Beste heer/mevrouw UWV, Helaas heb ik onlangs te horen gekregen dat het bedrijf waar ik werkzaam ben failliet gaat. Als het goed is, is het vandaag definitief failliet verklaard en krijg ik deze week te horen dat ze mijn arbeidsovereenkomst gaan beƫindigen. Echter ben ik nu 23 weken zwanger en zit ik gedeeltelijk in de ziektewet. Ik mag niet meer werken dan 6 uur per dag (ipv. 8) ivm bekkeninstabiliteit. Graag verneem ik wat mijn rechten zijn en welke acties ik precies dient te ondernemen. Zoals ik het goed begrijp heeft mijn werkgever een opzeg termijn van een aantal weken en krijg ik deze ook uit betaald. Eind maart heb ik voor het laatst salaris gehad en als het goed is krijg ik van het UWV het gemiste salaris alsnog uitbetaald. Echter waar ik benieuwd naar ben is hoelang dit ongeveer in beslag neemt en welke regels en wetten er op mij van toepassing zijn ivm Failissementsuitkering, WW, Zwangerschapsverlof en sollicitatieplicht. Vriendelijke groet, Moekje
Beste Moekje, Je bent ziek gemeld bij je werkgever door zwangerschapsklachten. Je werkgever heeft dan een Ziektewet-uitkering voor je aangevraagd. Door het faillissement van je werkgever ga je ziek uit dienst. Je gaat dus de betalingen van de Ziektewet zelf ontvangen. De Ziektewet-uitkering loopt door tot 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum of tot je hersteld bent en stopt dan automatisch. Er is tijdens de Ziektewet-uitkering geen sollicitatieplicht. Je overlegt met de arts of re-integratiebegeleider wat je aan re-integratie kan/moet doen. Vanuit de Ziektewet kun je aanspraak maken op een WAZO. Je vraagt dit aan door 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum contact op te nemen met UWV telefoon 0900-9294. De WAZO duurt minimaal 16 weken en gaat bij ziekte 6 weken voor de bevallingsdatum in. Na afloop van je verlof kun je een WW-uitkering aanvragen. De behandeling van je aanvraag duurt 4 weken waarna je de beslissing ontvangt. Na de uitspraak van de rechtbank over het faillissement van je werkgever wordt er een curator aangesteld. Van deze curator ontvang je informatie over de aanvraag van de faillissementsuitkering. Je ontslagbrief ontvang je ook van de curator. Actuele informatie over een faillissementsuitkering vind je in deze brochure. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare