel bij Persoon A of bij mij. Nadat wij deze ziekmelding op de eerste dag van je verlof hebben verwerkt, ontvang je van het UWV een aanvraagformulier voor een uitkering op basis van de Wet Arbeid en Zorg (een zogenaamde WAZO uitkering). Dit aanvraagformulier moet je ingevuld retour sturen naar het UWV samen met de zwangerschapsverklaring (deze kun je aanvragen bij je verloskundige/huisarts). Het deel dat de werkgever moet invullen, vult het UWV namens Randstad in.

Volgens mij duurt het 4-6 weken voordat je antwoord krijgt van het UWV. Dat betekent dan dat ik minimaal tussen de 4-6 weken geen inkomsten heb.

Ik ben 20 december uitgerekend en zou 28 november met zwangerschapsverlof gaan.

Kan ik eerder zwangerschapsverlof aanvragen en wanneer krijg ik mijn eerste uitbetaling?

Groetjes,

Sjakie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sjakie,
    Het is niet mogelijk de eerste betaling van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering te vervroegen door eerder aan te vragen. UWV beoordeelt je aanvraag vanaf de datum dat je verlof ingaat.

Voor de berekening van je verlof hebben we de inkomensgegevens van de laatste volledige loonperiode voor je verlof nodig. Het gaat dan om één maand of vier weken.

UWV doet de eerste betaling van je uitkering binnen 6 weken na de startdatum van het verlof of de datum van ontvangst van je aanvraag als die later ligt.

Actuele informatie over de eerste betaling van de WAZO vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,
    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina